JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Østerrike har innført en minimumspris på 40 euro for en flybillett. Aps Sverre Myrli mener Norge må kunne gjøre det samme.

Østerrike har innført en minimumspris på 40 euro for en flybillett. Aps Sverre Myrli mener Norge må kunne gjøre det samme.

Imagebroker/Martin Siepmann

Billigfly på innenlandsruter:

Wizz Air-etableringen kan tvinge fram en minstepris på flybilletter i Norge

Yngve Carlsen i Flygerforbundet og samferdselspolitiker Sverre Myrli synes det er verdt å utrede en minstepris på flybilletter. Knut Arild Hareide svarer hverken ja eller nei.



12.10.2020
15:18
12.10.2020 16:32

helge@lomedia.no

EU-landet Østerrike setter nå en minstepris på 40 euro for en flybillett, fordi superbillige flybilletter undergraver både klimapolitikk og levelige lønnsstandarder.

Landet innfører også en generell flyskatt på 12 euro som tilkommer – uavhengig av hvor lang ruten er. Unntaket er ruter på under 350 kilometer, hvor avgiften faktisk blir enda høyere - 30 euro. Bakgrunnen for det er å få til å kjøre tog på kortere strekninger.

Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger

Verken ja eller nei

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, har gjennom et skriftlig spørsmål spurt samferdselsminister Knut Arild Hareide om hvordan et slikt vedtak vil stå seg i EU/EØS-samarbeidet, og om det ville vært tillatt med en tilsvarende minstepris på flyreiser i Norge og til og fra Norge.

Han mener svaret til samferdselsministeren er veldig interessant.

– Når EU-landet Østerrike gjør dette må vel også EØS-landet Norge kunne gjøre det samme, sier Sverre Myrli til FriFagbevegelse.

Målet må i så tilfelle være at minstepris innføres når flyselskap dumper priser, ikke på flyreiser som for eksempel ikke har noen andre alternativer.

– Det må være et virkemiddel som kan brukes der noen aktivt dumper prisene på sterkt trafikkerte ruter. Det sier seg selv at billetter til 199 kroner ikke er med på å fremme et seriøst arbeidsliv, sier Sverre Myrli.

– Jeg har alltid fått høre at dette er problematisk i forhold til EØS-avtalen. Derfor er innføringen i Østerrike så interessant, legger han til.

Spørsmålet er aktualisert etter at det ungarske lavprisselskapet Wizz Air etablerer seg med base på Oslo Lufthavn i begynnelsen av november. Billettprisene vil starte på 199 kroner, melder selskapet.

Forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi vil nekte sine ansatte å fly med det ungarske lavprisselskapet Wizz Air. LO sentralt har en reisepolicy som ikke gjør det mulig å reise med selskaper som undergraver den norske modellen.

Flygerforbundet: – Wizz Air-etableringen gjør det ekstra viktig å støtte den seriøse luftfarten

Verdt å utrede

Knut Arild Hareide skriver i sitt svar at han bare kjenner til at den østerrikske regjeringen skal ha vedtatt dette fra medieomtale.

– Jeg skal derfor være forsiktig med å kommentere detaljer. Utgangspunktet etter den grunnleggende markedsforordningen for lufttransport i EU/EØS er at flyselskapene fritt kan fastsette prisen på billettene sine, svarer Knut Arild Hareide.

(Saken fortsetter under bildet)

Knut Arild Hareide vil verken si ja eller nei til å kopiere Østerrike som innfører minimum 40 euro for en flybillett.

Knut Arild Hareide vil verken si ja eller nei til å kopiere Østerrike som innfører minimum 40 euro for en flybillett.

Martin Guttormsen Slørdal

Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener likevel det er verdt å utrede.

– Dette er helt klart en interessant vei å gå. Generelt er det fri konkurranse og selskapene selv som fastsetter prisene. Men når enkelte selskap senker prisen slik at prisen blir omtrent hva en kopp kaffe koster på Gardermoen, er det noe som ikke er som det skal være sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

Han mener det er tre bærekraftutfordringer som tilsier at dette kan være et alternativ.

– Underbygge finansiell bærekraft. Vi må ha en næring som skal kunne bære sine kostnader, sier Carlsen.

– Bidra til en miljømessig bærekraft. Forhindre ufornuftig forbrukeratferd, legger han til,

– Bidra til sosial bærekraft. Noen må betale prisen, og når flyprisene er som kaffekoppen, er det arbeidskraften som betaler prisen, poengterer han.

Mye lest: Nav dømt for å ha trakassert mellomleder

Hverken ja eller nei

Hareide viser til at en flyreise innebærer at kunden betaler både for selve transporten, og for eventuelle skatter, avgifter og gebyrer som kommer i tillegg.

– Den friheten som er beskrevet foran gjelder først og fremst selve kjerneproduktet – transporten, legger han til.

Den østerrikske reguleringen har blitt beskrevet som et anti-dumping-tiltak.

– Det er ikke tvil om at konkurranselovgivningen åpner for å forby lav prising som har til formål å fjerne konkurrenter fra markedet (fiendtlig prising). Det kan typisk gjelde samlet pris på en flyreise som ligger lavere enn skattene og avgiftene. Samtidig vil særlige ikke-dominerende aktører kunne ha kortvarige kampanjer som ikke er i strid med konkurranselovgivningen, skriver Knut Arild Hareide.

– Ved å fastsette en miljøbegrunnet og relativt sett høy avgift på korte flyreiser, vil det trolig være mulig å slå fast at en samlet pris på flyreiser ned mot dette nivået kan ha karakter av ulovlig dumping dersom den ikke er kortvarig, mener han.

Han mener det derfor er vanskelig å gi et ja/nei-svar på spørsmålet.

Overlege i smertemedisin: – På sitt verste gjør Nav folk sykere

12.10.2020
15:18
12.10.2020 16:32



Mest lest

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Hanna Skotheim

Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox

Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Anne Marthe Vestre Berge

Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Hanna Skotheim

88.000 uføre får ekstra penger i februar

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

Marie Louise Somby/Árvu

Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Sebastian Bang

Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar

Lina Scholz kjører brøytebil for å gjøre veiene tryggere. Derfor er hun opptatt av å formidle hvordan bilister skal unngå å skape farlige situasjoner i møte med dem.

Lina Scholz kjører brøytebil for å gjøre veiene tryggere. Derfor er hun opptatt av å formidle hvordan bilister skal unngå å skape farlige situasjoner i møte med dem.

Guro Gulstuen Nordhagen

Brøytebilsjåfør Lina er møkk lei av hensynsløse bilister

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

Jan-Erik Østlie

Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Simen Aker Grimsrud

Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.),  Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian  Vestre.

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.

Pressefoto

Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»

Kommentar

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Yngvil Mortensen

«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»

TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.

TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.

Leif Martin Kirknes

Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Leif Martin Kirknes

Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Privat

Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»

Brian Cliff Olguin

June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge

– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.

– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.

Tri Nguyen Dinh

Lederen i Sykepleierforbundet har mistet troen på streik i lønnsoppgjørene

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Hanna Skotheim

For Benjamin er hver begravelse en eksamen

– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.

– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.

Omar Sejnæs

Silje fikk ikke lærlingplass. Nå må hun jobbe fulle dager uten betaling

Kommentar

Lønna økte i snitt med 4,6 prosent i fjor.

Lønna økte i snitt med 4,6 prosent i fjor.

Colourbox

«Det er fortsatt forskjell på folk. De nye lønnstallene viser hvor mye»

Spania er blant landa med lavest prisvekst i Europa. Men matprisene har økt kraftig.

Spania er blant landa med lavest prisvekst i Europa. Men matprisene har økt kraftig.

Marcelo del Pozo / Reuters / NTB

Både polakker og spanjoler slipper å betale matskatten regjeringa ikke vil fjerne


Flere saker