JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Freddy Kulblik og de 140 streikende bussjåførene i Sarpsborg er lei av å vente på den lønna som ble avtalt for 13 år siden. Nå er de villige til å streike lenge for å sette makt bak kravene.

Freddy Kulblik og de 140 streikende bussjåførene i Sarpsborg er lei av å vente på den lønna som ble avtalt for 13 år siden. Nå er de villige til å streike lenge for å sette makt bak kravene.

Arash A. Nejad/Nyebilder

Busstreiken:

3800 sjåfører i streik: – Det får ta den tiden det trenger

Bussjåførene er lei av svekket kjøpekraft og brutte løfter. I Sarpsborg er streikeviljen stor.



20.09.2020
16:30
23.10.2020 12:41

morten@lomedia.no

– Dette har vi ventet på de siste fire lønnsoppgjørene.

Slik beskriver Freddy Kulblik, leder av Bilpersonalets Forening Østfoldet i Norsk Jernbaneforbund (NJF) stemninga de første timene inn i busstreiken. Sjåførene mener det er på høy tid å sette makt bak kravene.

– Kampviljen er høy. Stemningen er på topp, sier Kulblik.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Frustrerte sjåfører

Og kravet bussjåførene først og fremst vil ha innfridd er pengene de mener de har krav på. I tariffoppgjørene i 2004 og 2006 ble partene enige om å opprette en tariffavtale som skulle gjelde alle bussjåførene. I 2007 ble avtalen – bussbransjeavtalen – opprettet. I den står det at sjåførene skal ha en lønn som er på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Før årets oppgjør er de langt unna. Forskjellen er den samme som da avtalen ble undertegnet

– Vi er frustrerte. Vi ber ikke om mer enn at arbeidsgiver oppfyller de de undertegnet på i 2007. Og som skulle vært oppfylt mellom 2008 og 2011.

Nok er nok

Nå er sjåførene lei. Omtrent 3800 sjåfører i Oslo og Viken er i streik. Blir det ingen løsning har de fire forbundene, NJF, Fellesforbundet, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet 8000 sjåfører til som kan tas ut i streik. I løpet av kort tid kans å mange som 12 000 sjåfører være i streik og alle bussene over hele landet stå.

Kulblik mener arbeidsgiversiden må ta ansvaret for situasjonen som har oppstått.

– Vi har sakket etter i hvert oppgjør de siste fire årene. Nå er det nok. Vi er forberedt på at streiken kan vare lenge. Men det får ta den tiden som er nødvendig for at vi får innfridd kravene, sier Kulblik.

• Busstreiken er i gang: – Vi må få det vi har blitt lovet

Tapt kjøpekraft

Han er forberedt på at de reisende som blir rammet av streiken ikke nødvendigvis vil være enige med sjåførene. Kulblik og de andre streikende mener likevel de har en god sak.

– For det første mener vi det ikke er et urimelig krav at vi får den samme utviklingen i kjøpekraft som våre passasjerer har, sier Kublik.

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Teknisk beregningsutvalg (TBU) viser at de siste fem årene har bussjåførenes kjøpekraft blitt redusert med mellom én og tre prosent.

– For det andre handler lønn også om trygghet og sikkerhet – både for sjåførene og passasjerene. Hadde jeg vært passasjer ville jeg gjerne hatt en sjåfør som var fornøyd. Jeg vil ikke ha en sjåfør som sitter og tenker på regningene som ikke er betalt og som ikke har tid til å hvile ut mellom skiftene, sier Kulblik.

Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden

Holder samfunnshjulene i gang

Og Kublik og hans kollegaer har full støtte fra sine respektive forbund.

– Vi kan ikke akseptere at bussjåførene taper kjøpekraft. Det er ingen forhold som kan forsvare en slik utvikling, sier Jane Brekkhus Sæthre, forbundsleder i NJF.

Hun poengterer at sjåførene tar ansvar, sitter i bussen til alle døgnets tider, holder samfunnshjulene i gang, og sørger for at folk kommer seg på jobb.

– At unge kommer seg på skole. Summen av kravene til arbeidsgiverne vil gjøre hverdagen til bussjåfører betydelig forverret. Alt skal være minimumsordninger. Dette må stoppes en gang for alle. Derfor er vi i streik, sier Sæthre.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
20.09.2020
16:30
23.10.2020 12:41



Mest lest

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Kommentar

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Jan-Erik Østlie

«Politikere kan ikke rømme fra sin historie»

Håvard Sæbø

Klubbleder Lars Olav saksøker matgiganten Tine: – Oppfølginga gjorde meg syk

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder: På tirsdag får de svar

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

Tri Nguyen Dinh/Jarl Fr. Erichsen/NTB

Hundrevis av sjøfolk kan ha blitt permittert fordi regjeringen var for treige med å svare

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Håvard Sæbø

Prisene har løpt fra lønna. Nå er det kroner og øre som gjelder, ifølge Eggum