Busstreiken er over
Bussjåførene får ny lønn. Streiken er over
Partene i busskonflikten ble enige om et nytt resultat torsdag morgen. Årslønna til sjåførene vil øke med nærmere 20.000 kroner, sier Fellesforbundet-leder Jørn Eggum.
Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet.
Håvard Sæbø
torgny@lomedia.no
tormod@lomedia.no
Etter nye møter mellom arbeidsgiversiden og Fellesforbundet, YTF, Fagforbundet og Jernbaneforbundet ble det på morgenen 1. oktober bestemt at busstreiken avsluttes.
– Det betyr at alle skal gå på jobb som vanlig fra torsdag klokken 12.00, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum, i en pressemelding.
Partene møttes hos Riksmeklingsmannen i går klokka 12. Den offisielle meklingen startet klokka 14. Da la arbeidsgiverne fram en tilbud som ikke var godt nok ifølge arbeidstakersida. Etter dette har partene meklet gjennom hele natt. Meklingen ble avsluttet klokka sju i dag morges med enighet (se detaljer for bussoppgjøret nederst i saken).
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Rasende busstillitsvalgt: – Resultatet er et svik mot bussjåførene
Lønnsvekst for sjåførene
Bussjåførene gikk ut i streik for å få arbeidsgiverne til å følge opp bussbransjeavtalen. Den slår fast at bussjåførene skal ha en lønn mer på linje med industriarbeiderlønnen.
Med dagens resultat går lønnsutviklingen i den retningen.
– Vi har kjempet hardt for å sikre sjåførene en lønnsutvikling som reduserer gapet til industriarbeidere som er blitt større og større. Det klarer vi med løsningene som nå ligger på bordet, sier Eggum.
Helt konkret sikres alle en lønnsvekst på 9 kroner. Dette fordeles med 6,50 kr i lønnsøkning i 2020 og en opptrapping med 2,50 kroner i 2021. I tillegg kommer det generelle tillegget i mellomoppgjøret i 2021.
– Årslønnsveksten blir da nærmere 20 000 kroner for den enkelte sjåfør, forteller Eggum.
– Av andre gjennomslag har vi sikret at det skal jobbes med å se på arbeidstidsordninger og sikkerhetstiltak. Det er viktige grep for å sikre fremtida til yrket, heter det i pressemeldingen.
• Marit er sjukepleiar og bussjåfør: – Vi er alle like viktige
Riktig å streike
Streiken, som har vart i mer enn halvannen uke, har dermed gitt de streikende bussjåførene uttelling. Eggum mener dette viser at streik var riktig.
– Å gå til streik er aldri et lett valg, men når vi nå ser de forbedringene som er gjort i tilbudet fra arbeidsgiversiden var dette rett vei å gå.
Forbundslederen skryter av den store innsatsen bussjåførene har lagt ned i streiken.
– Jeg er stolt over kampviljen som er lagt ned av sjåfører over hele landet. De har fått folkets støtte, noe som har vært utrolig viktig for oss, avslutter Eggum.
Fellesforbundets medlemmer skal nå ta stilling til resultatet i uravstemning 22. oktober 2020.
Undersøkelse: Åtte av ti nordmenn støttet de streikende bussjåførene
Har kjent på presset
– Det har vært et veldig godt og konstruktivt arbeid. Partene har vært flinke og jobbet målrettet for å finne en løsning. Det har vært avgjørende for at de skulle komme i mål i denne meklinga, sier riksmekler Mats Ruland til Magasinet for fagorganiserte.
– Det har vært mange tema brakt inn i meklinga, underveis har det blitt prioritert noen tema høyere enn andre. Det gjenspeiles i løsninga, sier Ruland
– Har du kjent på presset under meklingen?
– Det er ingen tvil at vi føler et press på å finne en løsning. Det gjør også partene. Dette er en konflikt som rammer hardt ute i samfunnet og medfører at det ikke går busser i store deler av landet. Her har både partene og Riksmekleren et samfunnsansvar. Det har alle tatt seriøst og er også grunnen til at vi klarte å finne en enighet i natt, svarer riksmekleren.
• Bussjåfør Geir Håvard og kollegene er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35
Fornøyd arbeidsgiver
– Vi er fornøyde med at vi har kommet fram til enighet som gjør at vi igjen kan få bussen ut på veien og frakte passasjerene dit de skal enten det er til skole, jobb eller fritidsaktiviteter. Vi beklager ulempen streiken har medført for de reisende de siste dagene, sier direktør i NHO Transport, Jon Stortdrange, til Magasinet for fagorganiserte.
– Hvordan kunne dere gi dobbelt så mye som det opprinnelige tilbudet?
– Vi har funnet en måte å organisere oppgjøret på som er innenfor frontfagets rammer og som begge parter er fornøyde med. Det er ikke sikkert motparten hadde godtatt dette oppgjøret for to uker siden, det tviler jeg på at de hadde gjort, sier Stordrange.
Debatt: Bussbransjen er i ferd med å ta langsomt selvmord – men kan reddes, skriver sjåfør Ørkan Takle
Dette er resultatet i bussbransjen
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.