JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Annstein Garnes, tillitsvalgt i Unibuss i Oslo, mener at resultatet i oppgjøret er et slag i trynet.

Annstein Garnes, tillitsvalgt i Unibuss i Oslo, mener at resultatet i oppgjøret er et slag i trynet.

Tormod Ytrehus

Busstreiken er over:

Rasende tillitsvalgt: – Et svik mot bussjåførene

Tillitsvalgt i Unibuss i Oslo, Annstein Garnes, er skuffet over forslaget som ble forhandlet fram i busskonflikten.



01.10.2020
12:48
23.10.2020 12:29

torgny@lomedia.no

– Dette er et svik mot bussjåførene, sier tillitsvalgt for Unibuss i Oslo, Annstein Garnes, som ikke er nådig i karakteristikkene av resultatet etter 12 dagers streik.

– Dette resultatet er som å få et slag i trynet, sier han og forteller at han får mange telefoner og SMS-er fra medlemmer som er misfornøyd.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Bakgrunn: Bussjåførene får ny lønn. Streiken er over

Mange spørsmål

Magasinet for fagorganiserte møter ham på klubbkontoret på Alnabru. Det er mange spørsmål som må besvares.

I bussgarasjen er det mye usikkerhet knyttet til hvordan arbeidet skal gjennopptas. I protokollen star det at arbeidet gjenopptas fra klokka 12. Men det er mest praktisk at bussene starter på endeholdeplassen, og det er de færreste bussene som har avgangstid derfra akkurat klokka 12. Hvis en kjører ut bussen før 12, hvem betaler?

Undersøkelse: Åtte av ti nordmenn støtter de streikende bussjåførene

Knapt flertall

Det er ikke bare han som er misfornøyd. Det var et knapt flertall i forhandlingsdelegasjonene som godtok resultatet under forhandlingene. I bussbransjeavtalen er det fire forbund, og det var bare Yrkestrafikkforbundets delegasjon som gikk enstemmig inn for å anbefale forslaget.

– Vi hadde kanskje ikke forventet å få alt, men nå har vi blitt holdt for narr i 13 år. Nå var det på tide at noen våkna, men det skjedde jo ikke. Skammelig, sier Garnes.

Debatt: Bussbransjen er i ferd med å ta langsomt selvmord – men kan reddes, skriver sjåfør Ørkan Takle

YTF sier ja

– Blir det nei i uravstemningen?

– Det kan jeg ikke si. Et av forbundene, YTF, hadde en enstemmig forhandlingsdelegasjon og de kommer nok til å anbefale medlemmene sine å stemme ja til forslaget.

Vi var lovt industriarbeiderlønn. Det har vi ikke fått. Så ønsket vi det samme tillegget som frontfaget. Det vi sitter igjen med er en økning på 16.000 opp mot 40.000 før vi begynte å diskutere det, sier Garnes.

Han viser til at bussjåførene ønsket å tette igjen gapet på 40.000 kroner opp til industriarbeiderne. I stedet fikk de ifølge Garnes 16.000 kroner.

Innsikt: Fem punkter som oppsummerer hvorfor bussjåførene streiker

Avviser tekniske krav

De fleste av de tekniske kravene ble avvist. Det bussjåførene har fått er forskuttering av sykepengene. Det koster i utgangspunktet ikke arbeidsgiverne noen ting.

I regnestykket som forbundet presenterer når de kommer opp i en lønnsøkning på ni kroner timen, er en økning på én krone i timen på fagarbeidertillegget. Det er bare 28 prosent av sjåførene som har fagbrev.

– Mange av mine kolleger som kommer fra andre land har problemer med å klare fagbrevet fordi de ikke har gode nok språkkunnskaper. Så dette synes jeg rett og slett er usolidarisk, sier Garnes.

(Saken fortsetter under bildet)

Streiken er over. Garnes tar ned plaktene med informasjon om streiken.

Streiken er over. Garnes tar ned plaktene med informasjon om streiken.

Tormod Ytrehus

Utvalgsarbeid

I protokollen fra meklingen er det slått fast at det skal settes ned et partssammensatt utvalg som skal se på hele utviklingen i bussbransjen. Utvalget skal starte arbeidet i januar 2021 og skal ferdigstille arbeidet innen utgangen av oktober 2021. Mandatet er svært vidt, og en av formuleringene er: «Utvalget kan også se på aktuelle problemstillinger reist i oppgjøret i 2020.» Blant disse problemstillingene er tida sjåførene må bruke for å sjekke om bussen er i sikkerhetsmessig god stand.

Garnes er også skuffet over at det ikke ble gjort noe med dette i dette oppgjøret, at dette spørsmålet bare ble overlatt til et utvalg.

Dette utvalget skal også se på arbeidstidsordningene. I dag har mange bussjåfører delte skift som gjør at arbeidsdagen i praksis kan bli opp i 14 timer. Dette vil nok bli tema for utvalget.

Reportasje: Bussjåfør Geir Håvard og kollegene er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.10.2020
12:48
23.10.2020 12:29



Mest lest

Kommentar

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Jan-Erik Østlie

«Politikere kan ikke rømme fra sin historie»

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Håvard Sæbø

Prisene har løpt fra lønna. Nå er det kroner og øre som gjelder, ifølge Eggum

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Håvard Sæbø

Klubbleder Lars Olav saksøker matgiganten Tine: – Oppfølginga gjorde meg syk

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

Ole Martin Wold

Anne (58) gikk i uførefelle: – Verden falt i grus da jeg fikk brevet fra Nav

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder: På tirsdag får de svar

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

POLITIKARANE MÅ GRIPE INN: Staten må ta ei større del av straumrekninga og finne ei løysing med normale straumprisar, krev industriarbeidar Eric Andre Olsen.

POLITIKARANE MÅ GRIPE INN: Staten må ta ei større del av straumrekninga og finne ei løysing med normale straumprisar, krev industriarbeidar Eric Andre Olsen.

Privat

Industriarbeidar Eric Andre slit med straumrekningane: – Har aldri hatt det så trongt økonomisk

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

Tri Nguyen Dinh/Jarl Fr. Erichsen/NTB

Hundrevis av sjøfolk kan ha blitt permittert fordi regjeringen var for treige med å svare

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Trond Giske var invitert til årsmøtet i Byåsen Arbeiderlag for å holde innledning om den politiske situasjonen. Her fra Trøndelag Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2020. 

Trond Giske var invitert til årsmøtet i Byåsen Arbeiderlag for å holde innledning om den politiske situasjonen. Her fra Trøndelag Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2020. 

Heiko Junge / NTB

Trond Giske: Velgerne forlater oss

Tonje Paulsen Solem

Nå er det avgjort: Norgesplaster blir i Norge, men varsler endringer

Jei kontrolės metu ( žr. nuotrauką) nustatoma, kad darbuotojams nemokama tiek, kiek jiems priklauso, darbdaviui gresia iki šešerių metų kalėjimo.

Jei kontrolės metu ( žr. nuotrauką) nustatoma, kad darbuotojams nemokama tiek, kiek jiems priklauso, darbdaviui gresia iki šešerių metų kalėjimo.

Håvard Sæbø

Už darbuotojų darbo užmokesčių vagystę dabar gali būti baudžiama iki šešerių metų kalėjimu


Flere saker