JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det finnes måter å endre sjåførenes hverdag, som er en vinn vinn situasjon for alle involverte parter, skriver bussjåfør Ørjan Takle.

Det finnes måter å endre sjåførenes hverdag, som er en vinn vinn situasjon for alle involverte parter, skriver bussjåfør Ørjan Takle.

Tormod Ytrehus

Debatt

Bussbransjen kan reddes, og fylkespolitikerne sitter på nøkkelen, skriver Ørjan Takle

Bransjen har potensial for overlevelse. Men det krever en annen styring. Det krever at vi som drifter og arbeider med buss blir hørt.
06.10.2020
12:30
23.10.2020 12:27
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Jeg skrev om min opplevelse av utviklingen i bussbransjen de siste tiårene, hos FriFagbevegelse 5. oktober. Mange sjåfører gir uttrykk for at de kjenner seg igjen i min beskrivelse. Men noen mener selvfølgelig med rette at det er uetisk å bevitne at noen begår langsomt selvmord uten å gripe inn. Til mitt forsvar var den artikkelen skrevet i lønnskampens hete. Vi har nå fått en pause i kampen. Uravstemningen vil vise oss veien videre.

I mellomtiden er det kanskje på sin plass å peke på noen livreddende tiltak. Jeg mener, at mye av problemene i bussbransjen har sin bakgrunn i det fylkeskommunale anbudsregimet. Derfor mener jeg også at fylkeskommunen forvalter mye av løsningene.

Her er det opprinnelige innlegget: Bussbransjen er i ferd med å ta langsomt selvmord

Rushtiden

I øyeblikket advares det mot å benytte kollektiv transport spesielt i rushtrafikken når trengselen på bussene er stor. Og i dag er rushtiden altfor kort. Det er for mange som begynner samtidig på jobb og skole om morgenen spesielt. Der har fylkeskommunene kontroll med en betydelig brukergruppe av kollektivtrafikken i tillegg til egne ansatte. Nemlig videregående skole. Dersom de for eksempel begynner en time tidligere vil trengselen på bussene minke og strekke seg over en litt lengre periode på morgenen. Enda lenger på ettermiddagen.

Det vil føre til en helt annen driftssituasjon for busselskapene, som vil ha færre busser i drift samtidig. Det vil muliggjøre mindre bruk av deltskift for oss sjåfører. Det vil redusere de verste køene på sterkt belastede veistrekninger. Og kostnadene vil trolig være marginale.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Arbeidstida følger skoleåret: Bussjåfør Geir Håvard er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35

Bussene bør gå kontinuerlig

Noen strekninger kjører folk bil fordi kollektivtilbudet ikke er tilstrekkelig. Bybanen i Bergen har vært en suksess først og fremst fordi den går så hyppig. Man trenger ikke forholde seg til rutetabeller. Neste bane går om få minutter nesten uansett når på driftsdøgnet man trenger den. Svært mange busstraseer har potensial til å få tilsvarende suksess.

Det er svært mange bussjåfører som er betalt, riktignok dårlig betalt, men betalt for å ta pause midt på dagen. Bussene vil ha bedre av å brukes enn av å stå parkert mesteparten av døgnet. Trafikkbelastede veistrekninger inn til de store byene bør få oppmerksomhet først. Noen av disse strekningene har potensielle parkeringsarealer i ytterkant av ruten. Bussene bør gå mer eller mindre kontinuerlig.

Vi mennesker innretter livene våre mest mulig bekvemt. Dersom det er letter å finne parkering på bussholdeplassen enn i byen. Dersom det er billigere. Dersom det går raskere. Og dersom det heller ikke krever nevneverdig planlegging. Da vil folk benytte tilbudet. Det vil redusere trafikkbelastningen. Det vil spare klimaet. Bussene vil gi betydelig mer passasjerkilometer per investert krone. Det vil gjøre bussjåførenes hverdag betydelig bedre.

Det finnes måter å endre sjåførenes hverdag, som er en vinn vinn situasjon for alle involverte parter. Det forutsetter i mange tilfeller at de som sitter i førstelinjen av denne offentlige milliardvirksomheten blir hørt. Og det vil i tillegg kunne virke som livgivende førstehjelp til bransjen.

Rasende tillitsvalgt: – Resultatet er et svik mot bussjåførene

Slipp til de som sitter i førstelinjen

På lengre sikt kan fylkeskommunene endre sin anbudspraksis. Slutt å tro at bare fylkeskommunale byråkrater vet hva som er best for kollektivtrafikken. Inviter de som er god på bussdrift til en konkurranse om å drifte ruteområder mer intelligent. Gi dem andre muligheter for konkurranse enn sjåførens lønns- og arbeidsvilkår. Slipp til de som sitter i førstelinjen. La dem konkurrere på det de er gode på. Slipp innovasjonen fri. Det er trolig at den type kompetanse også befinner seg i bussene eller administrasjonen for bussdriften.

Slik det nå er kan verken sjåfører eller deres ledere tilføre bransjen særlig mye nytenkning. Vi har ingen åpne kanaler eller arenaer for slik kompetanseutvikling eller innovative prosesser. Det er forbeholdt kontorfolk i de fylkeskommunale administrasjonsselskapene hvert tiende år å tenke nytt for det enkelte anbudsområde.

De glemmer de for eksempel å kollisjonssikre sjåførplassen. De glemmer at sjåførene i flere tiår har prøvd å bli kontantfrie. De konstruerer ruteopplegg som nødvendigvis må føre til økt busskjøring uten passasjerer, eller det vi kaller tomkjøring. De lager opplegg som gir dårlig utnyttelse av bussmateriell. Dårlig utnyttelse av sjåførene. Og enda verre arbeidsvilkår for sjåførene. De investerer for eksempel i dyre passasjertellesystem for å finne ut hvor passasjerene reiser, men glemmer å la sjåførene få del i hvor mange passasjerer som til enhver tid befinner seg i bussen. Vi vet ikke når vi har flere passasjerer enn bussen er godkjent for. Vi vet ikke når bussen er tom.

Bransjen har potensial for overlevelse. Men det krever en annen styring. Det krever at vi som drifter og arbeider med buss blir hørt. At vi får konkurrere på det vi kan. Og det er fylkespolitikerne som sitter på nøkkelen. Det er de som har makt til å redde bransjen fra selvmord.

Leder for bussjåførene: – Jeg måtte tenke meg om flere ganger, men jeg er like forbanna

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.10.2020
12:30
23.10.2020 12:27



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa om å være fattig i Norge: – Vi må se på lønningene til folk

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten

Kjersti Barsok er forbundsleder for Norsk Tjenestemannslag (NTL), som nå ber medlemmene om forslag til nytt navn.

Kjersti Barsok er forbundsleder for Norsk Tjenestemannslag (NTL), som nå ber medlemmene om forslag til nytt navn.

Ole Palmstrøm

Norsk Tjenestemannslag (NTL) vil endre navn – tar medlemmene med på råd