JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
STREIKEN I 1998:  Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

STREIKEN I 1998: Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

NTB/Bjørn Halfdansen

Busstreiken i 1998:

Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant

Den gangen krevde bussjåførene minst ti kroner mer i timen og vant. Siden har det vært 22 år med brutte løfter fra arbeidsgivernes side, mener tidligere leder for Norsk Transportarbeiderforbund Per Østvold.


23.09.2020
14:29
23.10.2020 12:39

aurora@lomedia.no

3.800 bussjåfører gikk søndag ut i streik, organisert i LO-forbundene Fellesforbundet, Fagforbundet, Jernbaneforbundet og YS-forbundet Yrkestrafikkforbundet. Lørdag kan ytterligere 4.500 sjåfører legge ned arbeidet.

Siste: Busstreiken er over. Her er resultatet

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

I 2007 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønna skulle nærme seg industriarbeiderlønn. Det motsatte har skjedd. Bare i løpet av de siste tre årene har avstanden i årslønn mellom bussjåfører og industrien økt med 16.000 kroner.

Streikende bussjåfører kaller det et ensidig avtalebrudd, og viser til at lønna må øke med 20 kroner i timen for at den skal komme opp på det nivået som er avtalt.

Sist gang bussjåførene gikk ut i streik viste kalenderen 14. mai 1998. Som i dag, var misnøyen med lønna stor – og streikeviljen tilsvarende stor. Kravet var minst 10 kroner mer i timen, noe som tilsvarer nesten 16 kroner i dag.

LO-toppar besøkte streikande bussjåførar: Ein rettferdig streik

– Streiken i 1998 er parallell til dagens streikesituasjon. Også den gang hadde bussjåførenes lønn sakket akterut i flere år. Bussjåførene fikk litt av og til, men det monnet aldri, og lønna lå langt under en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, forteller Per Østvold, som den gang var leder for Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), til FriFagbevegelse.

Samtidig var de bussjåførene som var organisert i LO-tilsluttede NTF, ikke på talefot med dem som var organisert i YS, Norsk rutebilarbeiderforbund, som i dag heter Yrkestrafikkforbundet (YTF). Slik hadde det vært siden NRAF brøt ut av NTF i 1955 etter uenighet om hvordan fagforeningsarbeidet skulle drives.

– De satt i hvert sitt rom og forhandlet på tilnærmet identiske tariffavtaler.

– Det var ille, for hvis våre bussjåfører streiket, gjorde ikke deres bussjåfører det – og omvendt. På den måten motarbeidet vi hverandre, sier Østvold.

Kommentar: «Derfor bør du elske streik»

Møtte opp sammen – til arbeidsgivers store skrekk

Men i forkant av oppgjøret i 1998, begynte representanter fra de to forbundene å snakke med hverandre om et mulig samarbeid, og grunnen ble beredt for det.

– Deretter snakket lederen for NRAF og jeg sammen, og ble enige om at vi ikke kunne fortsetter som vi hadde gjort.

I opptrappingen til lønnsoppgjøret i 1998 fikk de til et samarbeid.

«For første gang samarbeider de to bussjåfør-forbundene under tariffoppgjøret. Etter 43 års iskulde mellom LO-tilsluttede Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og YS-tilsluttede Norsk Rutebilarbeiderforbund (NRAF) er de to konkurrentene gode busser», oppsummerte NTB 14. mai 1998.

– Til arbeidsgivers store skrekk møtte vi opp med hver vår forhandlingsdelegasjon som skulle forhandle i samme rom, og vi fremførte felles, identiske krav. Det var helt nytt for arbeidsgiver, og kravet var å komme opp på nivå med en industriarbeiderlønn.

Det endte med konflikt som varte i fire uker, med flere opptrapping underveis, slik at streiken rammet stadig større deler av landet. Fra begynnelsen av juni var den landsomfattende.

Bussjåførane har mindre å rutte med enn for fem år sidan

Vant opinionen og streiken

– Jeg husker veldig klart at jeg oppsummerte situasjonen for forbundets ledelse da streiken startet. Jeg sa at denne streiken ikke ville bli avsluttet fordi en av partene tapte for mye penger. Busselskapene fikk åpne tilskudd, de slapp å betale lønn til streikende sjåfører og de fikk solide streikebidrag fra NHO. Også vi hadde en solid streikekasse, og vi visste at det var hjelp å få fra andre forbund og LO sentralt, sier Østvold.

Dermed handlet det om å få opinionen på sin side. Og i 1998 var det bussjåførene som lyktes med dette og vant fram, forteller den tidligere forbundslederen.

– Vi gikk ut og sa at vi ville ha et tosifret lønnstillegg, altså minst ti kroner. Det var mye penger for 22 år siden. Resultatet ble 10,50 kroner i gjennomsnitt. Det ble oppfattet som en stor seier, minnes Østvold.

– Vi vant den streiken. Vi kom ikke helt opp i industriarbeiderlønn, men ganske nært i gjennomsnitt.

• Støtte til streikende bussjåfører: Applaus er ikke nok

– 22 år med brutte løfter

I årene som fulgte, begynte det Østvold kaller en sabotering fra arbeidsgivers side.

– De begynte å holde igjen, og holde igjen og holde igjen. Dermed kom en ny kamp om å få samlet tariffavtalene i en bransjeavtale.

I tariffoppgjørene i 2004 og 2006 ble partene enige om å opprette en tariffavtale som skulle gjelde alle bussjåførene. I 2007 ble avtalen – bussbransjeavtalen – opprettet. I den står det at sjåførene skal ha en lønn som er på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Før årets oppgjør var de langt unna.

– Arbeidsgiverne har fortsatt saboteringen sin, slik har de holdt på i 22 år. De har ikke vist evne til å holde løftene sine. Dermed har misnøyen blant bussjåførene blitt større og større. At det eksploderer nå overrasker meg ikke. Det har vært 22 år med brutte løfter.

– Jeg håper virkelig at bussjåførene vinner fram. Det forutsetter at regjeringen holder fingrene fra fatet og ikke bruker tvungen lønnsnemnd. Hvis de taper, vil det være fordi regjeringen hjelper arbeidsgiverne ved å bruke tvungen lønnsnemnd.

Østvold tror bussjåførene har opinionen på sin side, som for 22 år siden.

– De fleste i dette landet synes bussjåførene som har ansvar for å bringe folk til og fra jobb og skole, og har ansvar for liv og helse til 40–50 passasjerer om gangen, gjør en viktig jobb i samfunnet. Og det er ingen grunn til at bussjåfører skal være underbetalt.

Fire streiker som forandret Norge. Hør siste episode av Rørsla

23.09.2020
14:29
23.10.2020 12:39



Mest lest

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

Yngvil Mortensen

Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Colourbox

Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

Jan-Erik Østlie

Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Simen Aker Grimsrud

Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner

LØFTER JERN:  Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

Morten Hansen

Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Hanna Skotheim

Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

Privat

Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned

Grethe Nygaard

Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

Terje Pedersen / NTB

Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på

Kommentar

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Anna Granqvist

Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

Jan-Erik Østlie

– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Hanna Skotheim

Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Håvard Sæbø

Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

NTB

61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt

Kommentar

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Tormod Ytrehus

Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler  seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

Ole Dag Kvamme

Nadija går postruta med skuddsikker vest

Debatt

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

Jan-Erik Østlie

LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst

Alf Ragnar Olsen

Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt


Flere saker