Annstein Garnes, tillitsvalgt i Unibuss i Oslo, mener at resultatet i oppgjøret er et slag i trynet.
Tormod Ytrehus
Busstreiken er over:
Rasende tillitsvalgt: – Et svik mot bussjåførene
Tillitsvalgt i Unibuss i Oslo, Annstein Garnes, er skuffet over forslaget som ble forhandlet fram i busskonflikten.
torgny@lomedia.no
– Dette er et svik mot bussjåførene, sier tillitsvalgt for Unibuss i Oslo, Annstein Garnes, som ikke er nådig i karakteristikkene av resultatet etter 12 dagers streik.
– Dette resultatet er som å få et slag i trynet, sier han og forteller at han får mange telefoner og SMS-er fra medlemmer som er misfornøyd.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Bakgrunn: Bussjåførene får ny lønn. Streiken er over
Mange spørsmål
Magasinet for fagorganiserte møter ham på klubbkontoret på Alnabru. Det er mange spørsmål som må besvares.
I bussgarasjen er det mye usikkerhet knyttet til hvordan arbeidet skal gjennopptas. I protokollen star det at arbeidet gjenopptas fra klokka 12. Men det er mest praktisk at bussene starter på endeholdeplassen, og det er de færreste bussene som har avgangstid derfra akkurat klokka 12. Hvis en kjører ut bussen før 12, hvem betaler?
Undersøkelse: Åtte av ti nordmenn støtter de streikende bussjåførene
Knapt flertall
Det er ikke bare han som er misfornøyd. Det var et knapt flertall i forhandlingsdelegasjonene som godtok resultatet under forhandlingene. I bussbransjeavtalen er det fire forbund, og det var bare Yrkestrafikkforbundets delegasjon som gikk enstemmig inn for å anbefale forslaget.
– Vi hadde kanskje ikke forventet å få alt, men nå har vi blitt holdt for narr i 13 år. Nå var det på tide at noen våkna, men det skjedde jo ikke. Skammelig, sier Garnes.
Debatt: Bussbransjen er i ferd med å ta langsomt selvmord – men kan reddes, skriver sjåfør Ørkan Takle
YTF sier ja
– Blir det nei i uravstemningen?
– Det kan jeg ikke si. Et av forbundene, YTF, hadde en enstemmig forhandlingsdelegasjon og de kommer nok til å anbefale medlemmene sine å stemme ja til forslaget.
Vi var lovt industriarbeiderlønn. Det har vi ikke fått. Så ønsket vi det samme tillegget som frontfaget. Det vi sitter igjen med er en økning på 16.000 opp mot 40.000 før vi begynte å diskutere det, sier Garnes.
Han viser til at bussjåførene ønsket å tette igjen gapet på 40.000 kroner opp til industriarbeiderne. I stedet fikk de ifølge Garnes 16.000 kroner.
Innsikt: Fem punkter som oppsummerer hvorfor bussjåførene streiker
Avviser tekniske krav
De fleste av de tekniske kravene ble avvist. Det bussjåførene har fått er forskuttering av sykepengene. Det koster i utgangspunktet ikke arbeidsgiverne noen ting.
I regnestykket som forbundet presenterer når de kommer opp i en lønnsøkning på ni kroner timen, er en økning på én krone i timen på fagarbeidertillegget. Det er bare 28 prosent av sjåførene som har fagbrev.
– Mange av mine kolleger som kommer fra andre land har problemer med å klare fagbrevet fordi de ikke har gode nok språkkunnskaper. Så dette synes jeg rett og slett er usolidarisk, sier Garnes.
(Saken fortsetter under bildet)
Streiken er over. Garnes tar ned plaktene med informasjon om streiken.
Tormod Ytrehus
Utvalgsarbeid
I protokollen fra meklingen er det slått fast at det skal settes ned et partssammensatt utvalg som skal se på hele utviklingen i bussbransjen. Utvalget skal starte arbeidet i januar 2021 og skal ferdigstille arbeidet innen utgangen av oktober 2021. Mandatet er svært vidt, og en av formuleringene er: «Utvalget kan også se på aktuelle problemstillinger reist i oppgjøret i 2020.» Blant disse problemstillingene er tida sjåførene må bruke for å sjekke om bussen er i sikkerhetsmessig god stand.
Garnes er også skuffet over at det ikke ble gjort noe med dette i dette oppgjøret, at dette spørsmålet bare ble overlatt til et utvalg.
Dette utvalget skal også se på arbeidstidsordningene. I dag har mange bussjåfører delte skift som gjør at arbeidsdagen i praksis kan bli opp i 14 timer. Dette vil nok bli tema for utvalget.
Reportasje: Bussjåfør Geir Håvard og kollegene er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Privat
To timer etter at de kjørte sammen, fikk han beskjed om at kollegaen var død
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.
Ole Palmstrøm
Over 100 ansatte hadde vært inne i mappa hennes hos Nav
LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.
Teddy TV/TV 2
«Petter Uteligger» flyttet inn i kommunal bolig: – Det provoserte meg noe jævlig
Martin Guttormsen Slørdal
Pensjon kan svekke Norges sikkerhet. Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Det kom som et sjokk for oss alle. Vi visste overhodet ingenting
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
Stadig færre LO-medlemmer stemmer Ap. Sjekk det store fallet her
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Debatt
Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.
Hanna Skotheim
Hva får man egentlig for 164 kroner på butikken i dag?
– Det er ingen som roper høyt om at de står i matkø eller går i minus hver måned, sier Merete Solberg i Fellesforbundet. Medlemmene hun organiserer befinner seg på bunnen av lønnsstatistikken.
Erlend Angelo
Renta går opp nok en gang: – Dette tar knekken på folk
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Kronikk
Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.
Ole Palmstrøm
«Markedet» er en illusjon. Vi trenger nå politisk styring
Roy Ervin Solstad