JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Busstreiken:

NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Birgitte Haneide/Ruter

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Den tidligere lederen i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, går til angrep på lederen i NHO Transport etter TV-debatt.

På «Debatten» på NRK tirsdag hevdet administrerende direktør Jon Stordrange i NHO Transport at lønnsnivået for bussjåfører i 2006 lå på ca 86 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, og at det nå ligger på ca 92 prosent.

Uten å si det direkte mener han at lønna nå er mer på linje med industriarbeiderlønna. Isolert sett er dette riktig, men han hopper elegant over hvorfor vi ble enige om å lage ny avtale for sektoren (BBA), og hvordan den har utviklet seg. I dette lys er Jon Stordranges framstilling av tallene svært upresis og hans framstilling grenser til triksing med tall.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Siste: Busstreiken er over. Her er resultatet

Partene var enige

På gamle Transportoverenskomsten var lønnsnivået som nevnt ca 86 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Dette var partene enige om at var et altfor lavt nivå dersom bransjen skulle hevde seg i konkurransen om arbeidskrafta i framtida.

Denne enigheten mellom partene kom til uttrykk i Meklingsmannens forslag/skisse, først i lønnsoppgjøret i 2004 og deretter i 2006, hvor det om ny avtale for bransjen (BBA) bl.a. heter:

«Formålet er å heve bussbransjens status, stimulere til kompetanseheving, vekst i kollektivtrafikken gjennom økt fokus på service og kvalitet, og bidra til at bransjen bedre kan konkurrerer om arbeidskraft. Videre skal bussbransjeavtalen gjenspeile bussbransjens særegne behov. I Bussbransjeavtalen skal lønnsnivået heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. En andel av lønne skal kobles til dokumentert kompetanseheving».

Da arbeidet med ny avtale (BBA) var ferdig ble det satt opp en protokoll med regler om innfasing av BBA og om framtidige forhandlinger på BBA. I protokollen datert 7. februar 2007 heter det: «Partene viser til meklingsprotokollen mellom NTF og TL (nå NHO Transport) fra 2006 om intensjonene som ligger til grunn for bransjeavtalen. Partene vil legge denne intensjonen til grunn ved framtidige tariffoppgjør.»

Avtalen ble faset inn i forbindelse med at busselskapene vant anbudskonkurranse om kjøring. Ved etablering av avtalen var gjennomsnittlig lønn i BBA 98 – 99 prosent av industriarbeiderlønn. Etter lønnsoppgjøret i 2008 ble det gjort ytterligere endringer i lønnsskalaene slik at en på det tidspunktet faktisk nådde over gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Busstreiken i 1998: Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant

Svært forståelig streik

I 2010-oppgjøret la vi til grunn av det fleste hadde hatt muligheten til å gjennomføre kompetansehevingen slik det var forutsatt. Dette stemte imidlertid ikke, og resultatet ble ikke hva vi hadde forventet. Husker jeg riktig falt vi allerede da ned til 95 - 96 prosent av industrilønna.

I 2012 og 2014 ble det gitt et tillegg som skulle gjelde for annet avtaleår, som kompensasjon for at det ikke er bedriftsvise forhandlinger på denne overenskomsten, slik det er i industrioverenskomsten. Dette var imidlertid heller ikke nok for å hente inn det vi igjen var blitt hengende etter.

Jeg sluttet i forbundet før tariffoppgjøret i 2016, og har med det bare fulgt oppgjørene fra sidelinjen. Men er orientert om at resultatene av oppgjørene har endt med at en ved inngangen til årets tariffoppgjør er helt nede på ca 92 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Dette er selvsagt ikke bra nok, og oppfyller ikke målsetningen med ny avtale for bransjen (BBA).

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene. Avtalen var mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn i 2008, og har deretter falt av igjen fordi NHO Transport ikke har vært villig til å følge opp målsetningen med avtalen.

Dermed er det svært forståelig at det denne gangen ble streik. Bussarbeiderne har vært svært tålmodige og akseptert et for dårlig resultat i tolv år. At det nå ble streik er hverken utidig eller umusikalsk, men et resultat av at NHO Transport ikke vil stå ved inngåtte avtaler.

Kommentar: Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står

NHO Transport må ta ansvaret

De som tror at bussarbeiderne bruker koronapandemien for ytterligere å presse arbeidsgiverne tar med andre ord feil, og avslører med et slikt synspunkt at de ikke har satt seg inn i bussarbeidernes avtalevilkår før de ytrer seg i media. At det i tillegg er en sentral tillitsvalgt i et fagforbund som gjør dette, bør Forbundet og LO notere seg.

Det er med andre ord enigheten om behovet for en ny avtale for rutebilsektoren som NHO Transport med Jon Stordrange i spissen ikke vil forholde seg til. Med det er det NHO Transport som må ta ansvaret for at tillitsvalgte måtte sette foten ned.

De tillitsvalgte har ikke gjort annet enn å følge og utarbeide krav i tråd med det en tidligere er blitt enige om. Det har ikke NHO Tranport gjort. Derfor er dette en høyest rimelig, riktig og fornuftig bruk av streikevåpenet.

Kommentar: Derfor bør du elske streik

Annonse
Annonse