JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Senterpartiets Per Olaf Lundteigen mener at når rutebussen er finansiert av det offentlige så er det offentlige ansvarlige for at de ansatte har anstendig lønn.

Senterpartiets Per Olaf Lundteigen mener at når rutebussen er finansiert av det offentlige så er det offentlige ansvarlige for at de ansatte har anstendig lønn.

Jan-Erik Østlie

Lønnsoppgjøret:

Samstemt venstreside støtter busstreiken

Og avviser mulig tvungen voldgift i bussjåførstreiken.



29.09.2020
15:22
23.10.2020 12:34

torgny@lomedia.no

Arbeidspolitisk talsperson i Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen har stor forståelse for bussjåførenes streikekrav.

– I 2006 ble det skapt en forventning om at sjåførene skulle ha en lønn på linje med industriarbeiderne. Bussjåførene har ikke lokal forhandlingsrett. Der har de tapt i forhold til industriarbeiderne de siste fire årene, sier Lundteigen.

Han mener at siden rutebuss er finansiert av det offentlige, er det et offentlig ansvar at de ansatte har en anstendig inntjening. Senterpartiet støtter derfor at gapet minskes og en kraftig heving av minstelønna for bussjåfører.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

212 kroner timen

Lundteigen viser fram eksempelet med at en bussjåfør med fem års ansiennitet som jobber utenfor Oslo og Akershus, har en timelønn på 212 kroner timen. I tillegg er det mange som har arbeidsdagen delt i to deler.

– Hvis de skal følge frontfaget slik NHO sier, vil det gi en økning av timelønna med tre kroner timen. Med et slikt tillegg vil ikke gapet mellom bussjåfører og frontfaget øke. De er derfor nødt til å ta kampen.

Koronaen gir en helt ny situasjon og kan ikke brukes som argument.

Innsikt: Fem punkter som oppsummerer hvorfor bussjåførene streiker

Blander seg ikke inn

– Hva synes du om bruk av tvungen lønnsnemnd?

– Så lenge ikke helseekspressene tas ut i streik er det ikke fare for liv og helse. Da er det ikke grunnlag for tvungen lønnsnemnd. At folk ikke får kjørt buss gir ikke fare for liv og helse.

– Det er et prinsipp i Norge at politikerne ikke skal blande seg inn i lønnsdannelsen. Det er partene i arbeidslivets ansvar. Blander ikke du deg inn i det som er partenes ansvar?

– Jeg blander meg ikke inn i lønnsoppgjøret. Jeg gir uttrykk for min grunnholdning, at når det offentlige kjøper tjenester så må det offentlige betale ordentlig, svarer stortingsrepresentanten fra Senterpartiet. Han setter også streiken inn i et EØS-perspektiv.

– Lønns- og arbeidsvilkårene i sjåføryrkene er på vei til å bli så dårlige at det har blitt trøbbel med å skaffe nok sjåfører. Den ukontrollerte innvandringen fra EØS er med på å undergrave lønns- og arbeidsvilkårene, legger Lundteigen til.

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Lavtlønte arbeidsfolk

– SV støtter busstreiken varmt. Sjåførene har hengt etter lønnsmessig lenge, jeg ser på dette som en streik mot forskjells-Norge, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Han mener det er viktig at lavtlønte arbeidsfolk tar opp kampen, og partiet støtter derfor støtter vekterstreiken.

– Streikeretten kan ikke forsvinne under pandemien, og bussjåførene kan ikke gjøre noe med at det er nå det er tariffoppgjør. Derfor mener SV-lederen at en ikke må bruke lønnsnemnd.

– Myndighetenes smitteverntiltak må heller tilpasses situasjonen, mener han.

Kommentar: Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står

67.000 kroner mer på trikken

Leder i Rødt, Bjørnar Moxnes, mener at det er to ting som er viktig med denne streiken. Det ene gjelder anbud i kollektivtrafikken. Det andre gjelder forskjells-Norge.

– Nå må venstresida ta et oppgjør med anbud i busstrafikken. Det er det som presser lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene, sier Rødt-lederen. Han trekker fram eksempelet fra Klassekampen på fredag som viser at lønnsforskjellen mellom en bussjåfør og en trikkefører er 67.000 kroner.

– De kjører for den samme kommunen. Nå må venstresida starte oppgjøret med bussanbud, og det bør starte i Oslo, sier Moxnes som viser til at det til neste år skal ut to store bussanbud i Oslo-kommune.

Debatt: NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran

Stygg historie

Moxnes mener også at busstreiken viser hvordan forskjells-Norge har utviklet seg når direktørene i busselskapene tjener ti ganger så mye som bussjåførene.

– Hva synes Rødt om muligheten for tvungen lønnsnemnd?

– Her må regjeringa ligge langt unna. Norge har en lang og stygg historie med tvungen lønnsnemnd og helsemyndighetene sier at det ikke er noen fare for liv og helse, sier Moxnes.

Slik gikk det da bussjåførene streiket sist: Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.09.2020
15:22
23.10.2020 12:34



Mest lest

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Leif Martin Kirknes

Nå kommer det et forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

– Gjennom hele desember og julen har jeg blitt kontaktet av tillitsvalgte som virkelig er blitt bekymret både for egen økonomi og for sin egen arbeidsplass. Bekymringene deler jeg, sier forbundsleder Jørn Eggum. (Arkivfoto)

– Gjennom hele desember og julen har jeg blitt kontaktet av tillitsvalgte som virkelig er blitt bekymret både for egen økonomi og for sin egen arbeidsplass. Bekymringene deler jeg, sier forbundsleder Jørn Eggum. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Jørn Eggum er kampklar: – Når folk er livredde for å bruke strøm, går det på verdigheten løs

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

Andreas Winter/KSK

Barnevernet trenger ikke flere ansatte, det trenger bedre ledere, mener tidligere leder


Flere saker