Lønnsoppgjøret:
3800 bussjåfører går ut i streik
Arbeidsgiverne viste ingen vilje til å tette lønnsgapet til industriarbeiderlønn, sier Fellesforbundet.
STREIK FRA SØNDAG MORGEN: Fire arbeidstakerorganisasjoner tar ut alle sine bussjåfører i Oslo og Viken i streik fra søndag morgen klokka 6. I første omgang går 3800 sjåfører ut i streik, men en ytterligere opptrapping til andre deler av landet kan komme raskt.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
Klokka fire søndag morgen ble det klart at den første streiken i bussektoren siden 1998 er et faktum.
Det betyr at 3800 bussjåfører i Oslo og Viken legger ned arbeidet fra klokka 06 søndag morgen.
Siste: Tar ut 4.500 nye bussjåfører i streik førstkommende lørdag
Løftebrudd
– Vi er skuffet over at arbeidsgiver ikke forstår at bussjåførene har blitt hengende etter lønnsmessig. Vi har en enighet fra tidligere om at lønna skal nærme seg industriarbeiderlønn, og så får vi et tilbud som går i feil retning. Det er løftebrudd, uttaler forbundssekretær i Fellesforbundet Dag Einar Sivertsen.
I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden til industriarbeiderlønnen blitt stadig større.
Streikeviljen er stor blant bussjåførene: – Nå er det nok. Det får ta den tiden det trenger
– Det er ingen krise
Dersom konflikten fortsetter kan nesten 12.000 bussjåfører tas ut i streik i hele landet.
– Vi opplever at arbeidsgiversiden bruker pandemien vi er oppe i som et påskudd. Busselskapene er ikke i noen krise og nesten ingen sjåfører er permittert. Likevel skal sjåførene nok en gang ta til takke med smuler. Det finner vi oss ikke i, slår forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes fast.
(Saken fortsetter under bildet)
KLARTE IKKE LØSE FLOKEN: Riksmekler Mats Wilhelm Ruland måtte konstatere at partene ikke klarte å bli enige. Klokka fire var streiken et faktum.
Roy Ervin Solstad
Sikkerhetsproblem
Det er også stor misnøye på arbeidstakersiden om at kravet om at bussjåførene skal få bedre tid til å foreta sikkerhetssjekk ble avvist.
– Anbudsregimet i bussbransjen gjør at arbeidstiden presses, lønna holdes nede og fører til uverdige arbeidstidsordninger. Presset på sjåførene går på sikkerheten løs, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.
Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange beklager at streik ble resultatet.
– Vi var ikke i stand til å møte de høye kravene og forventningene motparten kom inn i meklingen med. Vi har en vanskelig situasjon med færre reisende og tapte billettinntekter, og vi kunne ikke øke våre kostnader mer enn det vi ga i vårt tilbud. Vi beklager en streik på det sterkeste. Dette vil gå ut over tredjepart som bruker buss til skole og jobb, sier Stordrange.
Tall: Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden
Forbereder opptrapping
Forhandlingsleder for arbeidstakersiden, Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet bekrefter at økonomien ble umulig å finne en løsning på.
– Det utslagsgivende var at det ikke var mulig å tette gapet til industriarbeiderlønna, sier han.
En ytterligere opptrapping av streiken utover Oslo og Viken kan komme allerede en av de nærmeste dagene.
– At det kommer en rask opptrapping kan jeg bekrefte, men akkurat når den kommer er litt usikkert. Vi er i gang med å forberede det andre streikeuttaket for fullt, sier Sivertsen.
Bussjåfører henger etter på lønna, sjefene får store tillegg: – Jeg fatter ikke at de har samvittighet, sier tillitsvalgt
Stor avstand
Riksmekler Mats Wilhelm Ruland bekrefter til Magasinet for fagorganiserte at han aldri la fram noe forslag til endelig løsning under meklingen.
– Her har avstanden mellom partene vært så stor at det ikke var grunnlag for å legge fram noen skisse, sier Ruland.
Han sier det nå er opp til partene selv å løse konflikten, men at Riksmekleren er åpen for å bistå i nye samtaler mellom partene.
– Vi står til disposisjon når som helst, sier Ruland.
Den forrige streiken busstreiken i 1998 varte i hele fire uker.
Busstreiken er i gang: – Vi må få det vi har blitt lovet
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.