JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det finnes måter å endre sjåførenes hverdag, som er en vinn vinn situasjon for alle involverte parter, skriver bussjåfør Ørjan Takle.

Det finnes måter å endre sjåførenes hverdag, som er en vinn vinn situasjon for alle involverte parter, skriver bussjåfør Ørjan Takle.

Tormod Ytrehus

Debatt

Bussbransjen kan reddes, og fylkespolitikerne sitter på nøkkelen, skriver Ørjan Takle

Bransjen har potensial for overlevelse. Men det krever en annen styring. Det krever at vi som drifter og arbeider med buss blir hørt.
06.10.2020
12:30
23.10.2020 12:27
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Jeg skrev om min opplevelse av utviklingen i bussbransjen de siste tiårene, hos FriFagbevegelse 5. oktober. Mange sjåfører gir uttrykk for at de kjenner seg igjen i min beskrivelse. Men noen mener selvfølgelig med rette at det er uetisk å bevitne at noen begår langsomt selvmord uten å gripe inn. Til mitt forsvar var den artikkelen skrevet i lønnskampens hete. Vi har nå fått en pause i kampen. Uravstemningen vil vise oss veien videre.

I mellomtiden er det kanskje på sin plass å peke på noen livreddende tiltak. Jeg mener, at mye av problemene i bussbransjen har sin bakgrunn i det fylkeskommunale anbudsregimet. Derfor mener jeg også at fylkeskommunen forvalter mye av løsningene.

Her er det opprinnelige innlegget: Bussbransjen er i ferd med å ta langsomt selvmord

Rushtiden

I øyeblikket advares det mot å benytte kollektiv transport spesielt i rushtrafikken når trengselen på bussene er stor. Og i dag er rushtiden altfor kort. Det er for mange som begynner samtidig på jobb og skole om morgenen spesielt. Der har fylkeskommunene kontroll med en betydelig brukergruppe av kollektivtrafikken i tillegg til egne ansatte. Nemlig videregående skole. Dersom de for eksempel begynner en time tidligere vil trengselen på bussene minke og strekke seg over en litt lengre periode på morgenen. Enda lenger på ettermiddagen.

Det vil føre til en helt annen driftssituasjon for busselskapene, som vil ha færre busser i drift samtidig. Det vil muliggjøre mindre bruk av deltskift for oss sjåfører. Det vil redusere de verste køene på sterkt belastede veistrekninger. Og kostnadene vil trolig være marginale.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Arbeidstida følger skoleåret: Bussjåfør Geir Håvard er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35

Bussene bør gå kontinuerlig

Noen strekninger kjører folk bil fordi kollektivtilbudet ikke er tilstrekkelig. Bybanen i Bergen har vært en suksess først og fremst fordi den går så hyppig. Man trenger ikke forholde seg til rutetabeller. Neste bane går om få minutter nesten uansett når på driftsdøgnet man trenger den. Svært mange busstraseer har potensial til å få tilsvarende suksess.

Det er svært mange bussjåfører som er betalt, riktignok dårlig betalt, men betalt for å ta pause midt på dagen. Bussene vil ha bedre av å brukes enn av å stå parkert mesteparten av døgnet. Trafikkbelastede veistrekninger inn til de store byene bør få oppmerksomhet først. Noen av disse strekningene har potensielle parkeringsarealer i ytterkant av ruten. Bussene bør gå mer eller mindre kontinuerlig.

Vi mennesker innretter livene våre mest mulig bekvemt. Dersom det er letter å finne parkering på bussholdeplassen enn i byen. Dersom det er billigere. Dersom det går raskere. Og dersom det heller ikke krever nevneverdig planlegging. Da vil folk benytte tilbudet. Det vil redusere trafikkbelastningen. Det vil spare klimaet. Bussene vil gi betydelig mer passasjerkilometer per investert krone. Det vil gjøre bussjåførenes hverdag betydelig bedre.

Det finnes måter å endre sjåførenes hverdag, som er en vinn vinn situasjon for alle involverte parter. Det forutsetter i mange tilfeller at de som sitter i førstelinjen av denne offentlige milliardvirksomheten blir hørt. Og det vil i tillegg kunne virke som livgivende førstehjelp til bransjen.

Rasende tillitsvalgt: – Resultatet er et svik mot bussjåførene

Slipp til de som sitter i førstelinjen

På lengre sikt kan fylkeskommunene endre sin anbudspraksis. Slutt å tro at bare fylkeskommunale byråkrater vet hva som er best for kollektivtrafikken. Inviter de som er god på bussdrift til en konkurranse om å drifte ruteområder mer intelligent. Gi dem andre muligheter for konkurranse enn sjåførens lønns- og arbeidsvilkår. Slipp til de som sitter i førstelinjen. La dem konkurrere på det de er gode på. Slipp innovasjonen fri. Det er trolig at den type kompetanse også befinner seg i bussene eller administrasjonen for bussdriften.

Slik det nå er kan verken sjåfører eller deres ledere tilføre bransjen særlig mye nytenkning. Vi har ingen åpne kanaler eller arenaer for slik kompetanseutvikling eller innovative prosesser. Det er forbeholdt kontorfolk i de fylkeskommunale administrasjonsselskapene hvert tiende år å tenke nytt for det enkelte anbudsområde.

De glemmer de for eksempel å kollisjonssikre sjåførplassen. De glemmer at sjåførene i flere tiår har prøvd å bli kontantfrie. De konstruerer ruteopplegg som nødvendigvis må føre til økt busskjøring uten passasjerer, eller det vi kaller tomkjøring. De lager opplegg som gir dårlig utnyttelse av bussmateriell. Dårlig utnyttelse av sjåførene. Og enda verre arbeidsvilkår for sjåførene. De investerer for eksempel i dyre passasjertellesystem for å finne ut hvor passasjerene reiser, men glemmer å la sjåførene få del i hvor mange passasjerer som til enhver tid befinner seg i bussen. Vi vet ikke når vi har flere passasjerer enn bussen er godkjent for. Vi vet ikke når bussen er tom.

Bransjen har potensial for overlevelse. Men det krever en annen styring. Det krever at vi som drifter og arbeider med buss blir hørt. At vi får konkurrere på det vi kan. Og det er fylkespolitikerne som sitter på nøkkelen. Det er de som har makt til å redde bransjen fra selvmord.

Leder for bussjåførene: – Jeg måtte tenke meg om flere ganger, men jeg er like forbanna

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.10.2020
12:30
23.10.2020 12:27



Mest lest

Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm

ORDNA FORHOLD: Med tariffavtale fikk Lars Hansen bedre lønn og ulempetillegg for å jobbe kvelder og helger.

ORDNA FORHOLD: Med tariffavtale fikk Lars Hansen bedre lønn og ulempetillegg for å jobbe kvelder og helger.

Brian Cliff Olguin

Lars ble tilbudt 100.000 kroner i bonus, men sa nei. Han angrer ikke

UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.

UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.

Alf Ragnar Olsen

Vigdis har jobba i Posten siden 1981. Nå blir hun sett på som en byrde

 Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført

 Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført

Nanna Aanes Wolden

Regjeringen skroter «året uten penger» for syke og skadde som ikke er ferdig avklart i Nav

LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv.  Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.  

LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv. Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.  

Håvard Sæbø

Sylwester (34) vet bare når han har ferie, ikke om han skal jobbe i morgen eller neste uke

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

Nina Hanssen

Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt

– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.

– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.

Helge Rønning Birkelund

Folk med de tyngste jobbene har ikke råd til å gå av med pensjon, mener forbundsleder

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

Werner Juvik

Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.

Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.

Tri Nguyen Dinh

Ny måling: Velgerne svikter de rødgrønne – flertallet ryker

KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.

KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.

Knut Viggen

Nestleder i elektriker-fagforening risikerer å få sparken i Norske Skog

NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.

NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.

Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem

Her er den nye lønna til industriarbeiderne

Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo

Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Revidert nasjonalbudsjett: Slik påvirker det lommeboken

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Hanna Skotheim

Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben

Krister Sørbø, VG/NTB

Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før

Pål Lønseth, sjef for Økokrim, viser til flere eksempler der flyktninger arbeider svart.

Pål Lønseth, sjef for Økokrim, viser til flere eksempler der flyktninger arbeider svart.

Guro Gulstuen Nordhagen

Ukrainske flyktninger havner i kriminelle nettverk når de skal skaffe seg jobb, frykter politiet

Kommentar

Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) vil ikke love økte bostøtte.

Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) vil ikke love økte bostøtte.

Leif Martin Kirknes

«Det er på høy tid å forbedre ordningen med bostøtte»

OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.

OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.

Arkivfoto: Erlend Angelo

Brudd i forhandlingene for flere tusen oljearbeidere

Debatt

Nå må LO svare på om det er greit at utdanningsgruppene i staten sakker akterut, for sjette lønnsoppgjør på rad, skriver Guro Elisabeth Lind.

Nå må LO svare på om det er greit at utdanningsgruppene i staten sakker akterut, for sjette lønnsoppgjør på rad, skriver Guro Elisabeth Lind.

Ole Palmstrøm

«Fortjener ikke utdanningsgruppene i staten et lønnsløft, LO?»

LYNGEN-GJENG I TROMSØ: Unge fra Lyngen har fast treffpunkt i Tromsø gjennom Aktiv Lyngen. Sindre Nyseth (foran). Bak fra venstre: Oddbjørn Strand, Runar Strand, Anna Wangemert og Mathias Lind. Bak står Thomas Wedege som er fast ansatt i prosjektet på sjuende året.

LYNGEN-GJENG I TROMSØ: Unge fra Lyngen har fast treffpunkt i Tromsø gjennom Aktiv Lyngen. Sindre Nyseth (foran). Bak fra venstre: Oddbjørn Strand, Runar Strand, Anna Wangemert og Mathias Lind. Bak står Thomas Wedege som er fast ansatt i prosjektet på sjuende året.

Kari Kløvstad

Nær halvparten av elevene droppet ut av videregående – så snudde kommunen trenden

KRAV OG MOTKRAV: Sånn så det ut da Handel og Kontor og NHO møttes til forhandlinger om Standardoverenskomsten mandag formiddag.

KRAV OG MOTKRAV: Sånn så det ut da Handel og Kontor og NHO møttes til forhandlinger om Standardoverenskomsten mandag formiddag.

André Kjernsli

Her er den nye lønna til kontoransatte