JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NHO: Korona er ikke et påskudd for lønnsnemnd

Fellesforbundets leder Jørn Eggum advarte fredag mot å bruke utviklingen av koronasmitte til å stanse busstreiken. Det får NHO til å reagere.
Jon H. Stordrange

Jon H. Stordrange

Roy Ervin Solstad

– Jeg har også en advarsel til regjeringen og Erna Solberg. Det er ingen tvil om at NHO forsøker å fremprovosere tvungen lønnsnemnd basert på situasjonen i Oslo. Her må man ikke la seg lure. Bussjåfører kan ikke bli lønnstapere bare fordi de har en viktig jobb, sa Eggum.

Uttalelsen har vakt reaksjoner hos arbeidsgiverorganisasjonen.

– Denne påstanden er helt feil og faller på sin egen urimelighet. Hvis det blir lønnsnemnd, skyldes dette utelukkende arbeidstakersidens massive streikeuttak, sier administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport i en epost til NTB lørdag.

– Sannsynligheten for lønnsnemnd hadde vært langt mindre hvis arbeidstakerorganisasjonen hadde tatt et mer selektivt uttak og blant annet opprettholdt rutene til samfunnskritiske funksjoner som sykehus, legger han til.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Debatt: NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran

Fallende inntekter

Stordrange sier også at lønnsøkninger ikke er riktig avgjørelse i en tid der det har vært en reduksjon i antallet reisende, noe som har medført et fall i billettinntekter.

– Det er dermed behov for kostnadskutt og ikke kraftige lønnsøkninger. Hundrevis av tur-, ekspress- og flybussjåfører er allerede permittert og oppsigelser er på trappene, understreker han.

Arbeiderpartiet gikk fredag også ut med en advarsel mot tvungen lønnsnemnd og stilte seg samtidig bak de streikende sjåførene.

– Streiken som trappes opp i dag, er en rettferdig kamp mot økende forskjeller, skriver Ap-nestleder Bjørnar Skjæran i en epost til NTB lørdag.

– Vi vil uttrykke støtte til en lavlønnsgruppe som samfunnet er avhengige av, som har en utsatt jobb i korontatiden og som har bidratt til å holde hjulene i gang. De har en selvsagt rett til å kreve en rettferdig lønn, understreker han.

Kommentar: Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står

– Ikke fare for liv og helse

Lørdag ble busstreiken i Norge trappet opp, da ytterligere 4.500 bussjåfører i sju fylker gikk ut i streik. Store deler av kollektivtransporten i Norge er nå berørt.

Dermed deltar rundt 8.500 sjåfører i streiken som startet søndag 20. september da meklingen mellom NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden, og Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet, som representerer sjåførene, ikke førte fram.

Ved 14.30-tiden lørdag hadde opptrappingen ikke ført til kontakt mellom partene.

– Vi har en åpen dør, og vi håper arbeidsgiver tar kontakt med et tilbud vi kan akseptere, sier kommunikasjonssjef Tormund Hansen Skinnarmo i Yrkestrafikkforbundet til NTB.

Han understreker også at han ikke er bekymret for at tvungen lønnsnemnd kan bli utfallet av streiken, og påpeker at arbeidstakerorganisasjonen har gjennomført flere tiltak for å begrense skadeeffektene av streiken.

De har blant annet kartlagt alternative trafikktilbud som trikk og taxi. Rene helseekspresser er også unnlatt fra streiken, og det er mulig å søke om å få hurtig dispensasjon fra å delta, dersom det er nødvendig.

– Vi har tatt mange forbehold for å sikre at det ikke er fare for liv og helse, sier Skinnarmo.

Historisk tilbakeblikk: Fire streiker som forandret norsk arbeidsliv

Warning
Annonse
Annonse