Billigfly på innenlandsruter:
Wizz Air-etableringen kan tvinge fram en minstepris på flybilletter i Norge
Yngve Carlsen i Flygerforbundet og samferdselspolitiker Sverre Myrli synes det er verdt å utrede en minstepris på flybilletter. Knut Arild Hareide svarer hverken ja eller nei.
Østerrike har innført en minimumspris på 40 euro for en flybillett. Aps Sverre Myrli mener Norge må kunne gjøre det samme.
Imagebroker/Martin Siepmann
helge@lomedia.no
EU-landet Østerrike setter nå en minstepris på 40 euro for en flybillett, fordi superbillige flybilletter undergraver både klimapolitikk og levelige lønnsstandarder.
Landet innfører også en generell flyskatt på 12 euro som tilkommer – uavhengig av hvor lang ruten er. Unntaket er ruter på under 350 kilometer, hvor avgiften faktisk blir enda høyere - 30 euro. Bakgrunnen for det er å få til å kjøre tog på kortere strekninger.
Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger
Verken ja eller nei
Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, har gjennom et skriftlig spørsmål spurt samferdselsminister Knut Arild Hareide om hvordan et slikt vedtak vil stå seg i EU/EØS-samarbeidet, og om det ville vært tillatt med en tilsvarende minstepris på flyreiser i Norge og til og fra Norge.
Han mener svaret til samferdselsministeren er veldig interessant.
– Når EU-landet Østerrike gjør dette må vel også EØS-landet Norge kunne gjøre det samme, sier Sverre Myrli til FriFagbevegelse.
Målet må i så tilfelle være at minstepris innføres når flyselskap dumper priser, ikke på flyreiser som for eksempel ikke har noen andre alternativer.
– Det må være et virkemiddel som kan brukes der noen aktivt dumper prisene på sterkt trafikkerte ruter. Det sier seg selv at billetter til 199 kroner ikke er med på å fremme et seriøst arbeidsliv, sier Sverre Myrli.
– Jeg har alltid fått høre at dette er problematisk i forhold til EØS-avtalen. Derfor er innføringen i Østerrike så interessant, legger han til.
Spørsmålet er aktualisert etter at det ungarske lavprisselskapet Wizz Air etablerer seg med base på Oslo Lufthavn i begynnelsen av november. Billettprisene vil starte på 199 kroner, melder selskapet.
Forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi vil nekte sine ansatte å fly med det ungarske lavprisselskapet Wizz Air. LO sentralt har en reisepolicy som ikke gjør det mulig å reise med selskaper som undergraver den norske modellen.
Flygerforbundet: – Wizz Air-etableringen gjør det ekstra viktig å støtte den seriøse luftfarten
Verdt å utrede
Knut Arild Hareide skriver i sitt svar at han bare kjenner til at den østerrikske regjeringen skal ha vedtatt dette fra medieomtale.
– Jeg skal derfor være forsiktig med å kommentere detaljer. Utgangspunktet etter den grunnleggende markedsforordningen for lufttransport i EU/EØS er at flyselskapene fritt kan fastsette prisen på billettene sine, svarer Knut Arild Hareide.
(Saken fortsetter under bildet)
Knut Arild Hareide vil verken si ja eller nei til å kopiere Østerrike som innfører minimum 40 euro for en flybillett.
Martin Guttormsen Slørdal
Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener likevel det er verdt å utrede.
– Dette er helt klart en interessant vei å gå. Generelt er det fri konkurranse og selskapene selv som fastsetter prisene. Men når enkelte selskap senker prisen slik at prisen blir omtrent hva en kopp kaffe koster på Gardermoen, er det noe som ikke er som det skal være sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
Han mener det er tre bærekraftutfordringer som tilsier at dette kan være et alternativ.
– Underbygge finansiell bærekraft. Vi må ha en næring som skal kunne bære sine kostnader, sier Carlsen.
– Bidra til en miljømessig bærekraft. Forhindre ufornuftig forbrukeratferd, legger han til,
– Bidra til sosial bærekraft. Noen må betale prisen, og når flyprisene er som kaffekoppen, er det arbeidskraften som betaler prisen, poengterer han.
Mye lest: Nav dømt for å ha trakassert mellomleder
Hverken ja eller nei
Hareide viser til at en flyreise innebærer at kunden betaler både for selve transporten, og for eventuelle skatter, avgifter og gebyrer som kommer i tillegg.
– Den friheten som er beskrevet foran gjelder først og fremst selve kjerneproduktet – transporten, legger han til.
Den østerrikske reguleringen har blitt beskrevet som et anti-dumping-tiltak.
– Det er ikke tvil om at konkurranselovgivningen åpner for å forby lav prising som har til formål å fjerne konkurrenter fra markedet (fiendtlig prising). Det kan typisk gjelde samlet pris på en flyreise som ligger lavere enn skattene og avgiftene. Samtidig vil særlige ikke-dominerende aktører kunne ha kortvarige kampanjer som ikke er i strid med konkurranselovgivningen, skriver Knut Arild Hareide.
– Ved å fastsette en miljøbegrunnet og relativt sett høy avgift på korte flyreiser, vil det trolig være mulig å slå fast at en samlet pris på flyreiser ned mot dette nivået kan ha karakter av ulovlig dumping dersom den ikke er kortvarig, mener han.
Han mener det derfor er vanskelig å gi et ja/nei-svar på spørsmålet.
Overlege i smertemedisin: – På sitt verste gjør Nav folk sykere