Aksjonerte utenfor Schindler:
Heismontørene i full klinsj med Norges største heisbedrift
Heismontørenes Fagforening (HMF) mener Schindler AS har gått til angrep på både avtaleverk, tillitsvalgte, montører og ansatte.
LØS KONFLIKTEN: HMF-sekretær David Coron-Andersen kom med en henstilling til Schindler-ledelsen under markeringen tirsdag: – Kom dere ut av kjellerleiligheten deres!.
Knut Viggen
knut.viggen@lomedia.no
– Dette er veldig enkelt å løse. Nå må dere ta til fornuft før det utvikler seg, var budskapet fra HMF-sekretær David Coron-Andersen til Schindler-sjef Harald Torsøe og resten av ledelsen under markeringen utenfor Schindler-kontoret i Oslo tirsdag formiddag.
Før ferien var det to tilsvarende markeringer i forbindelse med at de ansatte blant annet ikke fikk utbetalt lønna de hadde krav på. Den saken gikk til Arbeidsretten, der begge parter ble dømt for ikke å ha overholdt fredsplikten. Men det har ikke roet seg i etterkant.
Bakgrunn: Heismontørene vil rydde opp i arbeidskonflikt
Nye protester
Tirsdag kom markeringen i stand som støtte til utenlandske arbeidstakere som i følge fagforeningen ikke får utbetalt diett, samt protestere mot angrep på både montører, ansatte og tilltsvalgte.
Igjen var det godt oppmøte både fra egen klubb, andre klubber i fagforeningen og andre fagforeninger utenom heis.
Coron-Andersen er selv heismontør og har opplevd å være i en tilsvarende konflikt. Han synes den Schindler-klubben er inne i nå er mye verre. Og han brukte metaforen med "rebell i kjellerleiligheten" for å vise hva han syntes om bedriftens oppførsel.
– Nå må de se sine ansatte i øya, ikke gjemme seg oppe i skyskraperen her. Så min henstilling til Schindler-ledelsen: Kom dere ut av kjellerleiligheten deres! Sa Coron-Andersen.
Bakgrunn: Konflikten mellom heismontørene og heisselskapet Schindler tilspisser seg
(saken fortsetter under bildet)
SOLIDARITET: Mange møtte opp tirsdag formiddag, også medlemmer og tillitsvalgte fra andre heisklubber og fagforeninger, for å vise solidaritet med Schindler-klubben.
Knut Viggen
– Bryter avtaler
Leder i Heismontørenes Fagforening (HMF), Markus Hansen, mener det er nødvendig å aksjonere.
– Schindler har holdt på i lang tid hvor de konsekvent har brutt lokale avtaler, de har brutt heisoverenskomsten og med det har de ikke bare gått til angrep på Schindler-klubben, men også til angrep på Heismontørenes Fagforening (HMF) og vårt felles avtaleverk, sa Hansen.
Aksjonen omhandlet to aktuelle saker. Den ene handler om midlertidig ansatte heismontører fra Litauen som setter opp heiser ikke langt unna Schindler-kontoret.
– Schindler har valgt å ikke gjøre som de gjorde før, da de samme folka ble leid inn og fikk diett og utenbystillegg. Nå har de valgt å ansette dem midlertidig, for å spare penger. Du kan si at det er mer transparens, åpnere vilkår på den måten når du veit at det blir betalt lønn i Norge. Det er bra, men ikke når det foregår på dårligere vilkår enn ved innleiebestemmelser. Vår klare oppfordring til Schindler er å likebehandle utenlandske arbeidstagere med norske, vi skal ikke ha noe sosial dumping, ikke i Norge, sa Hansen og viste til at sist gang heismontørene var i streik, i 2004/05, handlet den nettopp om at det skulle være norsk lønn i Norge, uavhengig av om du var norsk eller utenlandsk.
Nettverk fikk denne kommentaren fra administrertende direktør Harald Torsøe da vi framla kritikken fra HMF på denne saken for ham:
«Schindler er en virksomhet som skal forholde seg til tariffer, avtaleverk og spilleregler gitt av arbeidslivet. Eventuelle uenigheter har definerte prosedyrer for hvordan disse skal behandles av partene.» «For montøren betales det selvsagt vanlig lønn for hele tiden man er i arbeid – uansett type av oppdrag.»
(saken fortsetter under bildet)
Leder i Heismontørenes Fagforening (HMF), Markus Hansen, mener tilliten mellom de ansatte og ledelsen i Schindler nå er tynnslitt. – Det virker som om Schindler har misforstått, sa Hansen.
Knut Viggen
– Tynnslitt tillit
Markus Hansen viste videre til at Schindler tradisjonelt har vært en bedrift med gode tradisjoner, respekt for avtaleverk, for montørene, klubben og de tillitsvalgte.
– Den tilliten er nå tynnslitt, folk mistrives på jobb, folk har det ikke bra. Det er ikke bare vi som synes det er for jævlig å se på det som skjer, det synes også arbeidslederne som har skrevet felles brev til ledelsen. Det vi veit er at det er dere som står her i dag, dere som jobber på Schindler, dere som er ute og tjener penger for bedriften, det er dere som er levebrødet til bedriften, dere er ute og produserer, jobber for kundene, setter opp heisene, reparerer heisene, det virker som om Schindler har misforstått det, fortsatte Hansen.
