Senterpartiets Per Olaf Lundteigen mener at når rutebussen er finansiert av det offentlige så er det offentlige ansvarlige for at de ansatte har anstendig lønn.
Jan-Erik Østlie
Lønnsoppgjøret:
Samstemt venstreside støtter busstreiken
Og avviser mulig tvungen voldgift i bussjåførstreiken.
torgny@lomedia.no
Arbeidspolitisk talsperson i Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen har stor forståelse for bussjåførenes streikekrav.
– I 2006 ble det skapt en forventning om at sjåførene skulle ha en lønn på linje med industriarbeiderne. Bussjåførene har ikke lokal forhandlingsrett. Der har de tapt i forhold til industriarbeiderne de siste fire årene, sier Lundteigen.
Han mener at siden rutebuss er finansiert av det offentlige, er det et offentlig ansvar at de ansatte har en anstendig inntjening. Senterpartiet støtter derfor at gapet minskes og en kraftig heving av minstelønna for bussjåfører.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
212 kroner timen
Lundteigen viser fram eksempelet med at en bussjåfør med fem års ansiennitet som jobber utenfor Oslo og Akershus, har en timelønn på 212 kroner timen. I tillegg er det mange som har arbeidsdagen delt i to deler.
– Hvis de skal følge frontfaget slik NHO sier, vil det gi en økning av timelønna med tre kroner timen. Med et slikt tillegg vil ikke gapet mellom bussjåfører og frontfaget øke. De er derfor nødt til å ta kampen.
Koronaen gir en helt ny situasjon og kan ikke brukes som argument.
Innsikt: Fem punkter som oppsummerer hvorfor bussjåførene streiker
Blander seg ikke inn
– Hva synes du om bruk av tvungen lønnsnemnd?
– Så lenge ikke helseekspressene tas ut i streik er det ikke fare for liv og helse. Da er det ikke grunnlag for tvungen lønnsnemnd. At folk ikke får kjørt buss gir ikke fare for liv og helse.
– Det er et prinsipp i Norge at politikerne ikke skal blande seg inn i lønnsdannelsen. Det er partene i arbeidslivets ansvar. Blander ikke du deg inn i det som er partenes ansvar?
– Jeg blander meg ikke inn i lønnsoppgjøret. Jeg gir uttrykk for min grunnholdning, at når det offentlige kjøper tjenester så må det offentlige betale ordentlig, svarer stortingsrepresentanten fra Senterpartiet. Han setter også streiken inn i et EØS-perspektiv.
– Lønns- og arbeidsvilkårene i sjåføryrkene er på vei til å bli så dårlige at det har blitt trøbbel med å skaffe nok sjåfører. Den ukontrollerte innvandringen fra EØS er med på å undergrave lønns- og arbeidsvilkårene, legger Lundteigen til.
Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd
Lavtlønte arbeidsfolk
– SV støtter busstreiken varmt. Sjåførene har hengt etter lønnsmessig lenge, jeg ser på dette som en streik mot forskjells-Norge, sier SV-leder Audun Lysbakken.
Han mener det er viktig at lavtlønte arbeidsfolk tar opp kampen, og partiet støtter derfor støtter vekterstreiken.
– Streikeretten kan ikke forsvinne under pandemien, og bussjåførene kan ikke gjøre noe med at det er nå det er tariffoppgjør. Derfor mener SV-lederen at en ikke må bruke lønnsnemnd.
– Myndighetenes smitteverntiltak må heller tilpasses situasjonen, mener han.
Kommentar: Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står
67.000 kroner mer på trikken
Leder i Rødt, Bjørnar Moxnes, mener at det er to ting som er viktig med denne streiken. Det ene gjelder anbud i kollektivtrafikken. Det andre gjelder forskjells-Norge.
– Nå må venstresida ta et oppgjør med anbud i busstrafikken. Det er det som presser lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene, sier Rødt-lederen. Han trekker fram eksempelet fra Klassekampen på fredag som viser at lønnsforskjellen mellom en bussjåfør og en trikkefører er 67.000 kroner.
– De kjører for den samme kommunen. Nå må venstresida starte oppgjøret med bussanbud, og det bør starte i Oslo, sier Moxnes som viser til at det til neste år skal ut to store bussanbud i Oslo-kommune.
Debatt: NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran
Stygg historie
Moxnes mener også at busstreiken viser hvordan forskjells-Norge har utviklet seg når direktørene i busselskapene tjener ti ganger så mye som bussjåførene.
– Hva synes Rødt om muligheten for tvungen lønnsnemnd?
– Her må regjeringa ligge langt unna. Norge har en lang og stygg historie med tvungen lønnsnemnd og helsemyndighetene sier at det ikke er noen fare for liv og helse, sier Moxnes.
Slik gikk det da bussjåførene streiket sist: Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø