Freddy Kulblik og de 140 streikende bussjåførene i Sarpsborg er lei av å vente på den lønna som ble avtalt for 13 år siden. Nå er de villige til å streike lenge for å sette makt bak kravene.
Arash A. Nejad/Nyebilder
Busstreiken:
3800 sjåfører i streik: – Det får ta den tiden det trenger
Bussjåførene er lei av svekket kjøpekraft og brutte løfter. I Sarpsborg er streikeviljen stor.
morten@lomedia.no
– Dette har vi ventet på de siste fire lønnsoppgjørene.
Slik beskriver Freddy Kulblik, leder av Bilpersonalets Forening Østfoldet i Norsk Jernbaneforbund (NJF) stemninga de første timene inn i busstreiken. Sjåførene mener det er på høy tid å sette makt bak kravene.
– Kampviljen er høy. Stemningen er på topp, sier Kulblik.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Frustrerte sjåfører
Og kravet bussjåførene først og fremst vil ha innfridd er pengene de mener de har krav på. I tariffoppgjørene i 2004 og 2006 ble partene enige om å opprette en tariffavtale som skulle gjelde alle bussjåførene. I 2007 ble avtalen – bussbransjeavtalen – opprettet. I den står det at sjåførene skal ha en lønn som er på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Før årets oppgjør er de langt unna. Forskjellen er den samme som da avtalen ble undertegnet
– Vi er frustrerte. Vi ber ikke om mer enn at arbeidsgiver oppfyller de de undertegnet på i 2007. Og som skulle vært oppfylt mellom 2008 og 2011.
Nok er nok
Nå er sjåførene lei. Omtrent 3800 sjåfører i Oslo og Viken er i streik. Blir det ingen løsning har de fire forbundene, NJF, Fellesforbundet, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet 8000 sjåfører til som kan tas ut i streik. I løpet av kort tid kans å mange som 12 000 sjåfører være i streik og alle bussene over hele landet stå.
Kulblik mener arbeidsgiversiden må ta ansvaret for situasjonen som har oppstått.
– Vi har sakket etter i hvert oppgjør de siste fire årene. Nå er det nok. Vi er forberedt på at streiken kan vare lenge. Men det får ta den tiden som er nødvendig for at vi får innfridd kravene, sier Kulblik.
• Busstreiken er i gang: – Vi må få det vi har blitt lovet
Tapt kjøpekraft
Han er forberedt på at de reisende som blir rammet av streiken ikke nødvendigvis vil være enige med sjåførene. Kulblik og de andre streikende mener likevel de har en god sak.
– For det første mener vi det ikke er et urimelig krav at vi får den samme utviklingen i kjøpekraft som våre passasjerer har, sier Kublik.
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Teknisk beregningsutvalg (TBU) viser at de siste fem årene har bussjåførenes kjøpekraft blitt redusert med mellom én og tre prosent.
– For det andre handler lønn også om trygghet og sikkerhet – både for sjåførene og passasjerene. Hadde jeg vært passasjer ville jeg gjerne hatt en sjåfør som var fornøyd. Jeg vil ikke ha en sjåfør som sitter og tenker på regningene som ikke er betalt og som ikke har tid til å hvile ut mellom skiftene, sier Kulblik.
• Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden
Fire streiker som forandret Norge. Hør siste episode av Rørsla
Holder samfunnshjulene i gang
Og Kublik og hans kollegaer har full støtte fra sine respektive forbund.
– Vi kan ikke akseptere at bussjåførene taper kjøpekraft. Det er ingen forhold som kan forsvare en slik utvikling, sier Jane Brekkhus Sæthre, forbundsleder i NJF.
Hun poengterer at sjåførene tar ansvar, sitter i bussen til alle døgnets tider, holder samfunnshjulene i gang, og sørger for at folk kommer seg på jobb.
– At unge kommer seg på skole. Summen av kravene til arbeidsgiverne vil gjøre hverdagen til bussjåfører betydelig forverret. Alt skal være minimumsordninger. Dette må stoppes en gang for alle. Derfor er vi i streik, sier Sæthre.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
Debatt
Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.
Håvard Sæbø