(artikkelen fortsetter under bildet)
SMITTEVERN: Alle som deltok på markeringen måtte registrere seg slik at smittevernsreglene kunne overholdes, her er det Terje Skog som registrerer navn og telefonnummer.
Knut Viggen
Tillitsvalgte innkalt
Han kommenterte også konflikten mellom klubben og ledelsen.
– De har fått en ledelse som går ovenfra og ned og prøver å gi direktiver til dere som de ikke har drøfta eller avtalt med klubben eller tillitsvalgte, sa HMF-lederen.
– Samme dag som de gikk ut i ferie fikk også de tillitsvalgte på Schindler klar beskjed om at de kunne vente seg innkallelse til møte med mulighet for avskjed/oppsigelse. Nå sist uke gjentok Schindler den samme trusselen mot klubblederen, nestlederen, andre tillitsvalgte, hvor det sies at de kommer til å innkalle dem til et møte der ansettelsesforhold skal diskuteres.
– Men Schindler skal vite, angriper du en av våre, når du velger å gå fram på denne måten, gå til angrep på enkeltpersoner, da angriper du ikke bare én, da angriper du alle, det gjelder hver montør, hver tillitsvalgte, et angrep på en er et angrep på alle, det må også Schindler-ledelsen forstå, avsluttet Hansen.
Påstand om dobbeltfakturering
Klubbleder Alexander Jordnes mener konflikten med Schindler langt fra er over, selv om det er kommet lønn på konto.
– Sist vi var her hadde vi ikke fått lønn. Nå har vi fått lønn, men vi har fått en dårlig lønn. Sist gang var problemet brudd på teknologiavtalen, det er fortsatt brudd på teknologiavtalen. Schindler, som Norges største og mest seriøse heisselskap er nå kun et vagt minne. Schindler har fått for vane å ikke overholde avtaler, bryte avtaler, true tillitsvalgte og ikke ta tillitsvalgte på alvor, sa Jordnes før han ramset opp:
– De har brutt teknologiavtalen, de har holdt tilbake lønn, stevna de ansatte for retten, dobbeltfakturerer kunder, endret organisering av avdelinger uten å involvere tillitsvalgte, unngått bestemmelsene i tariff og henta inn utenlandske arbeidstakere og ikke gitt dem diett. Ledelsen har endret organiseringen av ansattes arbeidshverdag, uten involvering av tillitsvalgte, ledelsen har endret serviceinstruks uten involvering av tillitsvalgte, sa Jordnes.
Påstanden om dobbeltfakturering er tilbakevist av Schindler-ledelsen. Se tilsvar fra Harald Torsøe nederst i saken.
– De har trua et hundretall montører for konsekvenser etter arbeidsreglementet, over 100 stykker fikk trussel på fredag, de har retta en reell trussel mot tillitsvalgte, det er fortsatt ikke utbetalt riktig lønn for perioden i juni, dette mine venner har skjedd i en periode på – hold dere fast - fire måneder, sa klubblederen.
(artikkelen fortsetter under bildet)
KRITIKK: Alexander Jordnes er leder i Schindler-klubben og mener ledelsen har brutt avtaler og at de ikke tar tillitsvalgte på alvor.
Knut Viggen
"Schindlers nye ansikt"
Han mener endringene har skjedd på bare noen få måneder.
– For bare et års tid siden ville det ha vært en av de mest naturlige del av verden at alle disse punktene skulle diskuteres med ansatte og klubb, men det mener altså ikke den nye ledelsen og det nye Schindler. Akkurat nå nekter Schindler våre utenlandske arbeidstakere diett. I 2018 og i 1019 leide Schindler inn de samme menneskene fra den samme bedriften og ga dem diett. Ett år etterpå har Schindler en finte, de henter inn de samme menneskene, den samme bedriften, men denne gangen får de altså ikke diett. Det er snakk om mye penger for disse folka. Det er også snakk om brudd på tariffavtalen for folka våre, det er også brudd på lokalavtalen vår. Rett og slett en underbetaling av utenlandske arbeidere, dette er altså Schindlers nye ansikt, avsluttet Alexander Jordnes.
Bestrider overfakturering
Harald Torsøe, administrerende direktør i Schindler, bestrider at de driver med overfakturering.
– Fakturering av reparasjoner er basert på forbrukt tid og materialer, eller i henhold til på forhånd avtalt pris for oppdraget. Denne prosessen har også en manuell kontroll og godkjenning, skriver Torsøe.
– Kombinasjon av oppdrag – enten å utføre service i forbindelse med en reparasjon – eller en reparasjon i forbindelse med en planlagt service – er en rasjonell måte å begrense heisens ute av drift tid, skriver han.
Om brevet fra FLT, forteller Torsøe at de har det inne til behandling og vil komme med et svar.
BANNER: Banneret dukket opp før ferien, men teksten er endret fra lønn til diett, som følge av at bedriften har ansatt litauiske arbeidere uten å betale dem diett.
Knut Viggen