JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportbransjen

Kriminelle selskaper har kjørt ut TV-er og kjøleskap til Elkjøps kunder

Elkjøp sa opp sine fast ansatt sjåfører i 2018. Etter dette har elektrokjedens varer blitt kjørt ut av kriminelle transportører.
Elkjøp er Norges største elektrokonsern. I 2021 hadde de en omsetning på 2,7 milliarder kroner, og et overskudd i underkant av en halv milliard kroner.

Elkjøp er Norges største elektrokonsern. I 2021 hadde de en omsetning på 2,7 milliarder kroner, og et overskudd i underkant av en halv milliard kroner.

Brian Cliff Olguin

torgny@lomedia.no

En rettssak som startet tirsdag, avdekker omfattende økonomisk kriminalitet blant selskapene som kjører ut varer på Østlandet for Norges største elektrokjede, Elkjøp.

1. november 2018 sa Elkjøp opp alle sine egne ansatte i Elkjøp Distribusjon. De mente det ble for dyrt å drive distribusjon med egne faste ansatte som hadde tariffavtale. Til sammen 45 personer mistet jobben. Oppsigelsene kom etter at de ansatte hadde krevd, og fått tariffavtale.

I stedet for å kjøre ut hvitevarer fra lageret på Skårer i Lørenskog med egne ansatte, ble transporten overlatt til transportørene Bring og Mavi. Mavi bruker selvstendige næringsdrivende til å kjøre ut varer.

Sommeren 2018 streiket de ansatte ved Elkjøp Distribusjon for tariffavtale. De fikk tariffavtale, men ble sagt opp fra 1. novmeber 2018. Etter dette ble deler av arbeidet deres utført av et kriminelt nettverk.

Sommeren 2018 streiket de ansatte ved Elkjøp Distribusjon for tariffavtale. De fikk tariffavtale, men ble sagt opp fra 1. novmeber 2018. Etter dette ble deler av arbeidet deres utført av et kriminelt nettverk.

Roy Ervin Solstad

Nye firmaer

Bare få uker etter at de fast ansatte ble sagt opp, etablerte to personer egne firmaer med formålet om å kjøre ut varer for Elkjøp og bemanne biler og lager. Tirsdag startet rettssaken mot disse to, som er henholdsvis fra Irak og Iran.

Men de er ikke de eneste kriminelle som har sørget for at Elkjøp-produktene kommer hjem til kundene. I forrige uke falt dommen mot en annen av Mavis underleverandører. Han ble dømt til fire år og to måneders fengsel – først og fremst for hvitvasking av store pengebeløp.

I mars og april kommer nye rettssaker mot ytterligere to av Mavis underleverandører. Alle sakene er knyttet til samme hvitvaskingssystemet. Til sammen 18 personer har vært siktet i saken. Siktelsen i noen saker er frafalt på grunn av bevisets stilling, andre fordi personen har stukket av til utlandet før politiet fikk avhørt dem. Fortsatt er sju personer i tillegg til de fem som enten er dømt eller er tiltalt, siktet for kriminalitet i forbindelse med distribusjon av varer for Elkjøp.

Tiltalene mot de fem gjelder hvitvasking, underslag, skattesvik, grov utroskap, Nav-bedrageri og fiktiv fakturering.

Kjenner ikke til saken

Elkjøp skriver i en epost til FriFagbevegelse at de ikke kjenner til de konkrete sakene rettet mot sjåfører som bringer deres varer hjem til kundene (se Elkjøps svar lenger ned i saken).

Daglig leder i Mavi Logistikk, Tommy Larsen, svarer på FriFagbevegelses e-post at han kjenner til at det har vært tilfeller av kriminalitet blant bedriftens underleverandører, men at Mavi har tatt tiltak for å få slutt på dette, og at det ikke har vært avdekket flere kriminelle personer de siste to årene (se Larsen svar nederst i saken).

