JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Israelsk marine har kapret norsk hjelpebåt på vei til Gaza

Det opplyser organisasjonen Ship to Gaza Norway søndag ettermiddag. Båten var på vei til Gaza med medisinsk utstyr og skal ha vært i internasjonalt farvann.
Den norske båten Kårstein fotografert fra den svenske båten Freedom.

Den norske båten Kårstein fotografert fra den svenske båten Freedom.

Youssef Sammour / Ship to Gaza Norway (pressefoto).

tormod@lomedia.no

Den norske båten var i internasjonalt farvann, 53 nautiske mil utenfor Gaza, da israelsk marine ifølge Ship to Gaza kom med «trusler» og hevdet at skipet bryter internasjonal lov.

Båten var 49 nautiske mil fra Gaza da kommunikasjonen med omverdenen ble brutt.

– Vi fikk melding om at de hadde fått en siste advarsel. De stoppet ikke som følge av den, ettersom Israel ikke har noen rett til å stoppe dem, sier leder Torstein Dahle i Ship to Gaza Norway til NTB.

– Det ble observert fire krigsskip som nærmet seg, og kommunikasjonen ble brutt. Det er typisk noe Israel gjør når de kaprer skip, sier Dahle.

Den israelske hæren bekrefter

Den israelske hæren bekrefter at de har stanset et norskflagget skip.

– Aktiviteten stanset uten noen uvanlige hendelser. På dette tidspunkt blir skipet overført til havna i Ashdod ved israels kyst, skriver de i en uttalelse, ifølge NTB.

Ifølge det israelske militæret, gikk hendelsen for seg uten dramatikk. Det overbeviser ikke Ship to Gaza-lederen.

– Basert på tidligere erfaringer, der israelske styrker blant annet har hatt omfattende bruk av elektrosjokkpistoler, er jeg bekymret for båtens mannskap. Vi krever at Israel umiddelbart frigir mannskapet og setter dem i kontakt med sine respektive ambassader, sier Dahle i en pressemelding.

Han krever at Kårstein leveres tilbake og får fullføre oppdraget sitt, som er å levere medisinsk utstyr til sykehus i Gaza og overlevere båten til fiskernes organisasjon.

UD jobber med saken

Dahle oppfordrer Utenriksdepartementet og utenriksminister Ine Eriksen Søreide til å gå ut med en klar fordømmelse av kapringen og blokaden.

– Blokaden er ulovlig og må oppheves. Det er i strid med internasjonal rett å kapre fredelige båter i internasjonalt farvann. Spesielt for Norge som skipsfartsnasjon er det nødvendig å være prinsipiell og klar på dette punktet, sier Ship to Gaza-lederen.

Utenriksdepartementet (UD) sier i en e-post til FriFagbevegelse.no at de arbeider med å få bekreftet opplysningene om at Kårstein er bordet av israelske myndigheter.

– Vi er kjent med at det skal være norske borgere om bord i fartøyet. Vi kjenner ikke hendelsesforløpet knyttet til hva som har skjedd med båten Kårstein og dets mannskap, sier kommunikasjonssjef Frode Overland Andersen i UD.

– Vi har derfor bedt israelske myndigheter klargjøre hva som har skjedd og på hvilket grunnlag de mener seg berettiget til å eventuelt gripe inn overfor fartøyet. Vi vil komme tilbake til vurdering av situasjonen når status og hendelsesforløp er bekreftet, sier Andersen.

Til NTB sier UD at de har frarådet forsøket på å bryte sjøblokaden, slik de forøvrig gjør med alle reiser til Gaza.

(Artikkelen fortsetter under twitterinnlegget)

Sara Bell: – Dette er kidnapping

– Jeg mener at militær bording, kapring og arrestasjon av mannskap er kidnapping, ikke en lovlig arrestasjon. Det er et brudd på folkeretten og havretten. Det er ingenting ombord på skipet som kan anses som en trussel mot den israelske staten. De har ikke på noe tidspunkt oppholdt seg i israelsk farvann, sier Sara Bell, leder for Fagforbundet Bergen, til FriFagbevegelse.no.

Fagbevegelsen i Bergen har bidratt spesielt til ekspedisjonen. Lokale fagforeninger har bevilget penger og aktivister har bidratt med arbeidskraft for å få båten i stand.

– Det er en fredelig aksjon med et enkelt budskap: Menneskerettighetene skal gjelde for alle. Når en FN-stat systematisk driver med grove brudd, må det internasjonale samfunnet reagere kraftig, sier Bell.

– Forventer at Norge fordømmer

– Jeg forventer at norske myndigheter fordømmer israelernes handlinger mot sivilbefolkningen i Gaza, krever at blokaden heves og at aktivistene løslates sammen med skipene, sier Sara Bell.

Samboeren og bystyrepolitikeren for SV i Bergen, Mikkel Grüner, var ombord på båten under den siste etappen. Under tidligere aksjoner har aktivistene blitt utsatt for tøff behandling av militæret og fengselsmyndigheter.

– Men jeg tror dette går bra. Det er erfarne folk som er trent i ikke-voldelige motstand. Flere av nordmennene er godt oppe i årene, og jeg håper og forventer at israelerne behandler dem skikkelig og slipper dem fri omgående, sier Bell.

Hun legger til at dette uansett er relativt trivielt i forhold til hva Gazas sivilbefolkning opplever.

Mikkel skal utfordre den israelske marinen: – Barna mine kommer til å savne meg. Samtidig tror jeg de forstår hvorfor jeg gjør dette

SV: – Uakseptabelt

SV protesterer mot bordingen og krever at den norske regjeringen må komme med en kraftig reaksjon.

– Det er helt uakseptabelt at fredelige aktivister som protesterer mot en brutal og ulovlig blokade blir arrestert. Nå forventer jeg at den norske regjeringen sier tydelig fra til Israel, sier SV-leder Audun Lysbakken i en pressemelding.

Lysbakken mener aktivistene har en legitim rett til å protestere mot en ulovlig blokade og sier partiet gir «full støtte til aktivistene og det palestinske folk som lider under israelsk okkupasjon».

– Mikkel Grüner har reist med vår fulle støtte, det er viktig og riktig å rette verdens oppmerksomhet mot uretten folket på Gaza utsettes for. Nå vil vi følge svært nøye med og krever at Israel umiddelbart setter vår folkevalgte representant fri, sier SV-lederen.

Krever at Søreide stanser salg

En israelsk domstol bestemte i begynnelsen av juli at den norske båten Kårstein og svenske Freedom skal konfiskeres og selges av israelske myndigheter.

Pengene skal gå bli gitt til israelske terrorofre som kompensasjon. I retten ble det argumentert med at båtene sannsynligvis havner i Hamas sine hender og kommer til å bli brukt til å angripe israelske marinefartøy.

– Utenriksministeren må komme på banen. Det er en absurd kjennelse. Skipene skal gå til en organisasjon for fiskerne i Gaza, sier Fagforbundets Sara Bell, som viser til fiskernes situasjon:

– Israelerne har utvidet fiskernes område til tre sjømil. Da er de nektet 85 prosent av det osloavtalen la opp til. Vannet er så grunt at det ikke fins fisk innenfor tre sjømil. Vannet er også forurenset, fordi Israel bombet kloakkrenseanlegget i 2014, i tillegg til at de mangler strøm for å operere det, sier Bell.

Israelsk domstol vil konfiskere og selje norsk hjelpebåt

Medisinsk utstyr og aktivister

Båten MS Kårstein, som også går under ekspedisjonsnavnet Al Awda (arabisk for Tilbakevendingen), var på vei til Gaza med medisinsk utstyr og aktivister fra en rekke land.

Båten frakter medisinsk utstyr verdt 125.000 norske kroner, ifølge organisasjonen. Ombord er 22 personer fra 16 land, og blant dem menneskerettsaktivister, journalister og mannskap.

Nordmennene blant mannskapet er Herman Reksten (kaptein), Mikkel Grüner (matros), Jan Petter Hammervold (kokk), Arne Birger Heli (maskinist) og Jørgen Pedersen (kokk). Gerd von der Lippe, nestleder i Ship to Gaza Norway, er også med på den siste strekningen.

Den svenske båten Freedom er forventet å være i samme område i løpet av de neste to dagene.

LO fordømmer Israels «uforholdsmessige maktbruk» på grensen til Gaza

Søkelys på Gaza

Båten seilte fra Bergen 30. april og har siden vært innom norske og europeiske havner for å sette søkelys på blokaden av Gaza og skjebnen til de 2 millioner innbyggerne.

– Aktivistene krever at den ulovlige blokaden av Gaza heves, og de uttrykker sin solidaritet med Gazas befolkning, blant annet Gazas fiskere som terroriseres av israelsk marine, som daglig skyter på dem, skriver Ship to Gaza Norway i pressemeldingen.

FriFagbevegelse.no har prøvd å komme i kontakt med den israelske ambassaden i Norge, men ikke lyktes.

Les også:

Kokken Lasse kastar loss for å bryte blokaden av Gaza

LO-tillitsvalgte med på seilas til Gaza for å bryte den israelske blokaden

LO-lederen i Palestina er tiltalt for økonomiske misligheter. Norsk LO krever penger tilbake fra palestinsk LO

Israel deporterte LO-tillitsvalgte Mohammed Malik

Fakta om Gaza

• Gazastripen er på størrelse med Hamar kommune og hjem for om lag 2 millioner palestinere. 1,3 millioner av dem er registrert som flyktninger eller etterkommere av palestinere som ble drevet på flukt da staten Israel ble opprettet i 1948.

• Området ble okkupert av Israel under seksdagerskrigen i 1967, men gitt tilbake til palestinerne i 2005. Israel kontrollerer fortsatt luftrommet og kysten utenfor, samt grensa med unntak av Rafah-overgangen til Egypt.

• I 2006 vant den islamistiske bevegelsen Hamas valget i de palestinske områdene, men fikk ikke kontroll over de Fatah-kontrollerte sikkerhetsstyrkene på Gazastripen.

• I 2007 kom det til væpnet strid som endte med at Hamas jaget de palestinske sikkerhetsstyrkene ut av enklaven.

• Israel innførte etter dette en streng blokade av området, og væpnede palestinske grupper har svart med å skyte tusenvis av hjemmelagde raketter mot det sørlige Israel.

• Israel har det siste tiåret gjennomført tre store militæroffensiver mot enklaven, som har kostet tusenvis av palestinere livet og forårsaket store materielle ødeleggelser.

• Enklaven er nå uten elektrisitet store deler av døgnet, 95 prosent av vannet er udrikkelig og offentlige tjenester blir stadig dårligere.

• Arbeidsledigheten er på rundt 50 prosent, og 80 prosent av innbyggerne er avhengige av matvarehjelp utenfra.

• Palestinernes president, Fatah-leder Mahmoud Abbas, oppløste den Hamas-dominerte regjeringen, men Hamas fortsetter å styre på Gazastripen.

Kilde: NTB

Warning
Annonse
Annonse

Fakta om Gaza

• Gazastripen er på størrelse med Hamar kommune og hjem for om lag 2 millioner palestinere. 1,3 millioner av dem er registrert som flyktninger eller etterkommere av palestinere som ble drevet på flukt da staten Israel ble opprettet i 1948.

• Området ble okkupert av Israel under seksdagerskrigen i 1967, men gitt tilbake til palestinerne i 2005. Israel kontrollerer fortsatt luftrommet og kysten utenfor, samt grensa med unntak av Rafah-overgangen til Egypt.

• I 2006 vant den islamistiske bevegelsen Hamas valget i de palestinske områdene, men fikk ikke kontroll over de Fatah-kontrollerte sikkerhetsstyrkene på Gazastripen.

• I 2007 kom det til væpnet strid som endte med at Hamas jaget de palestinske sikkerhetsstyrkene ut av enklaven.

• Israel innførte etter dette en streng blokade av området, og væpnede palestinske grupper har svart med å skyte tusenvis av hjemmelagde raketter mot det sørlige Israel.

• Israel har det siste tiåret gjennomført tre store militæroffensiver mot enklaven, som har kostet tusenvis av palestinere livet og forårsaket store materielle ødeleggelser.

• Enklaven er nå uten elektrisitet store deler av døgnet, 95 prosent av vannet er udrikkelig og offentlige tjenester blir stadig dårligere.

• Arbeidsledigheten er på rundt 50 prosent, og 80 prosent av innbyggerne er avhengige av matvarehjelp utenfra.

• Palestinernes president, Fatah-leder Mahmoud Abbas, oppløste den Hamas-dominerte regjeringen, men Hamas fortsetter å styre på Gazastripen.

Kilde: NTB