JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det finnes måter å endre sjåførenes hverdag, som er en vinn vinn situasjon for alle involverte parter, skriver bussjåfør Ørjan Takle.

Det finnes måter å endre sjåførenes hverdag, som er en vinn vinn situasjon for alle involverte parter, skriver bussjåfør Ørjan Takle.

Tormod Ytrehus

Debatt

Bussbransjen kan reddes, og fylkespolitikerne sitter på nøkkelen, skriver Ørjan Takle

Bransjen har potensial for overlevelse. Men det krever en annen styring. Det krever at vi som drifter og arbeider med buss blir hørt.
06.10.2020
12:30
23.10.2020 12:27
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Jeg skrev om min opplevelse av utviklingen i bussbransjen de siste tiårene, hos FriFagbevegelse 5. oktober. Mange sjåfører gir uttrykk for at de kjenner seg igjen i min beskrivelse. Men noen mener selvfølgelig med rette at det er uetisk å bevitne at noen begår langsomt selvmord uten å gripe inn. Til mitt forsvar var den artikkelen skrevet i lønnskampens hete. Vi har nå fått en pause i kampen. Uravstemningen vil vise oss veien videre.

I mellomtiden er det kanskje på sin plass å peke på noen livreddende tiltak. Jeg mener, at mye av problemene i bussbransjen har sin bakgrunn i det fylkeskommunale anbudsregimet. Derfor mener jeg også at fylkeskommunen forvalter mye av løsningene.

Her er det opprinnelige innlegget: Bussbransjen er i ferd med å ta langsomt selvmord

Rushtiden

I øyeblikket advares det mot å benytte kollektiv transport spesielt i rushtrafikken når trengselen på bussene er stor. Og i dag er rushtiden altfor kort. Det er for mange som begynner samtidig på jobb og skole om morgenen spesielt. Der har fylkeskommunene kontroll med en betydelig brukergruppe av kollektivtrafikken i tillegg til egne ansatte. Nemlig videregående skole. Dersom de for eksempel begynner en time tidligere vil trengselen på bussene minke og strekke seg over en litt lengre periode på morgenen. Enda lenger på ettermiddagen.

Det vil føre til en helt annen driftssituasjon for busselskapene, som vil ha færre busser i drift samtidig. Det vil muliggjøre mindre bruk av deltskift for oss sjåfører. Det vil redusere de verste køene på sterkt belastede veistrekninger. Og kostnadene vil trolig være marginale.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Arbeidstida følger skoleåret: Bussjåfør Geir Håvard er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35

Bussene bør gå kontinuerlig

Noen strekninger kjører folk bil fordi kollektivtilbudet ikke er tilstrekkelig. Bybanen i Bergen har vært en suksess først og fremst fordi den går så hyppig. Man trenger ikke forholde seg til rutetabeller. Neste bane går om få minutter nesten uansett når på driftsdøgnet man trenger den. Svært mange busstraseer har potensial til å få tilsvarende suksess.

Det er svært mange bussjåfører som er betalt, riktignok dårlig betalt, men betalt for å ta pause midt på dagen. Bussene vil ha bedre av å brukes enn av å stå parkert mesteparten av døgnet. Trafikkbelastede veistrekninger inn til de store byene bør få oppmerksomhet først. Noen av disse strekningene har potensielle parkeringsarealer i ytterkant av ruten. Bussene bør gå mer eller mindre kontinuerlig.

Vi mennesker innretter livene våre mest mulig bekvemt. Dersom det er letter å finne parkering på bussholdeplassen enn i byen. Dersom det er billigere. Dersom det går raskere. Og dersom det heller ikke krever nevneverdig planlegging. Da vil folk benytte tilbudet. Det vil redusere trafikkbelastningen. Det vil spare klimaet. Bussene vil gi betydelig mer passasjerkilometer per investert krone. Det vil gjøre bussjåførenes hverdag betydelig bedre.

Det finnes måter å endre sjåførenes hverdag, som er en vinn vinn situasjon for alle involverte parter. Det forutsetter i mange tilfeller at de som sitter i førstelinjen av denne offentlige milliardvirksomheten blir hørt. Og det vil i tillegg kunne virke som livgivende førstehjelp til bransjen.

Rasende tillitsvalgt: – Resultatet er et svik mot bussjåførene

Slipp til de som sitter i førstelinjen

På lengre sikt kan fylkeskommunene endre sin anbudspraksis. Slutt å tro at bare fylkeskommunale byråkrater vet hva som er best for kollektivtrafikken. Inviter de som er god på bussdrift til en konkurranse om å drifte ruteområder mer intelligent. Gi dem andre muligheter for konkurranse enn sjåførens lønns- og arbeidsvilkår. Slipp til de som sitter i førstelinjen. La dem konkurrere på det de er gode på. Slipp innovasjonen fri. Det er trolig at den type kompetanse også befinner seg i bussene eller administrasjonen for bussdriften.

Slik det nå er kan verken sjåfører eller deres ledere tilføre bransjen særlig mye nytenkning. Vi har ingen åpne kanaler eller arenaer for slik kompetanseutvikling eller innovative prosesser. Det er forbeholdt kontorfolk i de fylkeskommunale administrasjonsselskapene hvert tiende år å tenke nytt for det enkelte anbudsområde.

De glemmer de for eksempel å kollisjonssikre sjåførplassen. De glemmer at sjåførene i flere tiår har prøvd å bli kontantfrie. De konstruerer ruteopplegg som nødvendigvis må føre til økt busskjøring uten passasjerer, eller det vi kaller tomkjøring. De lager opplegg som gir dårlig utnyttelse av bussmateriell. Dårlig utnyttelse av sjåførene. Og enda verre arbeidsvilkår for sjåførene. De investerer for eksempel i dyre passasjertellesystem for å finne ut hvor passasjerene reiser, men glemmer å la sjåførene få del i hvor mange passasjerer som til enhver tid befinner seg i bussen. Vi vet ikke når vi har flere passasjerer enn bussen er godkjent for. Vi vet ikke når bussen er tom.

Bransjen har potensial for overlevelse. Men det krever en annen styring. Det krever at vi som drifter og arbeider med buss blir hørt. At vi får konkurrere på det vi kan. Og det er fylkespolitikerne som sitter på nøkkelen. Det er de som har makt til å redde bransjen fra selvmord.

Leder for bussjåførene: – Jeg måtte tenke meg om flere ganger, men jeg er like forbanna

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.10.2020
12:30
23.10.2020 12:27



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

Helge Rønning Birkelund

Fagforbundet vil ikke ta saken til medlem som fikk sparken for brudd på smittevernregler

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Håvard Sæbø

Halvparten av innleien hos Statsbygg var ulovlig

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Stortinget

Rødt og MDG kan få LO-støtte

SEKRETARIATET: Rashid Nawaz sørger for at det blir servert kaffe til folket under møtene i sekretariatssalen i Folkets Hus.

SEKRETARIATET: Rashid Nawaz sørger for at det blir servert kaffe til folket under møtene i sekretariatssalen i Folkets Hus.

Sissel M. Rasmussen

Rashid startet som renholder i 1999. Nå er han «bydelsordfører» for 33.000 innbyggere

LO Stat-leder Egil André Aas på vei inn døren til Riksmekleren for å få hjelp til å finne en løsning i lønnsoppgjøret for ansatte i staten.

LO Stat-leder Egil André Aas på vei inn døren til Riksmekleren for å få hjelp til å finne en løsning i lønnsoppgjøret for ansatte i staten.

Merete Jansen

LO Stat-lederen optimist foran meklingen for statsansatte