JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Bussjåførene i Norge streiker for første gang på 22 år. Vidar Martinsen (f.v.), Sobia Rafiq og Yakup Øzsatici ved Norgesbuss’ anlegg på Ulven i Oslo.

Bussjåførene i Norge streiker for første gang på 22 år. Vidar Martinsen (f.v.), Sobia Rafiq og Yakup Øzsatici ved Norgesbuss’ anlegg på Ulven i Oslo.

Håvard Sæbø

Busstreiken:

Derfor streiker bussjåførene

Fem punkter som oppsummerer hvorfor bussjåførene streiker.



29.09.2020
15:11
23.10.2020 12:35

aurora@lomedia.no

Den første busstreiken i Norge på 22 år, var et faktum søndag 20. september. Da la 3800 bussjåfører ned arbeidet i Oslo og Viken fordi meklingen mellom NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden, og Fellesforbundet, Jernbaneforbundet, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet som representerer sjåførene, ikke hadde ført fram.

Etter at busstreiken ble trappet opp, med ytterligere 4500 bussjåfører i sju fylker, berører den store deler av kollektivtransporten i Norge.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Hva er bussjåførenes krav?

1. Høyere lønn

Bussjåførene krever høyere lønn.

I tariffoppgjørene i 2004 og 2006 ble partene enige om å opprette en tariffavtale som skulle gjelde alle bussjåførene, og bussbransjeavtalen kom i 2007. I protokollen etter meklingen i 2006 heter det: «I bussbransjen skal lønnsnivået heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn». Dette bekreftes i senere protokoller mellom partene, og sist i 2012. Før årets oppgjør var de langt unna.

Bare i løpet av de siste tre årene har avstanden i årslønn mellom bussjåfører og industrien økt med 16.000 kroner.

Les mer: Bussjåførene har mindre å rutte med

– Det er ensidig avtalebrudd. Vi må ha 20 kroner mer i timen for å komme opp på det nivået avtalen sier at vi skal ligge på, sa streikende klubbleder Marit Sauge til Fagbladet forrige uke.

Hele saken: – Vi har måttet gi opp lønnsøkning for å få lov til å gå på do

Samtidig har Fellesforbundets leder Jørn Eggum vært tydelig på at selv om de tjener 20 kroner mindre i timen enn industriarbeidere, har ikke bussjåførene krevd en lønnsøkning på 20 kroner per time i årets oppgjør.

– I dette oppgjøret må vi begynne arbeidet med å tette gapet mellom bussjåførene og industrien, sa han i en pressemelding forrige uke.

Snittlønna i bransjen er 455.000 kroner, inkludert alle tillegg. Begynnerlønna ligger på 374.000 kroner, ifølge Fellesforbundet. En gjennomsnittlig industriarbeiderlønn var på 496.200 kroner per årsverk i 2019.

Det er også et krav om å løfte turbilsjåførenes lønn, gjennom økt minstelønn og fagbrevtillegg for turbilsjåfører.

Slik gikk det da bussjåførene streiket sist: Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant

2. Overtid fra første minutt

Bussjåførene krever også at det skal regnes overtid fra første minutt, når bussen er forsinket på slutten av en vakt.

I dagens avtale får ikke bussjåførene betalt for forsinkelser på inntil ti minutter.

– De må være over ti minutter forsinket for at det skal regnes som overtid. Det fører til at vi bussjåfører jobber gratis, sa klubbleder Marit Sauge til Fagbladet.

Bussjåførene hevder at selskapene spekulerer i et trangt tidsskjema.

3. Arbeidstid

Bussjåførene krever også bedre arbeidstidsordninger.

Det som kalles delte skift, der bussjåførene arbeidsdagen deles i to med en lang ubetalt pause midt på dagen, er utbredt i dag.

Dermed kan bussjåfør fort være opptatt på jobb i opp mot 70 timer per uke, men kanskje få betalt for halvparten. Denne arbeidstiden gjør jobben vanskelig å kombinere med familieliv.

– Sjåførene blir veldig slitne av å jobbe på denne måten. Vi vil ha en arbeidsdag som gjør det mulig å leve et vanlig liv og som ivaretar sikkerheten på norske veier, skrev forbundsleder Jørn Eggum i denne kommentaren.

4. Sikkerhet

Bussjåførene har også et krav om det skal inn i tariffen at sjåførene skal få nok tid å gå over bussen i sikkerhetssjekken.

– Sjåføren er lovpålagt å foreta sikkerhetssjekk av bussen, men dette er det ofte ikke satt av nok tid til. Vi finner oss ikke i at sjåførene skal fortsette å gjøre dette på fritiden, har forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes tidligere uttalt.

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

5. Kompetanse

Det er også et krav om avtaler som sikrer økt kompetanse hos bussjåfører.

– Om samfunnets kollektivsatsing skal lykkes må vi ha en fremtidsrettet utvikling av tariffavtalene. Fellesforbundet vil ha avtaler som utvikler kompetansen hos bussjåførene. Unge søker seg ikke til en bransje der man ikke satser på folk. Uten rekruttering svikter kvaliteten. Det kan vi rett og slett ikke godta. Vi vil ha en bransje som satser på de ansatte, skrev Eggum i kommentaren.

Les også: Full støtte til bussjåførene fra Sykepleierforbundet

29.09.2020
15:11
23.10.2020 12:35



Mest lest

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

Hanna Skotheim

Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Jan-Erik Østlie

Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

Ole Palmstrøm

Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Hanna Skotheim

Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

Eirik Dahl Viggen

«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Anne Myklebust Odland

Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

Håvard Sæbø

Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i opptil 100.000 mer i lønn

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Jan Kåre Ness

Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Colourbox

Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar

Per Flakstad

Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

Hanna Skotheim

Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne

SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.

SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.

Alf Ragnar Olsen

Rebecca (22) er Norges yngste yrkessjåfør. Her er hennes melding til jenter som vurderer yrket

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Simen Aker Grimsrud

Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil

Ole Palmstrøm

Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

Tormod Ytrehus

Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

Ylva Seiff Berge

Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Erlend Angelo

Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

Statnett

Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet

Brian Cliff Olguin

Finansbransjen skal ikke tjene penger på ansattes pensjoner, mener store LO-forbund


Flere saker