Busstreiken er over:
Rasende tillitsvalgt: – Et svik mot bussjåførene
Tillitsvalgt i Unibuss i Oslo, Annstein Garnes, er skuffet over forslaget som ble forhandlet fram i busskonflikten.
Annstein Garnes, tillitsvalgt i Unibuss i Oslo, mener at resultatet i oppgjøret er et slag i trynet.
Tormod Ytrehus
torgny@lomedia.no
– Dette er et svik mot bussjåførene, sier tillitsvalgt for Unibuss i Oslo, Annstein Garnes, som ikke er nådig i karakteristikkene av resultatet etter 12 dagers streik.
– Dette resultatet er som å få et slag i trynet, sier han og forteller at han får mange telefoner og SMS-er fra medlemmer som er misfornøyd.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Bakgrunn: Bussjåførene får ny lønn. Streiken er over
Mange spørsmål
Magasinet for fagorganiserte møter ham på klubbkontoret på Alnabru. Det er mange spørsmål som må besvares.
I bussgarasjen er det mye usikkerhet knyttet til hvordan arbeidet skal gjennopptas. I protokollen star det at arbeidet gjenopptas fra klokka 12. Men det er mest praktisk at bussene starter på endeholdeplassen, og det er de færreste bussene som har avgangstid derfra akkurat klokka 12. Hvis en kjører ut bussen før 12, hvem betaler?
Undersøkelse: Åtte av ti nordmenn støtter de streikende bussjåførene
Knapt flertall
Det er ikke bare han som er misfornøyd. Det var et knapt flertall i forhandlingsdelegasjonene som godtok resultatet under forhandlingene. I bussbransjeavtalen er det fire forbund, og det var bare Yrkestrafikkforbundets delegasjon som gikk enstemmig inn for å anbefale forslaget.
– Vi hadde kanskje ikke forventet å få alt, men nå har vi blitt holdt for narr i 13 år. Nå var det på tide at noen våkna, men det skjedde jo ikke. Skammelig, sier Garnes.
Debatt: Bussbransjen er i ferd med å ta langsomt selvmord – men kan reddes, skriver sjåfør Ørkan Takle
YTF sier ja
– Blir det nei i uravstemningen?
– Det kan jeg ikke si. Et av forbundene, YTF, hadde en enstemmig forhandlingsdelegasjon og de kommer nok til å anbefale medlemmene sine å stemme ja til forslaget.
Vi var lovt industriarbeiderlønn. Det har vi ikke fått. Så ønsket vi det samme tillegget som frontfaget. Det vi sitter igjen med er en økning på 16.000 opp mot 40.000 før vi begynte å diskutere det, sier Garnes.
Han viser til at bussjåførene ønsket å tette igjen gapet på 40.000 kroner opp til industriarbeiderne. I stedet fikk de ifølge Garnes 16.000 kroner.
Innsikt: Fem punkter som oppsummerer hvorfor bussjåførene streiker
Avviser tekniske krav
De fleste av de tekniske kravene ble avvist. Det bussjåførene har fått er forskuttering av sykepengene. Det koster i utgangspunktet ikke arbeidsgiverne noen ting.
I regnestykket som forbundet presenterer når de kommer opp i en lønnsøkning på ni kroner timen, er en økning på én krone i timen på fagarbeidertillegget. Det er bare 28 prosent av sjåførene som har fagbrev.
– Mange av mine kolleger som kommer fra andre land har problemer med å klare fagbrevet fordi de ikke har gode nok språkkunnskaper. Så dette synes jeg rett og slett er usolidarisk, sier Garnes.
(Saken fortsetter under bildet)
Streiken er over. Garnes tar ned plaktene med informasjon om streiken.
Tormod Ytrehus
Utvalgsarbeid
I protokollen fra meklingen er det slått fast at det skal settes ned et partssammensatt utvalg som skal se på hele utviklingen i bussbransjen. Utvalget skal starte arbeidet i januar 2021 og skal ferdigstille arbeidet innen utgangen av oktober 2021. Mandatet er svært vidt, og en av formuleringene er: «Utvalget kan også se på aktuelle problemstillinger reist i oppgjøret i 2020.» Blant disse problemstillingene er tida sjåførene må bruke for å sjekke om bussen er i sikkerhetsmessig god stand.
Garnes er også skuffet over at det ikke ble gjort noe med dette i dette oppgjøret, at dette spørsmålet bare ble overlatt til et utvalg.
Dette utvalget skal også se på arbeidstidsordningene. I dag har mange bussjåfører delte skift som gjør at arbeidsdagen i praksis kan bli opp i 14 timer. Dette vil nok bli tema for utvalget.
Reportasje: Bussjåfør Geir Håvard og kollegene er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.