JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

Kommentar:

«Jakten på streikeofre»

Kvinnen i gata blir hardere rammet når ingen streiker.
23.09.2020
16:30
29.09.2020 10:05
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Søndag morgen klokka 06.00 gikk 3800 bussjåfører i Oslo og Viken ut i streik. Omtrent samtidig gikk startskuddet for en storstilt jakt på uskyldige mennesker som blir «rammet» av streiken. I tida som kommer, vil landets største medier tapetsere forsidene med småbarnsforeldre, helsepersonell, minstepensjonister og andre som blir urimelig hardt rammet nå som bussene ikke går. De neste dagene vil nær sagt hver eneste journalist i hovedstadsområdet bli skremt ut til nærmeste bussholdeplass for å jakte på noen som sliter med å komme fram i tide til barnehagen, jobben eller familietreffet. Slik er det hver gang det er streik, bortsett fra når journalistene selv streiker, for da er det ingen som kan reise rundt og intervjue «streikeofre».

De fleste har stor sympati med folk som streiker. Ta Victoria Karlsen, som VG har intervjua. Hun er alenemor og jobber på sykehus. Uten busstilbud må hun gå 2,5 kilometer med femåringen sin for å komme fram til barnehagen. «Jeg står i en krise», sier hun. Det blir naturligvis overskriften og forsida på hele vg.no. Men til tross for hennes akutte situasjon, sier Karlsen at hun har «forståelse for at bussjåførene streiker». Den forståelsen når verken opp til tittel eller ingress, men blir gjemt i en leddsetning i avsnitt nummer tre. Det var vel ikke helt den vinklingen avisa ønsket seg.

Men det er ikke bare mennesker i Karlsens situasjon som kan bli «streikeofre» i mediene. Mandag morgen intervjuet NRK Nyhetsmorgen en mann på Lillestrøm som sleit med å komme seg til jobb denne morgenen fordi han hadde glemt å lade den elektriske sparkesykkelen sin. Vanligvis pleide han å ta buss til jobben, og sparkesykle hjem igjen. Det var absolutt ingenting som tydet på at denne tilfeldige forbipasserende syntes synd på seg selv. Men siden NRK ikke fant noen andre som var forulempet av streiken denne morgenen, fikk han gjøre ufrivillig tjeneste som «streikeoffer» i statskanalen.

Kommentar: Derfor bør du elske streik

Selvfølgelig er det kjipt når bussene ikke går. For noen skaper det bare litt ekstra hodebry. For andre, som Victoria Karlsen, er konsekvensene større. Ikke minst er situasjonen alvorlig for bussjåførene, som i disse dager ikke får gått på jobb, og framfor å heve vanlige lønn må leve av streikebidrag.

Men det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står. For eksempel et samfunn uten betalt ferie. Uten skikkelig overtidsbetaling. Uten sykelønn eller arbeidsmiljølov. Det er slik det er i samfunn hvor arbeidsfolk ikke streiker. Når vi har bygget et av verdens likeste og rikeste samfunn, er det først og fremst fagbevegelsen og de streikende vi skal takke for det. I et streikefritt samfunn er det mange flere vanlige arbeidsfolk som blir «rammet». Dette forstår de aller fleste, og det er nettopp derfor det er så vanskelig for journalistene å finne rasende reisende som vil skjelle ut de streikende.

Helsefagarbeider melder seg på i debatten: 76 øre mer i timen – skal jeg le eller gråte?

Bussjåførene er ikke kravstore. Sist de streiket, i 1998, reiste jeg fortsatt på barnebillett. Grunnlønnen for en bussjåfør med fagbrev ligger mellom 374.000 og 405.000. År for år sakker de akterut sammenlignet med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Mange jobber delte skift, det vil si at de har lange pauser uten lønn midt på dagen. I praksis bruker noen så mye som 70 timer i uka på jobb. Slitne bussjåfører er neppe det beste for liv og helse.

I vår gikk vi alle sammen ut på balkongen og klappet for dem som holdt hjulene i gang under pandemien. Nå er tida kommet for å levere på applausen. Ikke først og fremst for å være greie med bussjåførene, men fordi vi er mange flere som vil bli rammet dersom de streikende ikke vinner fram med sine krav.

Denne kommentaren ble først publisert hos Klassekampen

Historisk tilbakeblikk: Fire streiker som forandret norsk arbeidsliv

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.09.2020
16:30
29.09.2020 10:05



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Carina Arstad (49) kan strikke ved hjelp av en motorisert strikkemaskin. Her får hun litt hjelp av arbeidsleder Mikkel Hegna Eknes og ved siden av står gründer av Aurora verksted, Trine Dreyer.

Carina Arstad (49) kan strikke ved hjelp av en motorisert strikkemaskin. Her får hun litt hjelp av arbeidsleder Mikkel Hegna Eknes og ved siden av står gründer av Aurora verksted, Trine Dreyer.

Hanna Skotheim

På Aurora verksted får Carina (49) en ordinær arbeidshverdag samtidig som hun får den omsorgen hun trenger

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området