JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret

Støtte til streikende bussjåfører: Applaus er ikke nok

En rekke fagforbund og foreninger har allerede markert sin støtte til streikende bussjåfører.
Her fra Norgesbuss’ anlegg i Persveien på Ulven i Oslo mandag morgen. Fra venstre: Vidar Martinsen, Sobia Rafiq og Yakup Øzsatici.

Her fra Norgesbuss’ anlegg i Persveien på Ulven i Oslo mandag morgen. Fra venstre: Vidar Martinsen, Sobia Rafiq og Yakup Øzsatici.

Håvard Sæbø

tormod@lomedia.no

– En lønn som er til å leve av er et viktig prinsipp for oss i fagbevegelsen. Vi gir full støtte til forbundene som streiker for en rettferdig lønn i bussbransjen, sier FLT-leder Ulf Madsen i en uttalelse.

3.800 bussjåfører gikk søndag ut i streik, organisert i LO-forbundene Fellesforbundet, Fagforbundet, Jernbaneforbundet og YS-forbundet Yrkestrafikkforbundet. Lørdag kan ytterligere 4.500 sjåfører legge ned arbeidet.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

– Det er uansvarlig av arbeidsgiversiden å stå på at 340.000 i startlønn er en rimelig lønn. Jeg merker meg stor støtte for kravene til bussjåførene i samfunnet, sier Madsen som leder et forbund med 21.000 medlemmer.

Mer enn applaus

EL og IT Forbundets leder Jan Olav Andersen peker på at bussjåførene har hengt etter i lønnsutviklinga over lang tid. Forbundet hans har over 39.000 medlemmer innenfor IKT, energi og el-installasjon.

– Pandemien kan ikke brukes som en unnskyldning for å fortsette rovdriften på ansatte. De har fått mer en nok applaus for sin innsats, nå må de faktisk få en anstendig lønn for jobben de gjør, sier han i en pressemelding.

Les også: Vi ber bare om det vi har blitt lova

Andersen viser til at sjåførene samtidig har en arbeidshverdag som preges av manglende pauser, begrensa muligheter for toalettbesøk og pålagt ulønna arbeidsoppgaver.

Rettferdig krav

Han viser videre til at partene for 13 år siden ble enige om at bussjåførene skulle ha en lønn på linje med industrien, men at lønnsforskjellen har økt med 16.000 kroner de siste tre årene.

– Dette er ikke akseptabelt, og det er en selvfølge for oss å gi de streikende bussjåførene full støtte. I den krisen vi er i burde det være krystallklart hvor viktig denne yrkesgruppen er. Nå må det reflekteres i et anstendig oppgjør for de ansatte, mener Andersen.

Les også: Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden

De streikende får også støtte fra YS-forbundet Safe med sine 10.000 medlemmer innenfor olje-, gass- og energisektoren.

– Kravet deres om et mer rettferdig lønnsnivå er helt på sin plass, sier Safe-leder Hilde-Marit Rysst i en uttalelse.

Tøft og modig

Også Bygningsarbeidernes fagforening, med sine over 3.000 medlemmer i Oslo, slutter seg til. De viser til løftet fra arbeidsgiverne om at sjåførene skal nærme seg industriarbeiderlønna.

– I tillegg har mange sjåfører såkalte delte skift, noe som innebærer at de må ta fri midt på dagen og i praksis være på jobb 70 timer, men få betalt for halvparten. Arbeidsgiverne ville ikke gå med på bedre arbeidstidsordninger. Derfor måtte bussjåførene gå til streik! heter det i uttalelsen.

Bussjåfør Marit streiker: – Vi har måttet gi opp lønnsøkning for å få lov til å gå på do

– Det er tøft og modig gjort av bussjåførene å gå til arbeidskamp i denne situasjonen. Vår forening vil bidra det vi kan for at kampen deres skal lykkes, heter det videre.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse