Busstreiken er over
Leder for bussjåførene i Fellesforbundet vil ha nei i uravstemninga om bussavtalen
Per Ole Melgård, leder for bussjåførene i Fellesforbundet, måtte tenke seg om før han ville fortelle oss hvor rasende han er på bussoppgjøret.
Leder av bransjerådet for buss i Fellesforbundet, Per Ole Melgård (rød jakke), diskuterer streiken med sin kolleger ved starten av busstreiken.
Håvard Sæbøe
torgny@lomedia.no
Leder i bransjerådet for buss, Per Ole Melgård, venter med å kontakte Magasinet for fagorganiserte enda vi har kontaktet ham flere ganger for å få en kommentar til bussoppgjøret.
– Jeg måtte tenke meg om flere ganger for å være sikker, men jeg er like forbanna, sier Melgård.
Melgård tilhørte flertallet på åtte i Fellesforbundets delegasjon som stemte i mot forslaget til ny avtale under meklingen i natt.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Bakgrunn: Bussjåførene får ny lønn. Streiken er over
Bare åtte kroner
– Dette er langt unna det vi hadde forventa. Medlemmene har forventa at vi skulle nærme oss industriarbeiderlønna, men det gjør vi ikke i det hele tatt. Det vi får er ni kroner smurt utover over to oppgjør, og det er ikke en gang ni kroner. Det er ni kroner for de 28 prosent som har fagbrev. For de 72 prosenten som ikke har det, er det bare åtte kroner, sier han.
Melgård viser til at det var stor streikevilje, ingen tegn til streikeslitasje og hele opinionen støttet streiken. Medlemmene var klare til å streike mer.
Rasende busstillitsvalgt: – Resultatet er et svik mot bussjåførene
Forslummer tariffavtalen
– Vil du anbefale medlemmene dine å stemme nei?
– Jeg personlig vil gå for å stemme nei, men det skal behandles på styremøte i Oslo og omegn bussarbeiderforening til onsdag.
Bransjerådslederen mener at dette oppgjøret ikke tetter noe gap eller angir noen retning som de ønsker. Han har heller ingen store forventninger til utvalgsarbeidet som skal utrede mange av bransjens problemer.
– Slike utvalg har vi hatt før, og det har bare ført til at arbeidsgiveren har forslummet tariffavtalen, at det gir oss et dårligere utgangspunkt. Dessuten vil disse spørsmålene først komme opp i tariffoppgjøret i 2022.
Debatt: Bussbransjen er i ferd med å ta langsomt selvmord – men kan reddes, skriver sjåfør Ørkan Takle
Undersøkelse: Åtte av ti nordmenn støtter de streikende bussjåførene
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.