JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
PRESS PÅ PRIS: Fylkeskommunenes press på pris skaper usikkerhet for de ansatte og gjør det vanskelig å rekruttere nye sjåfører, mener sjåfører og tillitsvalgte i Bilpersonalets forening Oppland og Hedmark. Fra venstre: Ola Skorem, nestleder i Bilpersonalets landsråd, bussjåfør Kai Rune Sæther, Knut Rinden og Bjørn Johnsrud, henholdsvis sekretær og leder i Bilpersonalets forening Oppland og Hedmark.

PRESS PÅ PRIS: Fylkeskommunenes press på pris skaper usikkerhet for de ansatte og gjør det vanskelig å rekruttere nye sjåfører, mener sjåfører og tillitsvalgte i Bilpersonalets forening Oppland og Hedmark. Fra venstre: Ola Skorem, nestleder i Bilpersonalets landsråd, bussjåfør Kai Rune Sæther, Knut Rinden og Bjørn Johnsrud, henholdsvis sekretær og leder i Bilpersonalets forening Oppland og Hedmark.

Morten Hansen

Arbeidstid for bussjåfører:

Skolebussjåfør Kai Rune starter klokka sju og slutter fem, men får bare betalt for seks timer

Skolebussjåfører har ikke betalt mellom kjøreøktene og ikke alle får brukt timene som fritid. – Hvem vil ansette folk mellom klokka ni og tolv? spør sjåførene og deres tillitsvalgte i Hedmark.



20.12.2019
09:16
20.12.2019 12:33

morten.hansen@lomedia.no

– Jeg begynner å jobbe klokken sju og er ferdig et sted mellom halv fem og kvart over fem. Men jeg får bare betalt for seks timer, forteller Kai Rune Sæther, bussjåfør i Kongsvinger i Hedmark.

Delskift kalles det, og er ikke uvanlig blant bussjåfører. En arbeidsøkt på morgenen og en arbeidsøkt på ettermiddagen, med noen timer fri midt på dagen.

– Men hvor mye fritid er det egentlig? spør Sæther.

Har påpeker at for sjåfører med litt reisevei til hjemmet, er det ikke noe poeng å dra hjem.

p

– Og man kan jo ikke akkurat ta seg annet arbeid i de timene. Hvem vil ansette folk mellom klokken ni og tolv? spør Sæther.

Fylkeskommunen bestemmer

Annet arbeid kunne vært greit å ha, for Sæthers oppstykkete arbeidstid stopper ikke der. Arbeidsåret hans har samme lengde som skoleåret, og han vet ikke om han får like mye arbeid neste skoleår.

Han er ansatt på 80 prosents stilling, men jobber i realiteten mindre. Dette skoleåret jobber – og får han betalt for – 69 prosents stilling.

Om det blir mer eller mindre neste år, vet han ikke. Det er det Hedmark fylkeskommune som bestemmer, og svaret er avhengig av skolestrukturen og hvor elevene bor. Ved siste anbud for Glåmdalen-området fikk bare 60 av 90 sjåfører full stilling.

p

– Det er et håpløst system. I utgangspunktet syntes jeg det var greit å jobbe bare i skoleåret, for det er fint med lang sommerferie. Men da er man avhengig av nok arbeid resten av året. Får jeg lavere stilling, er det ikke mulig å leve av å være bussjåfør, fastslår Sæther.

Usikker arbeidshverdag

«190-dagers» kalles ordningen med sjåfører som bare jobber i skoleåret. Før var det ikke uvanlig at bønder kjørte skolebussen ved siden av gården. Også pensjonister blir brukt av busselskapene for å få kabalen til å gå opp. Men bøndene blir færre, og det er snart ikke flere pensjonerte bussjåfører som ikke allerede kjører buss. Derfor er sjåførene og deres tillitsvalgte bekymret, både for en usikker arbeidshverdag og for den økende sjåførmangelen.

– Fortsetter det på denne måten, risikerer man at skolebussene står, sier Knut Rinden, sekretær i Bilpersonalets forening i Kongsvinger.

Vanskelig for de unge

Han forteller om sjåfører som har hatt 60 prosents stilling og som nå er nede i 40 prosent. Rinden mener det er opplagt at så stor usikkerhet rundt egen inntekt, vil gå ut over rekrutteringen til yrket.

p

– Sjåføryrket er dårlig betalt i utgangspunktet. Når man får slike stillingsprosenter, blir det umulig. Er man ung og i etableringsfasen, kan man ikke jobbe under sånne betingelser, fastslår Rinden.

Hvem skal kjøre bussen?

Han og de andre tillitsvalgte vil ikke skylde på busselskapene. Ola Skorem, nestleder i Bilpersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund, konstaterer at arbeidsgiverne deres gjør sitt for å vinne og opprettholde anbudene. Sjåførene mener fylkeskommunene, som er oppdragsgiver, må være sitt ansvar bevisst.

– Den tiden da bedriften tok noe av ansvaret, er forbi. Våre medlemmer får justert sine stillinger hver gang fylket får noen gode - eller dårlige - innfall. Men oppdragsgiver bør tenke over hvem som skal kjøre skoleelevene hvis det ikke er en noen sjåfører som vil kjøre bussene, sier Skorem.

Prøver å finne løsninger

Administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport påpeker at selv om et skoleår stort sett er 190 dager, blir sjåførenes dager omregnet til 199. Et normalt arbeidsår er 230 dager. Han sier arbeidsgiverne prøver å tilby andre oppgaver til sjåførene, slik at man får et helt arbeidsår i form av antall arbeidsdager.

p

Han peker på turbusskjøring i skoleferien, buss for tog-kjøring, bestillingskjøring og muligheten for at busselskaper kan få taxiløyver som potensielle bidrag til fulle stillinger. Han mener videre at det blir for enkelt kun å skylde på oppdragsgiverne for mangel på fulle stillinger. Stordrange påpeker at det verken er kostnadseffektivt eller miljøvennlig å kjøre midt på dagen uten passasjerer

– Men arbeidsgiverne erfarer også at det kan være vanskelig å rekruttere sjåfører så lenge man ikke kan tilby fulle stillinger. Man prøver dermed å finne gode løsninger lokalt, men det er viktig at arbeidstakerne utviser en viss fleksibilitet hvis man skal klare å utvikle fulle stillinger i enkelte distrikt, sier han.

Viser til rammene

Arne Fredheim, administrerende direktør i Hedmark trafikk, sier det handler om økonomi. Han påpeker at mesteparten av pengene fylket bruker på kollektivtrafikk går til skolebusskjøring. De har mindre igjen til høyere frekvens på bybussrutene, noe som ville gitt sjåførene mer kjøring midt på dagen.

– Jeg skjønner godt bussjåførenes ønske om hele stillinger. Men når alt kommer til alt, handler dette om rammene vi har, sier Fredheim.

Han tror det kan være mulig å kombinere skoleskyssen med andre typer kjøring som kan gi sjåførene en mer sammenhengende dag.

– Hva framtiden vil bringe, får bli opp til de nye regionene. Det er ikke enkelt – og det må være vilje fra alle parter, sier Fredheim.

Får jeg lavere stilling, er det ikke mulig å leve av å være bussjåfør.

Kai Rune Sæther

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
20.12.2019
09:16
20.12.2019 12:33



Mest lest

LETTET: Hagder Albert Solmyr har fått  tilbake nattesøvnen etter at SPK til slutt lot være å avkreve ham 574 000 kroner.

LETTET: Hagder Albert Solmyr har fått tilbake nattesøvnen etter at SPK til slutt lot være å avkreve ham 574 000 kroner.

Eirik Dahl Viggen

Pensjonskassa ville ha tilbake 574.000 kroner fra tidligere fengselsbetjent Hagder (82)

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

Morten Hansen

Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

UKULTUR: Geir Pedersen sto fram i Arbeidsmanden og fortalte om det han mener er en ukultur i Nav-systemet.

UKULTUR: Geir Pedersen sto fram i Arbeidsmanden og fortalte om det han mener er en ukultur i Nav-systemet.

Sissel M. Rasmussen

Geir ble sykere i møte med Nav. Nå krever en rekke politikere endring

Statsministerens kontor

Åtte år med regjeringen Solberg: Disse kuttene har rammet arbeidere, syke, uføre og aleneforeldre

ANBODSPOLITIKKEN: Politikarane må stoppe anbodspolitikken som pressar lønna ned, meiner taxisjåfør Roar Sundberg.

ANBODSPOLITIKKEN: Politikarane må stoppe anbodspolitikken som pressar lønna ned, meiner taxisjåfør Roar Sundberg.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførar rasar mot store lønnskutt: – Sinnssvak anbodspolitikk

MEDVIND: Tre dager før valget øker Arbeiderpartiet forspranget på meningsmålingen utført av Opinion

MEDVIND: Tre dager før valget øker Arbeiderpartiet forspranget på meningsmålingen utført av Opinion

Helge Rønning Birkelund

Ny måling: Nå rykker Jonas Gahr Støre fra

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Hanna Skotheim, Sidsel Valum og Brian Cliff Olguin

Se hvem som kom inn på Stortinget fra fagbevegelsen

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

Jon Olav Nesvold, NTB/ANB

Søndagsåpne butikker: Dette mener partiene

Jan-Erik Østlie / Atle Espen Helgesen

Industri Energi med tydelige forventninger til ny regjering

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Eivind Senneset

Heidi (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere

Rødt ønsker samarbeid med en Støre-regjering etter valget. Men hvordan samarbeidet skal formaliseres, kommer i andre rekke.

Rødt ønsker samarbeid med en Støre-regjering etter valget. Men hvordan samarbeidet skal formaliseres, kommer i andre rekke.

Nanna Aanes Wolden

Moxnes åpner for ulike samarbeidsformer med en rødgrønn regjering

Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening mener bemanningsbransjen og entreprenørene har fått mange nok sjanser til å skikke seg.

Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening mener bemanningsbransjen og entreprenørene har fått mange nok sjanser til å skikke seg.

Erlend Angelo

Joachim har kjempet mot bemanningsbyråene i mange år. Nå kan bygningsarbeideren juble

Jan Erik Østlie

Støre kan juble: Norge skifter fra blått til rødt

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

Kjell Ingolf Ropstad (KrF) viser til at en ny tidsriktig barnevernslov vil bedre kvaliteten i barnevernstjenesten.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF) viser til at en ny tidsriktig barnevernslov vil bedre kvaliteten i barnevernstjenesten.

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier ikke unnskyld for menneskerettighetsbrudd. Det vil utfordrerne hans gjøre

LO-leder Peggy Hessen Følsvik

LO-leder Peggy Hessen Følsvik

Jan-Erik Østlie

LO-leder Peggy gleder seg: – Valgseier for Arbeiderpartiet er resultat av en laginnsats

Debatt

Vi ønsker at Rødt skal sprenge sperregrensa på 4 prosent, skriver 200 tillitsvalgte. Her representert ved organisator Boye Ullmann.

Vi ønsker at Rødt skal sprenge sperregrensa på 4 prosent, skriver 200 tillitsvalgte. Her representert ved organisator Boye Ullmann.

Jan-Erik Østlie

«Vi ønsker at Rødt skal sprenge sperregrensa», skriver 200 tillitsvalgte

Kommende statsminister Jonas Gahr Støre sier at han vil starte samtaler med alle partier som vil ha et skifte, også MDG og Rødt.

Kommende statsminister Jonas Gahr Støre sier at han vil starte samtaler med alle partier som vil ha et skifte, også MDG og Rødt.

Jan-Erik Østlie

Støre varsler at han også vil lytte til MDG og Rødt


Flere saker