JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
JOBBER DELSKIFT: Ola Skorem, Geir Håvard Bottilsrud og klubbleder Bjørn Johnsrud sier arbeidstiden er en viktig grunn til at bussjåførene er ute i streik. Mange sjåfører er godt over et årsverk på jobb, men får likevel betalt for mindre enn en hel stilling.

JOBBER DELSKIFT: Ola Skorem, Geir Håvard Bottilsrud og klubbleder Bjørn Johnsrud sier arbeidstiden er en viktig grunn til at bussjåførene er ute i streik. Mange sjåfører er godt over et årsverk på jobb, men får likevel betalt for mindre enn en hel stilling.

Morten Hansen

Arbeidstida følger skoleåret:

Bussjåfør Geir Håvard er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35

Geir Håvard Bottilsrud starter arbeidsdagen litt over seks om morgenen og er stort sett ikke ferdig før i fem-sekstiden. Han får bare betalt for sju av timene.



30.09.2020
14:13
23.10.2020 12:32

morten.hansen@lomedia.no

For i tillegg til å få betalt for drøyt 70 prosent av tiden Bottilsrud i realiteten er på jobb, har han bare jobb i 190 dager i løpet av året.

Arbeidsåret hans sammenfaller nemlig med skoleåret. Dermed ender han opp med en 74 prosents stilling.

– Det er tungt. Jeg hadde helst sett at jeg hadde hatt en full stilling. Men etter de siste endringene i anbudet for innlandet er det vanskelig, sier Bottilsrud.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Bakgrunn: Busstreiken er over. Her er resultatet

Ufrivillig fritid

Han erkjenner at han kanskje hadde hatt mulighet til 100 prosents stilling hvis han hadde søkt på noen av stillingene som er stasjonert i Kongsvinger. Men det hadde betydd en god halvtime mer i reisevei hver vei.

– Da hadde jeg vært helt nødt til å sitte på pauserommet mens jeg hadde ventet på å starte ettermiddagsøkta. Skulle jeg reist hjem i pausen midt på dagen, hadde jeg brukt over to timer i reise til og fra jobb, sier Bottilsrud.

Da hadde god over halve døgnet blitt brukt i forbindelse med arbeidsdagen.

– Nå får jeg i alle fall hvert litt hjemme, spist litt, lest avisen og slappet litt av, sier Bottilsrud.

Noe mer blir det ikke tid til. For pausen er for kort til at han får gjort spesielt mye hjemme.

– Det er det som er problemet. Det er en pause midt på dagen som egentlig ikke kan brukes til noe. Selv jeg som bor nært stasjoneringsstedet får gjort lite i og rundt hjemmet. Man får egentlig ikke satt i gang med noe før man må dra på jobb igjen. Man sitter og ser på klokka og venter på å gjøre seg klar.

Debatt: Bussbransjen er i ferd med å ta langsomt selvmord – men kan reddes, skriver sjåfør Ørkan Takle

Ingen forutsigbarhet

Dette mener Bottilsrud er underkommunisert i streiken. For det er ikke bare penger bussjåførene streiker om.

Han påpeker at mange i timer er mer enn 100 prosent på jobb, men likevel får de ikke betalt for det.

– Det hjelper ikke om man synes jobben er fin, hvis man ikke har nok lønn å leve av og arbeidshverdagen er preget av konstant usikkerhet.

Han forteller at da Vy Buss vant anbudet i Glåmdalen-regionen, som løper seg over ti år, jublet sjåførene. De trodde de var sikret forutsigbarhet. Det har blitt alt annet enn det.

For selv om Vy Buss vant anbudet, endrer Innlandstrafikk – som er oppdragsgiver for Innlandet fylke – innholdet i anbudet fra skoleår til skoleår.

– Vi har bare sikkerhet for ett år av gangen. Vi vet ikke hva som møter oss når skoleferien er over. Det er klart det gjør noe med oss bussjåfører. Det gjør at vi sitter og grubler på jobb og økonomi. Det tror jeg verken passasjerene våre, arbeidsgiver eller andre trafikanter setter pris på, sier Bottilsrud.

Etter siste endring i anbudet er det bare omtrent halvparten av sjåførene som har en full stilling.

Flere historier: Skolebussjåfør Kai Rune starter klokka sju og slutter fem, men får bare betalt for seks timer

Lite å slå i bordet med

Ola Skorem, nestleder i Bilpersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF), mener politikerne, som til sjuende og sist er oppdragsgiver, og arbeidsgiverne bør være opptatt av dette.

Han poengterer at også de små bussrutene må ha sjåfører. Nå mener han yrket så dårlig betalt og uforutsigbart at rekrutteringen er kritisk. Det vil ramme fylkene og kommunene – som er ansvarlig for å sikre blant annet skoleskyss til elevene.

Skorem fastslår at det ikke holder å snakke positivt om yrket for å få unge til å bli bussjåfører.

– Man får ikke boliglån bare fordi man liker jobben sin. Banken ser på inntekten din og hvor sikker jobb du har. Hvis lønna er lav, og den faste jobben ikke gir fast inntekt, så har du ikke mye å slå i bordet med. Ingen i etableringsfasen kan begynne i en jobb med slike betingelser.

Han stiller spørsmål om man i det hele tatt kan kalle bussjåførjobben for fast.

– For dem som jobber her er jobben i realiteten fast bare ett år om gangen. Har du full stilling ett år, må du søke på samme stilling neste år. Hvis det blir endringer i bestillingen, kan antallet hele stillinger gå opp eller ned, forklarer Skorem.

Ring og spring

Det gjør at flere og flere er usikre på om de orker å fortsette som bussjåfør. Skorem påpeker at en rekke av rutene som skal kjøres det kommende året fortsatt ikke er besatte. NJF-magasinet har sett turnuslister med stillingsprosenter fra rundt 30 til 60 prosent som strekker seg over en hel dag, men som bare har betalt for få timer.

En 42 prosent stilling har for eksempel et arbeids uttrekk fra 6:40 til 15:11 – altså åtte og en halv time – men har bare betalt for fem timer.

– Hvem tror arbeidsgiver tar en sånn jobb? spør Skorem.

Han konstaterer at mange av disse rutene vil bli kjørt av tilkallingsvikarer, såkalt «ring og spring».

– Mange av skolebussene er altså avhengige av at pensjonister og uføretrygdede kan stille opp. Det er fint at denne gruppen har et arbeidstilbud, og det er dyktige folk, men det er ikke det vi bør basere virksomheten vår på.

Han påpeker at disse sjåførene ikke er fast ansatte og kan takke nei til en rute uten noen begrunnelse.

– Og så lenge det blir flere av disse stillingene, og færre faste og hele stillinger, blir det vanskeligere å rekruttere unge til bussjåføryrket. Er det det vi skal tilby ungene som står i veikanten og venter på skolebussen. At en pensjonist ikke har noen andre planer den dagen, er det det som skal avgjøre om ungene kommer seg på skolen?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
30.09.2020
14:13
23.10.2020 12:32



Mest lest

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

Håvard Sæbø

Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden

 Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Jan-Erik Østlie

Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

Privat

Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Ylva Seiff Berge

Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Ola Tømmerås

LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Privat

Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Helge Rønning Birkelund

240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

Morten Hansen

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

På hver sin side av grensen: Til venstre LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, til høyre svenske Joakim Ahlström.

På hver sin side av grensen: Til venstre LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, til høyre svenske Joakim Ahlström.

Helge Rønning Birkelund

Dagpendler Joakim mistet en månedslønn da grensa stengte, men må betale like mye skatt

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Anita Arntzen

Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jan-Erik Østlie

Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

Katharina Dale Håkonsen

Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse

Debatt

Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.

Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.

Jan-Erik Østlie

«Lytt til fakta og forskning, ikke følelser og fordommer», skriver FO-toppene om rusreformen

Håvard Sæbø

Fagforeningsleder melder overgang til arbeidsgiverne

Rødt og Marie Sneve Martinussen har hatt større oppslutning enn Venstre i 33 måneder på rad og KrF i 27 måneder.

Rødt og Marie Sneve Martinussen har hatt større oppslutning enn Venstre i 33 måneder på rad og KrF i 27 måneder.

Martin Guttormsen Slørdal

Rødt vil sprenge sperregrensa

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Martin Guttormsen Slørdal

Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser

Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken

Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken

Erlend Angelo

Bilkonsern gir koronabonus til 4.000 ansatte

Framtidsscenario: – Vi har fått dublert utstyret vårt. Jeg har mistanke om at normalsituasjonen vil være mer hjemmekontor etter pandemien også, sier Ingvild Vaggen Malvik.

Framtidsscenario: – Vi har fått dublert utstyret vårt. Jeg har mistanke om at normalsituasjonen vil være mer hjemmekontor etter pandemien også, sier Ingvild Vaggen Malvik.

Ole Palmstrøm

450 ansatte i Riksrevisjonen fikk en egen norm for hjemmekontor


Flere saker