Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.
Birgitte Haneide/Ruter
Busstreiken:
NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran
Den tidligere lederen i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, går til angrep på lederen i NHO Transport etter TV-debatt.
På «Debatten» på NRK tirsdag hevdet administrerende direktør Jon Stordrange i NHO Transport at lønnsnivået for bussjåfører i 2006 lå på ca 86 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, og at det nå ligger på ca 92 prosent.
Uten å si det direkte mener han at lønna nå er mer på linje med industriarbeiderlønna. Isolert sett er dette riktig, men han hopper elegant over hvorfor vi ble enige om å lage ny avtale for sektoren (BBA), og hvordan den har utviklet seg. I dette lys er Jon Stordranges framstilling av tallene svært upresis og hans framstilling grenser til triksing med tall.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Siste: Busstreiken er over. Her er resultatet
Partene var enige
På gamle Transportoverenskomsten var lønnsnivået som nevnt ca 86 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Dette var partene enige om at var et altfor lavt nivå dersom bransjen skulle hevde seg i konkurransen om arbeidskrafta i framtida.
Denne enigheten mellom partene kom til uttrykk i Meklingsmannens forslag/skisse, først i lønnsoppgjøret i 2004 og deretter i 2006, hvor det om ny avtale for bransjen (BBA) bl.a. heter:
«Formålet er å heve bussbransjens status, stimulere til kompetanseheving, vekst i kollektivtrafikken gjennom økt fokus på service og kvalitet, og bidra til at bransjen bedre kan konkurrerer om arbeidskraft. Videre skal bussbransjeavtalen gjenspeile bussbransjens særegne behov. I Bussbransjeavtalen skal lønnsnivået heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. En andel av lønne skal kobles til dokumentert kompetanseheving».
Da arbeidet med ny avtale (BBA) var ferdig ble det satt opp en protokoll med regler om innfasing av BBA og om framtidige forhandlinger på BBA. I protokollen datert 7. februar 2007 heter det: «Partene viser til meklingsprotokollen mellom NTF og TL (nå NHO Transport) fra 2006 om intensjonene som ligger til grunn for bransjeavtalen. Partene vil legge denne intensjonen til grunn ved framtidige tariffoppgjør.»
Avtalen ble faset inn i forbindelse med at busselskapene vant anbudskonkurranse om kjøring. Ved etablering av avtalen var gjennomsnittlig lønn i BBA 98 – 99 prosent av industriarbeiderlønn. Etter lønnsoppgjøret i 2008 ble det gjort ytterligere endringer i lønnsskalaene slik at en på det tidspunktet faktisk nådde over gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
Busstreiken i 1998: Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant
Svært forståelig streik
I 2010-oppgjøret la vi til grunn av det fleste hadde hatt muligheten til å gjennomføre kompetansehevingen slik det var forutsatt. Dette stemte imidlertid ikke, og resultatet ble ikke hva vi hadde forventet. Husker jeg riktig falt vi allerede da ned til 95 - 96 prosent av industrilønna.
I 2012 og 2014 ble det gitt et tillegg som skulle gjelde for annet avtaleår, som kompensasjon for at det ikke er bedriftsvise forhandlinger på denne overenskomsten, slik det er i industrioverenskomsten. Dette var imidlertid heller ikke nok for å hente inn det vi igjen var blitt hengende etter.
Jeg sluttet i forbundet før tariffoppgjøret i 2016, og har med det bare fulgt oppgjørene fra sidelinjen. Men er orientert om at resultatene av oppgjørene har endt med at en ved inngangen til årets tariffoppgjør er helt nede på ca 92 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Dette er selvsagt ikke bra nok, og oppfyller ikke målsetningen med ny avtale for bransjen (BBA).
Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene. Avtalen var mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn i 2008, og har deretter falt av igjen fordi NHO Transport ikke har vært villig til å følge opp målsetningen med avtalen.
Dermed er det svært forståelig at det denne gangen ble streik. Bussarbeiderne har vært svært tålmodige og akseptert et for dårlig resultat i tolv år. At det nå ble streik er hverken utidig eller umusikalsk, men et resultat av at NHO Transport ikke vil stå ved inngåtte avtaler.
Kommentar: Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står
NHO Transport må ta ansvaret
De som tror at bussarbeiderne bruker koronapandemien for ytterligere å presse arbeidsgiverne tar med andre ord feil, og avslører med et slikt synspunkt at de ikke har satt seg inn i bussarbeidernes avtalevilkår før de ytrer seg i media. At det i tillegg er en sentral tillitsvalgt i et fagforbund som gjør dette, bør Forbundet og LO notere seg.
Det er med andre ord enigheten om behovet for en ny avtale for rutebilsektoren som NHO Transport med Jon Stordrange i spissen ikke vil forholde seg til. Med det er det NHO Transport som må ta ansvaret for at tillitsvalgte måtte sette foten ned.
De tillitsvalgte har ikke gjort annet enn å følge og utarbeide krav i tråd med det en tidligere er blitt enige om. Det har ikke NHO Tranport gjort. Derfor er dette en høyest rimelig, riktig og fornuftig bruk av streikevåpenet.
Kommentar: Derfor bør du elske streik
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme