Coop Prix tester åpen butikk uten betjening:
Her holder butikken åpent etter at de ansatte går hjem for dagen
Coop Prix i Nedre Eggedal er åpen også etter at de ansatte har gått hjem. Det trygger arbeidsplassene i distriktsbutikken, mener tillitsvalgt.
KVELDSÅPENT: I Nedre Eggedal holder nærbutikken også åpent etter at sola har gått ned.
Brian Cliff Olguin
brian.cliff.olguin@lomedia.no
Lyset er i ferd med å skifte fra rosa til blått før vintermørket sluker snølandskapet. Inne i butikken i Nedre Eggedal hvor ansatt og tillitsvalgt Anita Ekornrud jobber, er lyset like gult om ettermiddag som klokka 20.00 når hun skal hjem for dagen. Men lysstoffrørene skal få virke i fire timer til. Coop Prix i Nedre Eggedal i Viken har nemlig siden begynnelsen av desember i fjor holdt åpent uten betjening på kveldstid.
Butikken deltar i et nasjonalt pilotprosjekt med fleksible åpningstider ved bruk av ny teknologi.
Prosjektet blir delfinansiert av Merkur-programmet, som er et statlig utviklingsprogram for butikker i Distrikts-Norge.
– Det er en viktig del av vårt samfunnsansvar å drive gode butikker i distriktene. Å kunne utvide åpningstidene vil hindre handelslekkasjen mange lokalsamfunn opplever i dag. Derfor kan bruken av ny teknologi være med på å bevare flere distriktsbutikker i framtida til glede for kundene våre, skriver kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen i en epost til HK-Nytt.
Per i dag er det tre Coop-butikker som er ubetjent i deler av åpningstiden. Den første åpnet i Bogstadveien i Oslo våren 2019, og før jul i fjor åpnet de to nye testbutikker – en på Folkestad utenfor Volda og denne i Nedre Eggedal.
Coop skal nå teste teknologien videre og se hva kundene ønsker seg av løsninger før de prøver i flere butikker.
Les også: Her er Norges første selvbetjente skobutikk
Utvidede åpningstider
Med en app på smarttelefonen kan kundene låse seg inn på morgenkvisten mandag til lørdag fra klokka 06.00 til 08.00 og på søndager fram til klokka 10.00. I tillegg holder butikken åpent uten betjening på hverdager fra klokka 20.00 til midnatt, lørdager fra 18.00 til midnatt og søndager fra 16.00 til 24.00.
Fordi Sigdal kommune har mange hytter og er definert som et såkalt turistområde, har dagligvarebutikken lov til å holde søndagsåpent. Men de ansatte jobber bare deler av søndagen.
– Det er godt å gå av jobben kl. 16.00 på søndagene, og fortsatt ha tid til å finne på hyggelige aktiviteter med familien, sier Anita Ekornrud.
Før måtte hun og kollegene være på jobb til kl. 18.00 på søndagene, mens de nå jobber to timer kortere.
Mye lest: Her triller Ikea-ansatte Mona varene ut til kunden: – Heller dette enn permitteringer
SMARTTELEFON: Når butikken ikke er betjent må kundene skanne seg inn ut og av butikken med smarttelefonen.
Brian Cliff Olguin
Hyttefolk
Over en av de selvbetjente kassene lyser det plutselig rødt, slik det gjør når noen skal kjøpe alkohol. Den unge mannen vinker til Ekornrud som står bak kontantkassa.
– Jeg vet at det er nabogutten som fylte 18 år i fjor og kan bare trykke på en knapp herfra og godkjenne, sier hun fornøyd.
HK-medlemmet kjenner de aller fleste som er innom. Ukjente fjes er kanskje gjestearbeidere, forbipasserende turister eller nye hyttefolk.
Ekornrud forteller at hun noen ganger fungerer som en informasjonssentral for turister og forbipasserende.
– Jeg har flere ganger hjulpet turister med veianvisninger til Madonnaen, sier hun.
Ekornrud sikter til statuen av Maria med Jesusbarnet som kom opp i skogsreservatet etter at en sigdøling donerte en del av eiendommen sin med et ønske om at statuen skulle settes opp her. Lokalbefolkningen er glade for attraksjoner som trekker turister.
– Her kan man fremdeles kjøpe hytte av det gamle slaget uten innlagt vann eller strøm. Mange hytteeiere bruker gass på kjøkkenet, og de er ofte innom for å kjøpe gasspåfyll, forklarer hun.
Butikksjef Anne Wilthil Tandberg forteller at butikken har gått OK de tre årene hun har vært butikksjef. Hun er forsiktig optimist med tanke på at den nye teknologien kan sikre framtida for distriktsbutikkene.
– Vi håper på en generell økning i omsetningen og spesielt blant hytteeiere, som det er mange av i området. Butikken har en god plassering på vei til Eggedal og hytteområder, sier hun.
I tillegg trekker hun fram at konkurrerende butikker stenger tidligere enn denne. Tandberg understreker at pilotprosjektet fortsatt er i startgropen.
– Vi har merket en liten økning i omsetningen, som kan skyldes at appen ikke funket helt optimalt i oppstartsfasen, sier hun til HK-Nytt.
Denne skaper debatt: Venke (51) mistet hotelljobben: – Erna kan gjerne bytte plass med meg et års tid
STOREBROR: Kameraer og sensorer er synlige over hele butikken.
Brian Cliff Olguin
Fornøyd ansatt
Verken Tandberg eller Ekornrud er redde for at den nye teknologien truer arbeidsplassene deres.
– Nei, her har vi alltid nok å gjøre. Vi skal blant annet fylle på varer, ta imot tippekuponger, og ordne med pakker for Posten, sier Ekornrud.
Koronapandemien har ført til at flere handler varer på nett, og denne jula var klart travlere enn jula 2019 for de butikkansatte. Ekornrud synes prosjektet med ubetjent butikk fungerer godt. For at kundene skal kunne komme inn i butikken, må de ha lastet ned Coop Key-appen til smarttelefonen sin. Så bruker de smarttelefonens kamera til å skanne seg inn og ut av butikken.
– Selv gamlemor klarer det, skytes det inn fra siden.
Aase Killand har selv jobbet i denne butikken som 17-åring, i 1981.
– Ting har forandret seg siden den gang. Jeg liker å kunne ha tilgang til butikken på kveldstid og, sier hun.
– Vi bor jo ikke veldig sentralt og er avhengig av butikken vår, særlig når den er betjent, sier Killand.
I dag skal hun bare ha med seg noe småtterier, og tok turen først og fremst for å sjekke hvor det blir av pakken hun sendte til svigerinnen sin i Polen før jul.
Fått med deg denne? Fredric blir kalt «han koronasvensken»: – Føler vi har seks millioner nordmenn mot oss
SKANNE: Kunder bruker smarttelefonene sine for å betale i kassene.
Brian Cliff Olguin
Distriktsbutikk
Kari Terese Lien står ved inngangsdøra og lurer på om hun kan få litt hjelp selv om hun har glemt ansiktsmasken sin hjemme. Lien har bestemt seg for å prøve åpningstidene uten betjening. Hun er positivt innstilt til pilotprosjektet.
– Jeg tror det er bra så lenge det letter trykket på jentene mine her, svarer Lien.
Hun óg har jobbet i butikken en gang for mange år siden og husker godt en travel arbeidshverdag.
De ansatte er stadig vekk opptatte, og de to selvbetjente kassene gjør det mulig for dem å hjelpe kundene. Men Lien bruker ikke selvbetjente kasser i butikker i byene, for hun vil ikke at selvbetjening skal utkonkurrere faste arbeidsplasser.
Hun mener distriktsbutikkene er mer sårbare enn butikkene i byene og er mer avhengige av lengre åpningstider for å øke omsetningen.
(Saken fortsetter under bildene)
STENGT: Kl 20.00 stenger Anita Ekornrud kontantkassa og postdelen av butikken, men kundene kan fortsette å benytte seg av de selvbetjente kassene fram til midnatt.
Brian Cliff Olguin
Medisindepot
For Lien er denne butikken spesielt viktig siden hun har behov for medisiner. Medisin og reseptbelagte midler blir kjørt hit med egen bil fra apoteket i Vikersund cirka 50 minutter unna.
Ekornrud presiserer at håndteringen av reseptbelagte medisiner er streng og gjøres kun av betjeningen. Butikken selger ikke medisiner, men deler ut kun til kunder som har bestilt fra Vikersundsapoteket, og de ansatte er underlagt taushetsplikt.
Mange eldre og unge kunder bruker fortsatt kontanter som betalingsmiddel. Det får de ikke mulighet til når de er alene i butikken. Det er kun mulig å betale med kort eller andre digitale løsninger utenom betjeningstiden.
Tippingen er også begrenset til tidene med betjening.
Bak Ekornrud henger beviset på at en lottospiller leverte en kupong her en gang i 2019 og stakk av med seks millioner kroner.
– Det verste er at jeg sjekket etterpå og det var jeg som tok imot den kupongen, men med så mange kunder husker jeg ikke hvem som var innom, sier hun og ler.
Foreldreopprør mot privatisering: Da barnehagen skulle ut på anbud, gikk tobarnsmor Kjersti til kamp
Beredskap
Dersom en kunde har problemer når butikken er ubetjent, kan de henvende seg til vakttjenesten ved trykke på en knapp ved inngangsdøra. Dersom vakta ikke kan hjelpe, opprettes det kontakt med betjeningen som har bakvakt. Det betyr at bakvakta må være tilgjengelig på telefon, oppholde seg i Sigdal kommune og være kjørbar.
Ekornrud forteller at hun tok kontakt med Handel og Kontor (HK) da det ble klart at de ansatte skulle inn i en bakvaktordning.
Hun fikk god hjelp av hovedtillitsvalgt i Coop Øst, Mona Irene Trøber Schmidt.
Schmidt presiserer at hun i utgangspunktet er skeptisk til både søndagsåpne butikker og selvbetjente kasser.
– Men jeg ser at for flere distriktsbutikker kan alternativene noen ganger være å stenge helt. De ansatte var også svært positive til ordningen, så vi ordnet med en egen avtale som kompenserer for å ha bakvakt og for eventuelle utrykninger, sier hun.
Ekornrud forteller til HK-Nytt at hun er fornøyd med avtalen Schmidt forhandlet fram. Hun vil ikke fortelle store tilleggene er.
– Det jeg kan si er at jeg sjekket lønnsslippen min og var godt fornøyd, sier Ekornrud.
Heller ikke butikksjef Anne Wilthil Tandberg ønsker å fortelle hva tilleggene er på, men forklarer at det er to tillegg. Et for å ha bakvakt og et for å rykke ut. Utrykningstillegget er høyere enn bakvakttillegget.
I begynnelsen med ny teknologi var det en del utrykninger, men den siste tiden har det stabilisert seg.
Smittet på jobb: 611 har søkt Nav om å få covid-19 godkjent som yrkessykdom
FORNØYD: Anita Ekornrud er ikke redd for at åpningstidene med selvbetjening skal gå utover arbeidsplassene til de ansatte i Coop Prix i Nedre Eggedal.
Brian Cliff Olguin
Føler seg trygg
Hovedtillitsvalgt Schmidt i Coop Øst trekker også fram at det har vært ekstra viktig å få på plass gode HMS-rutiner for å verne de ansatte.
– I tilfelle det skulle oppstå en voldelig situasjon når butikken er ubetjent, har vi blant annet blitt enige om at den ansatte ikke rykker ut uten at en vekter blir med, sier hun.
Hele butikken er godt overvåket med kameraer og sensorer. Det tror Ekornrud gir en trygghet både for kunden og den som har bakvakt.
Butikksjefen mener at sjansen for vold i butikken er lav sammenlignet med bybutikker.
Klokka begynner å nærme seg 20.00, og Ekornrud går gjennom stengerutinene sine. Hun tar oppgjøret, stenger postdelen av butikken, og låser kjøleskapet med alkohol. Så forsvinner hun inn personalrommet.
Klokka har passert fem over åtte når en kunde låser seg inn. Han har vært her før.
– Jeg må innrømme at det har vært en plundrete start. I begynnelsen var det mye problemer med appen, men det har gradvis forbedret seg, sier Svein Strandbråten.
Han tar med seg melk og hvitløksbagetter til kveldsmaten. Så står han foran inngangsdøra og skanner med mobilen, men døra forblir låst. Han prøver fra flere vinkler, men til slutt ser han seg nødt til å trykke på den grå knappen hvor vakten i den andre enden låser ham ut.
For Ekornrud er arbeidsdagen i butikken over. Hun smetter ut bakveien idet en ny kunde parkerer rett utenfor Coop’en for å låse seg inn.