JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Senterpartiets Per Olaf Lundteigen mener at når rutebussen er finansiert av det offentlige så er det offentlige ansvarlige for at de ansatte har anstendig lønn.

Senterpartiets Per Olaf Lundteigen mener at når rutebussen er finansiert av det offentlige så er det offentlige ansvarlige for at de ansatte har anstendig lønn.

Jan-Erik Østlie

Lønnsoppgjøret:

Samstemt venstreside støtter busstreiken

Og avviser mulig tvungen voldgift i bussjåførstreiken.



29.09.2020
15:22
23.10.2020 12:34

torgny@lomedia.no

Arbeidspolitisk talsperson i Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen har stor forståelse for bussjåførenes streikekrav.

– I 2006 ble det skapt en forventning om at sjåførene skulle ha en lønn på linje med industriarbeiderne. Bussjåførene har ikke lokal forhandlingsrett. Der har de tapt i forhold til industriarbeiderne de siste fire årene, sier Lundteigen.

Han mener at siden rutebuss er finansiert av det offentlige, er det et offentlig ansvar at de ansatte har en anstendig inntjening. Senterpartiet støtter derfor at gapet minskes og en kraftig heving av minstelønna for bussjåfører.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

212 kroner timen

Lundteigen viser fram eksempelet med at en bussjåfør med fem års ansiennitet som jobber utenfor Oslo og Akershus, har en timelønn på 212 kroner timen. I tillegg er det mange som har arbeidsdagen delt i to deler.

– Hvis de skal følge frontfaget slik NHO sier, vil det gi en økning av timelønna med tre kroner timen. Med et slikt tillegg vil ikke gapet mellom bussjåfører og frontfaget øke. De er derfor nødt til å ta kampen.

Koronaen gir en helt ny situasjon og kan ikke brukes som argument.

Innsikt: Fem punkter som oppsummerer hvorfor bussjåførene streiker

Blander seg ikke inn

– Hva synes du om bruk av tvungen lønnsnemnd?

– Så lenge ikke helseekspressene tas ut i streik er det ikke fare for liv og helse. Da er det ikke grunnlag for tvungen lønnsnemnd. At folk ikke får kjørt buss gir ikke fare for liv og helse.

– Det er et prinsipp i Norge at politikerne ikke skal blande seg inn i lønnsdannelsen. Det er partene i arbeidslivets ansvar. Blander ikke du deg inn i det som er partenes ansvar?

– Jeg blander meg ikke inn i lønnsoppgjøret. Jeg gir uttrykk for min grunnholdning, at når det offentlige kjøper tjenester så må det offentlige betale ordentlig, svarer stortingsrepresentanten fra Senterpartiet. Han setter også streiken inn i et EØS-perspektiv.

– Lønns- og arbeidsvilkårene i sjåføryrkene er på vei til å bli så dårlige at det har blitt trøbbel med å skaffe nok sjåfører. Den ukontrollerte innvandringen fra EØS er med på å undergrave lønns- og arbeidsvilkårene, legger Lundteigen til.

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Lavtlønte arbeidsfolk

– SV støtter busstreiken varmt. Sjåførene har hengt etter lønnsmessig lenge, jeg ser på dette som en streik mot forskjells-Norge, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Han mener det er viktig at lavtlønte arbeidsfolk tar opp kampen, og partiet støtter derfor støtter vekterstreiken.

– Streikeretten kan ikke forsvinne under pandemien, og bussjåførene kan ikke gjøre noe med at det er nå det er tariffoppgjør. Derfor mener SV-lederen at en ikke må bruke lønnsnemnd.

– Myndighetenes smitteverntiltak må heller tilpasses situasjonen, mener han.

Kommentar: Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står

67.000 kroner mer på trikken

Leder i Rødt, Bjørnar Moxnes, mener at det er to ting som er viktig med denne streiken. Det ene gjelder anbud i kollektivtrafikken. Det andre gjelder forskjells-Norge.

– Nå må venstresida ta et oppgjør med anbud i busstrafikken. Det er det som presser lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene, sier Rødt-lederen. Han trekker fram eksempelet fra Klassekampen på fredag som viser at lønnsforskjellen mellom en bussjåfør og en trikkefører er 67.000 kroner.

– De kjører for den samme kommunen. Nå må venstresida starte oppgjøret med bussanbud, og det bør starte i Oslo, sier Moxnes som viser til at det til neste år skal ut to store bussanbud i Oslo-kommune.

Debatt: NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran

Stygg historie

Moxnes mener også at busstreiken viser hvordan forskjells-Norge har utviklet seg når direktørene i busselskapene tjener ti ganger så mye som bussjåførene.

– Hva synes Rødt om muligheten for tvungen lønnsnemnd?

– Her må regjeringa ligge langt unna. Norge har en lang og stygg historie med tvungen lønnsnemnd og helsemyndighetene sier at det ikke er noen fare for liv og helse, sier Moxnes.

Slik gikk det da bussjåførene streiket sist: Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.09.2020
15:22
23.10.2020 12:34



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn


Flere saker