NHO: Korona er ikke et påskudd for lønnsnemnd
Fellesforbundets leder Jørn Eggum advarte fredag mot å bruke utviklingen av koronasmitte til å stanse busstreiken. Det får NHO til å reagere.
Jon H. Stordrange
Roy Ervin Solstad
– Jeg har også en advarsel til regjeringen og Erna Solberg. Det er ingen tvil om at NHO forsøker å fremprovosere tvungen lønnsnemnd basert på situasjonen i Oslo. Her må man ikke la seg lure. Bussjåfører kan ikke bli lønnstapere bare fordi de har en viktig jobb, sa Eggum.
Uttalelsen har vakt reaksjoner hos arbeidsgiverorganisasjonen.
– Denne påstanden er helt feil og faller på sin egen urimelighet. Hvis det blir lønnsnemnd, skyldes dette utelukkende arbeidstakersidens massive streikeuttak, sier administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport i en epost til NTB lørdag.
– Sannsynligheten for lønnsnemnd hadde vært langt mindre hvis arbeidstakerorganisasjonen hadde tatt et mer selektivt uttak og blant annet opprettholdt rutene til samfunnskritiske funksjoner som sykehus, legger han til.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Debatt: NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran
Fallende inntekter
Stordrange sier også at lønnsøkninger ikke er riktig avgjørelse i en tid der det har vært en reduksjon i antallet reisende, noe som har medført et fall i billettinntekter.
– Det er dermed behov for kostnadskutt og ikke kraftige lønnsøkninger. Hundrevis av tur-, ekspress- og flybussjåfører er allerede permittert og oppsigelser er på trappene, understreker han.
Arbeiderpartiet gikk fredag også ut med en advarsel mot tvungen lønnsnemnd og stilte seg samtidig bak de streikende sjåførene.
– Streiken som trappes opp i dag, er en rettferdig kamp mot økende forskjeller, skriver Ap-nestleder Bjørnar Skjæran i en epost til NTB lørdag.
– Vi vil uttrykke støtte til en lavlønnsgruppe som samfunnet er avhengige av, som har en utsatt jobb i korontatiden og som har bidratt til å holde hjulene i gang. De har en selvsagt rett til å kreve en rettferdig lønn, understreker han.
Kommentar: Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står
– Ikke fare for liv og helse
Lørdag ble busstreiken i Norge trappet opp, da ytterligere 4.500 bussjåfører i sju fylker gikk ut i streik. Store deler av kollektivtransporten i Norge er nå berørt.
Dermed deltar rundt 8.500 sjåfører i streiken som startet søndag 20. september da meklingen mellom NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden, og Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet, som representerer sjåførene, ikke førte fram.
Ved 14.30-tiden lørdag hadde opptrappingen ikke ført til kontakt mellom partene.
– Vi har en åpen dør, og vi håper arbeidsgiver tar kontakt med et tilbud vi kan akseptere, sier kommunikasjonssjef Tormund Hansen Skinnarmo i Yrkestrafikkforbundet til NTB.
Han understreker også at han ikke er bekymret for at tvungen lønnsnemnd kan bli utfallet av streiken, og påpeker at arbeidstakerorganisasjonen har gjennomført flere tiltak for å begrense skadeeffektene av streiken.
De har blant annet kartlagt alternative trafikktilbud som trikk og taxi. Rene helseekspresser er også unnlatt fra streiken, og det er mulig å søke om å få hurtig dispensasjon fra å delta, dersom det er nødvendig.
– Vi har tatt mange forbehold for å sikre at det ikke er fare for liv og helse, sier Skinnarmo.
Historisk tilbakeblikk: Fire streiker som forandret norsk arbeidsliv