JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Wizz Air etablerer seg i Norge:

Wizz Air-sjefen kaller fagbevegelsen barnslig. Nå får han svar fra LO

József Váradi har møtt motstand i fagbevegelsen for etableringen av flyselskapet Wizz Air i Norge. Nå slår han tilbake så det suser.

Imagebroker/Martin Siepmann

helge@lomedia.no

Wizz Air-toppsjefen kommer med krass kritikk av Norge og fagforeninger i et intervju med Dagens Næringsliv. Han fnyser av organisasjoner som vil nekte de ansatte å fly med selskapet han gründet. Han kaller fagbevegelsen barnslig, nasjonalistisk og proteksjonistisk.

– Fagforeninger er ikke min greie. Se på alle flyselskapene som er blitt okkupert av fagforeninger, de er alle på konkursens rand, sier József Váradi til Dagens Næringsliv.

Wizz Air-etableringen kan tvinge fram en minstepris på flybilletter i Norge

Mindre effektive

Bakgrunnen for hans vrede er reaksjoner blant fagbevegelsen etter at det ble kjent at lavprisselskapet Wizz Air etablerer seg i Norge.

Wizz Air-toppen mener at fagforeninger gjør selskaper mindre effektive, og at det rammer både skattebetalerne og de ansatte fordi mange mister jobben grunnet ineffektiviteten og statene nå må redde flere flyselskaper med skattebetalernes penger.

– Fagforeninger er ikke min greie. De gjør hva de vi. Hvis de vil boikotte oss så bryr jeg meg ikke om det, sier Váradi til DN.

– Når Wizz Air smeller igjen døren for fagbevegelsen og et anstendig organisert arbeidsliv smeller vi igjen døren for dem, uttalte forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim, til VG sist helg.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen er ikke imponert over kunnskapen hos Wizz Air-direktøren med tanke på den norske modellen.

– Han viser at han har store mangler i sin kunnskap om hvorfor den er en suksess. Forskning viser at en økning i organisasjonsgraden øker både lønningene til de ansatte og firmaets produktivitet. Det er viktig å ta med seg hele regnskapet, sier Gabrielsen til FriFagbevegelse.

– I Norge har vi små forskjeller og høy grad av tillit. Og tillit burde være avgjørende viktig for en som har ansvar for å frakte passasjerer titusen fot over bakken. Dette er et respektløst angrep på arbeidsfolk og deres rettigheter, legger han til.

LO-lederen mener norsk arbeidsliv ikke har behov for slike antikvariske holdninger som Wizz Air-sjefen gir uttrykk for.

– Retten til å organisere seg er en grunnleggende menneskerettighet og en grunnpilar i den norske modellen, sier LO-lederen.

Slik reagerer Frode Alfheim på uttalelsene til Wizz-direktøren i DN:

– Wizz Air har tydeligvis bestemt seg for å fortsette med sitt frontalangrep på den norske modellen og norsk arbeidsliv. Norge er et av verdens beste land å bo og jobbe i bygget på partssamarbeid og anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Selvfølgelig skal vi kjempe med nebb og klør mot alle som prøver å rive ned det for egen profitt, sier Frode Alfheim til FriFagbevegelse.

Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger

Krigsretorikk

Han mener Váradi ikke er den første i historien som ønsker å bygge sin egen formue på dårlige lønns- og arbeidsvilkår.

– Men det er heldigvis få som synker så lavt at de bruker krigsretorikk som «okkupasjon» og «nasjonalisme» for å forsvare eget profittjag.

– At Váradi kun er opptatt av egen lommebok er åpenbart. Men hvis han overraskes over at vi som representerer organiserte arbeidstakere i hele landet, ikke vil bruke medlemmenes penger på å kjøpe tjenester fra noen som vil ødelegge det organiserte arbeidslivet vi har samt driver med fagforeningsknusing, forteller det mye om hvilken boble Váradi lever i, sier Frode Alfheim.

Han mener det er helt uhørt å starte en virksomhet i Norge og samtidig betrakte all mulig form for fagorganisering som uønsket virksomhet.

Industri Energi har 56.000 medlemmer i land- og offshorebasert industri. Alfheim vil også ha med resten av LO på laget.

LO har en reisepolicy som gjør det umulig for egne tillitsvalgte å fly med selskap som ikke forholder seg til den norske modellen.

Ifølge DN har fagorganisasjonen Nito bestemt at ansatte ikke skal bruke dette selskapet til jobbreiser, heller ikke tillitsvalgte når reisen er bestilt av Nito.

Mandag uttalte forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen og samferdselspolitiker Sverre Myrli (Ap) at de synes det er verdt å utrede en minstepris på flybilletter.

Warning
Annonse
Annonse