Elkjøp, Power og Ikea

På rettens første dag, tirsdag 1. februar, la aktor la fram en skisse over virksomheten. Aktor gikk igjennom hvem som har fått transportoppdrag av hvem og hvor pengene har gått.

På toppen av denne oversikten er velkjente virksomheter og transportkjøpere som Elkjøp, Power og Ikea. Når kunden ikke vil eller er i stand til å ta med seg varene selv hjem, tilbys hjemtransport.

Elkjøp og Power har benyttet seg underleverandørene Mavi, Addo og Delex for å distribuere varer som kundene vil ha kjørt hjem. Disse har igjen benyttet blant annet underlevarndørene ESA Trsanport og Oslo Budbil. Under dem igjen er en skog av enkeltpersonfortetak. Store deler av det nederst leddet på skisseb har arbeidet svart. Disse firmaene blir også brukt i et hvitvaskingssystem som kalles fiktiv fakturering. I dette nettverket er en person dømt. To er i retten i disse dager, to venter på at saken deres skal komme opp i mars og april. Ytterligere sju personer er siktet i saken. Skjemaet er forenklet, pengstrømmer og ordre går flere veier. De brune strekene viser oppgaver som styreleder og daglig leder. De aller fleste firmaene er konkurs. Elkjøp, Power, Mavi og Addo er fortsatt i drift. De rosa sirklene viser personer det er tatt ut tiltale mot.

Elkjøp og Power har benyttet seg underleverandørene Mavi, Addo og Delex for å distribuere varer som kundene vil ha kjørt hjem. Disse har igjen benyttet blant annet underlevarndørene ESA Trsanport og Oslo Budbil. Under dem igjen er en skog av enkeltpersonfortetak. Store deler av det nederst leddet på skisseb har arbeidet svart. Disse firmaene blir også brukt i et hvitvaskingssystem som kalles fiktiv fakturering. I dette nettverket er en person dømt. To er i retten i disse dager, to venter på at saken deres skal komme opp i mars og april. Ytterligere sju personer er siktet i saken. Skjemaet er forenklet, pengstrømmer og ordre går flere veier. De brune strekene viser oppgaver som styreleder og daglig leder. De aller fleste firmaene er konkurs. Elkjøp, Power, Mavi og Addo er fortsatt i drift. De rosa sirklene viser personer det er tatt ut tiltale mot.

Torgny Hasås

De som tilbyr slike transporttjenester kan være statseide bedrifter som Posten eller Bring, men Elkjøp benytter mest selskapet Mavi Logistikk.

Eierne av Mavi opprettet også et eget selskap, DeLex, for å kjøre hjem varene for Elkjøps argeste konkurrent, Power. DeLex benyttet de samme sjåførene som Mavi, men gikk konkurs i 2019.

Fiktiv fakturering

Under nivået der du finner Bring og Mavi er mindre selskaper som kjører varene ut til kundene. Blant disse selskapene finner vi blant annet Oslo budbil og transport eller ESA Transport eller selskapene til de to som står tiltalt nå.

Under dette nivået igjen kommer et fjerde nivå. Dette er det som kalles uttaksleddet. Uttaksleddet er tomme selskap uten annen virksomhet enn å sende fakturaer og ta ut kontanter som blir gitt til selskapene på nivå tre slik at de kan betale sine sjåfører svart. Når Skatteetaten kommer for å drive inn ubetalt skatt og arbeidsgiveravgift, slettes selskapene. Ofte forsvinner eierne også.

Mange av arbeidstakerne som fikk jobb hos Oslo budbil og transport og ESA Transport var bostedsløse rumenere, vervet til oppdrag på Bogstad camping i Oslo.

60 millioner kroner

På rettssakens første dag var det mest snakk om transportselskapet Mavi, som har hatt oppdrag for Elkjøp.

Mavi Logistikk holder til på Skårer i Lørenskog utenfor Oslo, ikke langt fra Elkjøps hovedlager i Norge.

Mavi Logistikk har en omsetning på i underkant av 60 millioner kroner, og et driftsresultat opp på 6,5 millioner kroner i 2020. De oppgir at de har 20 ansatte. I virkeligheten har de mange flere i arbeid.

De to tiltalte i saken som nå pågår, er henholdsvis fra Irak og Iran. Men de fleste i nettverket, han som er dømt i januar og de to som skal for retten i mars og april, er russiske statsborgere fra Tsjetsjenia.

Den tiltalte irakeren forklarte at sjåførene som kjører for Mavi må være selvstendig næringsdrivende. De får et eget Mavi-nummer som blir brukt når de fakturerer. I retten fortalte han at Mavi nummererte underleverandørenes biler fra 1 til 200. I tillegg er de som arbeider på Mavis lager leid inn via et bemanningsbyrå.

Oppfølger: Kriminelle tok over Elkjøp-jobben til Marius: – Det var ikke noe sjokk. Vi advarte mot dette

Eget bemanningsbyrå

Den tiltalte fortalte videre at han opprinnelig jobbet på lageret, men da Mavi fikk mer jobb etter at Elkjøp Distribusjon ble lagt ned, han bedt av Mavi om å opprette et bemanningsselskap som skulle være med å bemanne Mavis lager. Etter hvert ble firmaet utvidet til også å ha egen bil og sjåfører.

Firmaets vedtektsfestede formål var «Transport av hvitevarer fra Elkjøp i samarbeid med Mavi og andre tjenester og produkter som naturlig faller sammen med dette».

Irakeren tok også på seg å ta ut penger fra minibanker slik at det var mulig å betale sjåførene svart. Det var mange opptak fra overvåkingskameraer ved minibanker som gjorde at politiet knyttet ham til saken og den kriminelle virksomheten.

Han erkjente i retten at han hadde et stort spilleproblem, og at alle de store pengene han hadde tilgang til gjorde at han spilte bort en del av pengene som skulle gått til andre. Det gjør at han har følt seg så truet at han har fått seg voldsalarm. I retten ba han så mye om unnskyldning, og erkjente seg skyldig etter tiltalen.

Firmaet hans gikk konkurs da han ble arrestert i januar 2020.

Fra 6 om morgen til 23 om kvelden

Den andre tiltalte, en kurder fra Iran, gikk konkurs i desember 2020.

Foretaket hans ble opprettet 24. januar 2019, bare to måneder etter at Elkjøp Distribusjon hadde sagt opp sine ansatte.

Til bostyreren forklarte kurderen at han ikke visste noe om regnskapsførsel da han startet firmaet, men at han var interessert i jobb. Han fikk låne en bil og meldte seg hos Mavi Logistikk. Der fikk han utlevert en kjøreliste fra Mavi, så hentet han varer hos Elkjøp og leverte dem til kundene. Det ble lange dager. Enkelte dager jobbet han fra seks om morgen til elleve om kvelden, ifølge konkursberetningen. Selvstendige næringsdrivende er ikke omfattet av arbeidsmiljøloven i motsetning til de som var fast ansatt i Elkjøp Distribusjon.

I bostyrers beretning etter konkursen blir det påpekt at kurderen i 2019 tilsynelatende hadde en inntjening på fem millioner kroner. Men i retten tirsdag ble det forklart av den ene tiltalte, at det var vanlig å overføre store pengebeløp mellom firmaene slik at det ved en kontroll skulle være mer komplisert å følge sporene.

Hjelpemenn jobber svart

I retten kom det også fram at det ikke bare var sjåførene som fikk svart betaling når de kjørte. Mange av sjåførene hadde med seg «hjelpemann». Denne hjelpemannen fikk ifølge den ene tiltalte uten unntak betalt for arbeidet uten at det ble trukket skatt og betalt arbeidsgiveravgift. Da disse hjelpemennene som regel gikk på Nav-støtte som de ville miste hvis de hadde arbeid, var de kun interessert i svart betaling.

Dette stemmer overens med det bildet som A-krim-senteret i Oslo har tegnet. Fra september til desember 2018 gjennomførte a-krimsenteret i Oslo og Akershus og Statens vegvesen en rekke kontroller av varebiler i Oslo og Akershus. Disse kontrollene sammen med øvrige erfaringer er oppsummert i en egen rapport: «Arbeidslivskriminalitet i transportbransjen – varebilsegmentet.»

Kontrollørene fant at én av fem bedrifter ikke hadde meldt inn inntekter til Skatteetaten om de skulle.

22 prosent av sjåførene som påsto at de var ansatt, var ikke meldt inn i arbeidstakerregisteret. Blant hjelperne på bilen var 60 prosent heller ikke innmeldt i arbeidstakerregisteret og kunne dermed heller ikke betale skatt. Én av åtte, 12 prosent, mottok stønad fra Nav samtidig som de jobbet med varetransport, fant a-krimsenteret i 2018.

Daglig leder i Mavi Logistikk, Tommy Larsen, skriver i en e-post til FriFagbevegelse at de stiller seg uforstående til at hjelpemennene uten unntak jobbet svart.

– Vi kan ikke ut ifra tidligere kontroller si at denne påstanden har noen rot i virkeligheten, skriver Larsen.

Kan ikke gardere seg mot avvik

På bakgrunn av denne rapporten stilte FriFagbevegelse i august 2020 spørsmål til de store elektrokjedene, blant annet til Elkjøp.

Spørsmålet var: «Hvilke rutiner har Elkjøp for å sikre at det ikke foregår kriminalitet i forbindelse med transportoppdrag som dere setter bort?»

Svaret vi fikk fra Supply Chain Director, Espen Marthinsen, for ett og et halvt år siden var: «Det er viktig å starte med å si at dette er et ekstremt viktig område for oss, der vi har iverksatt sterke tiltak, men samtidig må vi være klare på at det er vanskelig å gardere seg 100 % mot uønskede avvik.

Gjennom avtaler med våre leverandører på hjemtransport har vi stilt krav til at alle lover og regler skal overholdes med hensyn til lønns- og arbeidsvilkår. I tillegg har våre avtaler også reguleringer som krever at våre transportører følger norske lover, forskrifter og regler. Disse kravene gjelder både krav til våre leverandører og deres kontroll med underleverandører igjen.

Vi jobber nå med å forsterke våre avtaler ytterligere på dette området, og vi implementerer nå rutiner rundt ekstra oppfølging og fokus på det. Samtlige leverandører og underleverandører av tjenester på hjemtransport skal involveres i denne prosessen.»

Spørsmål til Elkjøp

I forbindelse med rettssakene vinteren 2022 minnet vi Elkjøp om svaret de ga i 2020 og om oppsigelsene av de 45 ansatte i Elkjøp Distribusjon i 2018, og stilte nye spørsmål:

1. Denne vinteren er det til sammen fire rettssaker i Oslo tingrett rettet mot underleverandører som har kjørt ut varer på vegne av Elkjøp. I tillegg til vanlig skattesvindel og NAV-bedrageri har de også vært involvert i et system med hvitvasking og fiktiv fakturering.

Flere av firmaene ble opprettet umiddelbart etter at Elkjøp sa opp 45 ansatte i Elkjøp distribusjon. Arbeidsoppgavene ble overført til Mavi som igjen ga oppdrag videre til de underleverandørene som nå er dømt og tiltalt.

Hva er Elkjøps kommentar til at Elkjøp overfører arbeidsoppgaver fra fast ansatte til kriminelle?

2. Mavi er oppdragsgiver i disse sakene. Kommer Elkjøp til fortsatt å bruke Mavi som underleverandører etter at det har kommet for en dag at de har tette bånd til kriminell virksomhet?

3. Ingen av disse sakene som nå står for retten har blitt avslørt via Elkjøps egenkontroll, samtidig svarte dere i august 2020 at arbeidet mot kriminalitet i forbindelse med transportoppdrag, er ekstremt viktig for Elkjøp. Har Elkjøps anti-krim-system sviktet? Eller har dere avslørt mange andre eksempler på kriminelle underleverandører?»

Kjenner ikke til saken

Elkjøps kommunikasjonssjef Madeliene Schøyen vil ikke svare direkte på våre spørsmål, og svarer i en epost:

«Vi kjenner ikke til de konkrete sakene du refererer til i dine spørsmål, derfor er det heller ikke riktig av oss å svare på disse. Vi synes det er alvorlige påstander du fremlegger, og vi tar dette på høyeste alvor.

Vi har et samarbeid med Mavi om transport på vegne av oss, og vi har tillit til og forventer at de følger den avtalen de har signert sammen med oss. Avtalen sikrer gode og trygge arbeidsforhold, og følger norske lover og regler. Vi skal ha et møte med Mavi og har bedt om en redegjørelse fra dem på påstandene dine.

 Når det er sagt så anerkjenner vi at det er en utfordring i denne bransjen og derfor er vi opptatte av bunnsolide avtaler og gode oppfølging av våre leverandører.»

Etter det første svaret har Schøyen sendt oss en utfyllende e-post hvor hun skriver: «Vi har en avtale med Mavi som følger Norsk lov og regelverk. Eventuelle brudd på denne ser vi selvfølgelig alvorlig på.» Elkjøp og Mavi har hatt et møte hvor de har gjennomgått Mavis rutiner, og at de vil fortsette med faste møter mellom Mavi og Elkjøp.

Kriminelle underleverandører

En viktig person i Mavi-systemet er daglig leder Tommy Larsen. Vi stilte ham følgende spørsmål mandag:

1. I løpet av vinteren er det ventet til sammen fire rettssaker med Mavis underleverandører som tiltalt. En dom har falt, en rettssak begynner i morgen, så kommer det en i mars og den siste saken er berammet til april. Hva er din kommentar til at det er så mye kriminalitet blant Mavis underleverandører?

2. Har dere rutiner for å sjekke om underleverandørene holder seg innenfor loven? Hvilke?

3. Har dere avdekket kriminalitet blant andre underleverandører?

Kjent med politisaken

Larsen svar at de er kjent med at det ble opprettet en politisak for to år siden angående a-krim som hvor en eller flere av Mavis tidligere underleverandører var involvert.

– Vi er ikke kjent med omfanget av antall personer involvert i saken, svarer Larsen i en e-post.

Han forklarer at bedriften i den forbindelse umiddelbart endret rammeavtalene med underleverandørene. Mavi stilte krav til at underleverandørene måtte levere inn attest for skatt og merverdiavgift og at underleverandøren var registrert i arbeidstakerregisteret. Mavi krevde også at de måtte oppgi navn på regnskapsfører og revisor, samt kontoutdrag fra leverandørene.

– Vi har samarbeidet med Politiet og Skatteetaten på alle områder vi kan i denne saken, da Mavi Logistikk har kultur og sterkt fokus på at alle lover og regler skal følges, skriver Larsen som viser til at det gjøres både stikkprøver og mer omfattende kontroller av våre underleverandører for å forhindre arbeidslivskriminalitet hos underleverandørene.

Ikke registrert avvik

Han understreker at det ved tidligere kontroller, ikke er registrert noen avvik. Mavi er klar over at dette er en utfordring i bransjen. Derfor jobber de systematisk med sine samarbeidspartnere for å styrke kontrollen.

På spørsmålet om Mavi har avdekket kriminalitet blant andre underleverandører, svarer Larsen at det ikke har vært avdekket noen kriminalitet blant Mavis samarbeidspartnere utover den nevnte saken.

– Men vi har interne rutiner om at Skatteetaten skal varsles dersom det oppstår mistanker eller vi mottar tips om lovbrudd, skriver daglig leder i Mavi Logistikk.  

Warning
Annonse
Annonse