Busstreiken trappes opp:
Tar ut 4.500 nye bussjåfører i streik fra lørdag
Lørdag blir ytterligere over 4.500 bussjåfører tatt ut i streik. Da vil totalt 8.500 sjåfører streike for høyere lønn.
Bussjåførene ved Norgesbuss Ekspress på Rommen i er kampklare fra første streikedag. Der er det full oppslutning om kravet om høyere lønn. Fra venstre Carlos Nunez, Ole-Arnstein Røang, Rune Hanssen, John Arild Hole, Isam Wabi Bakir, Per ole Melgård og Habte Kebreab.
Håvard Sæbø
torgny@lomedia.no
Fra arbeidstidens start lørdag morgen blir bussjåførene i Vestland, Trøndelag, Rogaland og Finnmark tatt ut i streik. Også store deler av Nordland og hele Kristiansand tas ut. Dermed vil store deler av kollektivtrafikken her i landet være lammet som følge av bruddet i lønnsoppgjøret.
– Arbeidsgiverne kan enkelt løse konflikten ved å stå ved løftene sine, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum i en pressemelding.
– Bussjåfører har svært krevende arbeidstidsordninger, lønna er lav, sikkerheten er truet og vi er bekymret for fremtiden til dette viktige yrket. Derfor tar vi nå flere ut i streik, sier Jørn Eggum i meldingen.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Disse kan være i streik fra lørdag 26. september:
OBS! Denne lista viser kun NHO-bedriftene.
streikeuttak bussbransjen
Norsk Jernbaneforbund organiserer medlemmer i Vy buss AS. 2. streikeuttak vil i hovedsak omfatte medlemmer i Stavanger/Sandnes og Trondheim; 52 medlemmer i Kolumbus og 219 i AtB.
Fagforbundet tar ut 225 medlemmer i Vy buss; 175 i Tide buss, 4 i Boreal og 1 i TB. Alle i Trøndelag.
I tillegg kommer uttaket fra Yrkestrafikkforbundet.
Streikeviljen er stor blant bussjåførene: – Nå er det nok. Det får ta den tiden det trenger
Ventet i 13 år
For 13 år siden ble arbeidsgivere og arbeidstakere i bussbransjen enige om at bussjåførene skal ha lønn på linje med lønna i industrien. Det motsatte har skjedd. Lønnsforskjellen mellom bussjåførene og industrien øker. De siste tre årene har lønnsforskjellen økt med over 16.000 kroner.
– Vi kan ikke godta at bussjåførene skal tape i oppgjør etter oppgjør. I dette oppgjøret må vi begynne arbeidet med å tette gapet mellom bussjåførene og industrien, sier Jørn Eggum.
Tall: Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden
Usannheter om kravene
«NHO Transport har jobbet hardt for å spre usannheter om kravene i lønnsforhandlingene. Fra arbeidsgiversiden blir det hevdet at bussjåførene har krevd en lønnsøkning på 20 kroner», skriver forbundet.
– Denne påstanden om grådige bussjåfører er helt på viddene. Realiteten er at bussjåførene tjener 20 kroner mindre i timen enn grupper vi er enige med arbeidsgiverne om at vi skal sammenligne oss med, sier Eggum.
Lønnsoppgjøret: Her er resultatene så langt
Fire streiker som forandret Norge. Hør siste episode av Rørsla
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.