JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Birgitte Haneide/Ruter

Busstreiken:

NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran

Den tidligere lederen i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, går til angrep på lederen i NHO Transport etter TV-debatt.
25.09.2020
09:53
01.10.2020 09:18

På «Debatten» på NRK tirsdag hevdet administrerende direktør Jon Stordrange i NHO Transport at lønnsnivået for bussjåfører i 2006 lå på ca 86 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, og at det nå ligger på ca 92 prosent.

Uten å si det direkte mener han at lønna nå er mer på linje med industriarbeiderlønna. Isolert sett er dette riktig, men han hopper elegant over hvorfor vi ble enige om å lage ny avtale for sektoren (BBA), og hvordan den har utviklet seg. I dette lys er Jon Stordranges framstilling av tallene svært upresis og hans framstilling grenser til triksing med tall.

Siste: Busstreiken er over. Her er resultatet

Partene var enige

På gamle Transportoverenskomsten var lønnsnivået som nevnt ca 86 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Dette var partene enige om at var et altfor lavt nivå dersom bransjen skulle hevde seg i konkurransen om arbeidskrafta i framtida.

Denne enigheten mellom partene kom til uttrykk i Meklingsmannens forslag/skisse, først i lønnsoppgjøret i 2004 og deretter i 2006, hvor det om ny avtale for bransjen (BBA) bl.a. heter:

«Formålet er å heve bussbransjens status, stimulere til kompetanseheving, vekst i kollektivtrafikken gjennom økt fokus på service og kvalitet, og bidra til at bransjen bedre kan konkurrerer om arbeidskraft. Videre skal bussbransjeavtalen gjenspeile bussbransjens særegne behov. I Bussbransjeavtalen skal lønnsnivået heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. En andel av lønne skal kobles til dokumentert kompetanseheving».

Da arbeidet med ny avtale (BBA) var ferdig ble det satt opp en protokoll med regler om innfasing av BBA og om framtidige forhandlinger på BBA. I protokollen datert 7. februar 2007 heter det: «Partene viser til meklingsprotokollen mellom NTF og TL (nå NHO Transport) fra 2006 om intensjonene som ligger til grunn for bransjeavtalen. Partene vil legge denne intensjonen til grunn ved framtidige tariffoppgjør.»

Avtalen ble faset inn i forbindelse med at busselskapene vant anbudskonkurranse om kjøring. Ved etablering av avtalen var gjennomsnittlig lønn i BBA 98 – 99 prosent av industriarbeiderlønn. Etter lønnsoppgjøret i 2008 ble det gjort ytterligere endringer i lønnsskalaene slik at en på det tidspunktet faktisk nådde over gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Busstreiken i 1998: Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant

Svært forståelig streik

I 2010-oppgjøret la vi til grunn av det fleste hadde hatt muligheten til å gjennomføre kompetansehevingen slik det var forutsatt. Dette stemte imidlertid ikke, og resultatet ble ikke hva vi hadde forventet. Husker jeg riktig falt vi allerede da ned til 95 - 96 prosent av industrilønna.

I 2012 og 2014 ble det gitt et tillegg som skulle gjelde for annet avtaleår, som kompensasjon for at det ikke er bedriftsvise forhandlinger på denne overenskomsten, slik det er i industrioverenskomsten. Dette var imidlertid heller ikke nok for å hente inn det vi igjen var blitt hengende etter.

Jeg sluttet i forbundet før tariffoppgjøret i 2016, og har med det bare fulgt oppgjørene fra sidelinjen. Men er orientert om at resultatene av oppgjørene har endt med at en ved inngangen til årets tariffoppgjør er helt nede på ca 92 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Dette er selvsagt ikke bra nok, og oppfyller ikke målsetningen med ny avtale for bransjen (BBA).

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene. Avtalen var mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn i 2008, og har deretter falt av igjen fordi NHO Transport ikke har vært villig til å følge opp målsetningen med avtalen.

Dermed er det svært forståelig at det denne gangen ble streik. Bussarbeiderne har vært svært tålmodige og akseptert et for dårlig resultat i tolv år. At det nå ble streik er hverken utidig eller umusikalsk, men et resultat av at NHO Transport ikke vil stå ved inngåtte avtaler.

Kommentar: Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står

NHO Transport må ta ansvaret

De som tror at bussarbeiderne bruker koronapandemien for ytterligere å presse arbeidsgiverne tar med andre ord feil, og avslører med et slikt synspunkt at de ikke har satt seg inn i bussarbeidernes avtalevilkår før de ytrer seg i media. At det i tillegg er en sentral tillitsvalgt i et fagforbund som gjør dette, bør Forbundet og LO notere seg.

Det er med andre ord enigheten om behovet for en ny avtale for rutebilsektoren som NHO Transport med Jon Stordrange i spissen ikke vil forholde seg til. Med det er det NHO Transport som må ta ansvaret for at tillitsvalgte måtte sette foten ned.

De tillitsvalgte har ikke gjort annet enn å følge og utarbeide krav i tråd med det en tidligere er blitt enige om. Det har ikke NHO Tranport gjort. Derfor er dette en høyest rimelig, riktig og fornuftig bruk av streikevåpenet.

Kommentar: Derfor bør du elske streik

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.09.2020
09:53
01.10.2020 09:18



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

Ferietillegget for dagpenger blir ikke gjeninnført – regjeringen og Frp sier nei

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Jan-Erik Østlie

Vekterne fortsetter streiken etter mislykket mekling. Nå kan det bli opptrapping

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger