IKKE OVERRASKET: Streikeleder Kenneth Bekkenes i Drammen tror streiken har vært en øyeåpner. - Det er ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han.
Ketil Blom
Busstreiken:
Fersk undersøkelse: Nesten alle støtter de streikende bussjåførene
85 prosent av befolkningen har sympati med de streikende bussjåførene, ifølge en fersk undersøkelse som Opinion har gjort for Fagbladet og FriFagbevegelse.
helge@lomedia.no
ida.wangberg@fagbladet.no
8000 bussjåfører over hele landet er i streik for bedre lønns- og arbeidsvilkår. De har stor støtte i befolkningen, ifølge en landsdekkende måling tatt opp mandag og tirsdag denne uka.
Et flertall på 54 prosent har i stor grad sympati med de streikende, mens 31 prosent svarer de har sympati «i noen grad», viser målingen som er tatt opp av Opinion på oppdrag fra Fagbladet og FriFagbevegelse.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
56 prosent er helt enige i at bussjåførene fortjener lønn på linje med industriarbeiderne, mens 27 prosent er delvis enige.
Hele 73 prosent av de spurte mener det er arbeidsgiverne som først og fremst har hovedansvaret for å få til en løsning på streiken. Bare 17 prosent mener de ansatte og deres fagforbund har ansvaret.
Siste: Busstreiken er over. Her er resultatet
– Ikke overrasket
Fagforbundets streikeleder i Drammen, Kenneth Bekkenes, er ikke overrasket over resultatet.
– Jeg får støtteerklæringer fra alle kanter, og tror streiken har vært en øyeåpner for mange. Vi bussjåfører har alltid vært der som en del av trafikkbildet, men det er nok ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han til Fagbladet.
Bekkenes tror mange er opptatt av hva lønns- og arbeidsvilkårene har å si for sikkerheten i trafikken.
– Vi tar ansvaret med å sikkerhetssjekke bussen på fritida vår, før vi kommer på jobb, og mange er nok enige i at det bare skulle mangle at vi ikke får betalt for den jobben, sier streikelederen.
Innsikt: Fem punkter som oppsummerer hvorfor bussjåførene streiker
– Stor folkelig oppslutning
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, synes resultatet av undersøkelsen er helt fantastisk.
– Fellesforbundet registrerer det samme landet rundt. Det er en stor folkelig oppslutning for bussjåførenes rettferdige krav. Dette viser tydelig at store forskjeller mellom arbeidsfolk ikke er ønskelig her i landet, sier Jørn Eggum til FriFagbevegelse.
– Dette viser også at folk mener vi har balanserte og rettferdige krav. Og at det er arbeidsgiverne som må komme oss i møte, mener Jørn Eggum.
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen sier at dette er akkurat slik han opplever det ute blant folk.
– Folk vet at bussjåførene ikke streiker uten at de har rettferdige krav, sier Gabrielsen til FriFagbevegelse.
– Folk reagerer på urettferdighet. Nå må arbeidsgiverne komme på banen. Arbeidsgiverne kan avslutte streiken ved å holde løftene sine til bussjåførene, sier LO-lederen.
Marit er begge deler: – Vi er alle like viktige, anten vi er sjukepleiarar eller bussjåførar
Stor streikevilje
Heller ikke Stein Guldbransen fra Fagforbundets ledelse er overrasket over den massive støtten til de streikende.
– Dette stemmer med inntrykket våre folk møter ute. Når vi har en arbeidsgiver som misbruker korona-situasjonen til å løpe fra alle tidligere avtaler og enigheter for å øke egen profitt, da skjønner jeg at de ikke får mye sympati, sier Guldbrandsen til Fagbladet.
– Med entusiasmen blant de streikende i alle forbund, og forbannelsen over arbeidsgiver, finnes det ingen grunn til å ikke fortsette til vi har et tilbud som er i tråd med det vi krever, legger han til.
Samstemt venstreside støtter busstreiken: – At folk ikke får kjørt buss gir ikke fare for liv og helse
NJF: – Det er penger i systemet
Forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund er fornøyd med det tallene viser:
– Vi gledes over at busstreiken får bred støtte i befolkningen. Stemningen ute er god, og det samme må vi si om samholdet forbundene i mellom, sier hun.
Sæthre understreker grunnen til at det ble streik:
– Dette er bussjåførenes streik. Misnøyen og urimeligheten knyttet til både arbeidstidsordninger og lønnsnivå har nådd grensen for hva som er akseptabelt, sier forbundslederen.
Sæthre er heller ikke i tvil om hvem som har hovedansvar for å løse streiken, nemlig arbeidsgiverne:
– Det at direktørlønningene har tatt helt av, sier sitt om at det er penger i systemet, konstaterer hun.
Målingen er foretatt av Opinion, på oppdrag fra Fagbladet og FriFagbevegelse, blant 502 respondenter 28. og 29. september 2020.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Postens behandling av sjåførene skaper usikkerhet
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie