Kriminelle tok over Elkjøp-jobben til Marius
Etter at Elkjøp sa opp sine fast ansatte sjåfører i 2018, har varene blitt kjørt ut av kriminelle selskaper.
Da Marius Kristiansen leste FriFagbevegelses artikkel forrige fredag, la han ut en skjermdump av saken på Facebook-siden sin med kommentaren «Hva var det jeg sa!».
Bjørn A. Grimstad
torgny@lomedia.no
Da Marius Kristiansen leste om at kriminelle selskaper har kjørt ut TV-er og kjøleskap til Elkjøps kunder, tok han screenshot og la det ut på Facebook-sida si med teksten: «Hva var det jeg sa!».
Kristiansen var klubbleder på Elkjøp Distribusjon, og ble sagt opp derfra da bedriften ble nedlagt. Distribusjonen ble blant annet overtatt av Mavi Logistikk. Dette firmaet kjørte varer samtidig med at Elkjøp Distribusjon hadde fast ansatte.
– Nei, det var ikke noe sjokk. Vi advarte mot dette både under meklingen og rettssaken, forklarer Kristiansen.
– Hvorfor kunne du være så sikker på det?
– Vi jobbet tett med de Mavi-ansatte, og så mye humbug, blant annet salg av alkohol til de ansatte på lageret, sier Kristiansen.
To av Mavi Logistikks underleverandører er nå tiltalt i en rettssak. En underleverandør ble dømt tidligere i vinter. Han ble dømt til fire år og to måneders fengsel. I løpet av mars og april blir enda to personer stilt for retten. Tiltalene går ut på svart arbeid, fitkiv fakturering, hvitvasking og nav-bedrageri.
Kristiansen forteller at Mavi-sjåførene hadde mange flere leveringer i løpet av en dag enn de fast ansatte. Han mener at det kommer av to forhold. For det første at de jobbet ekstremt lange dager. Dessuten at de kjørte med mye overlast.
– Hvis du laster på fem kjøkken kan du ha opp til fire tonn last, og det på en varebil som totalt med bil og last ikke skal veie over 3,5 tonn, sier Kristiansen.
Ikke planlagt overvekt
Tommy Larsen, daglig leder i Mavi vil ikke kommentere påstandene om humbug eller alkoholsalg. I den aktuelle tida kjente heller ikke Mavi til at noen av deres underleverandører var blitt tatt for noe kriminelt.
– Vi kan avkrefte at våre kjøreruter er planlagt med overlast, skriver Larsen i en epost.
– I de tilfeller hvor lasten overstiger bilens nyttelast, er dette planlagt på en slik måte at det skal lastes flere ganger. Vi er kjent med at enkelte av våre underleverandører som er selvstendige næringsdrivende har valgt å jobbe overtid. Elkjøp hadde intern ruteplanlegging tidligere og vi er derfor ikke kjent hvordan Elkjøp sine interne kjøreruter så ut kontra kjørerutene våre underleverandører utførte, svarer Mavi-sjefen.
Mye delt: Erlend vil tilbake på jobb, men får ikke lov: – En filleting har utviklet seg til å bli et mareritt
Tariffavtale på Elkjøp
– Jeg er ikke overrasket. Dette er akkurat dette vi advarte mot, sier Bjørn Anders Jonassen.
I 2018 var han forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet, og var forbundets mann for å få opprettet tariffavtale på Elkjøp Distribusjon.
Etter en streik skrev bedriften under på grossistoverenskomsten. Kort tid etter ble alle ansatte sagt opp og bedriften lagt ned.
Elkjøp-streiken i 2018: – Det eneste vi angrer på er at vi skulle gjort dette mye tidligere
Oppgavene som de ansatte hos Elkjøp Distribusjon hadde utført, ble i stor grad overtatt av Mavi Logistikk. Som FriFagbevegelse har skrevet om, har politiet avslørt kriminalitet blant Mavi Logistikks underleverandører. I løpet av vinteren kommer det opp rettssaker mot fem av Mavis underleverandører.
Daværende forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet, Bjørn Anders Jonassen og Marius Kristiansen som var klubbleder i Elkjøp Distribusjon på vei inn til Riksmekleren under streiken ved Elkjøp Distribusjon i 2018. Streiken endte med at Elkjøp fikk tariffavtale. Et halvt år etter la de ned virksomheten og overlot arbeidsoppgavene til det som nå viser seg er kriminelle.
Martin Guttormsen Slørdal
Ingen krav til kjøre- og hviletid
– Når Elkjøp sa at grossistavtalen ikke var bærekraftig, betyr det rett og slett at avtalen er for dyr. De var ikke villige til å betale for skikkelige lønns- og arbeidsvilkår slik de er regulert i tariffavtalen, sier Jonassen. De hadde mistanke allerede i 2018 om at forholdene ikke var de aller beste hos Mavi Logistikk.
Transportarbeiderforbundet ble en del av Fellesforbundet i 2019, og Jonassen jobber nå der, men fortsatt med blant annet grossistoverenskomsten. Han understreker at han ikke har noe kjennskap til lovbrudd hos Mavi.
– Men hos Mavi er det organisert med enkeltpersonforetak, og da er de ikke underlaget arbeidsmiljøloven, og siden transporten foregår med biler under 3,5 tonn er det heller ikke noen krav til kjøre- og hviletid slik det er for tyngre kjøretøy. Det eneste de må forholde seg til er veitrafikkloven, sier Jonassen.
Han mener at Mavi og Elkjøp skiller seg ut. Det er ikke slik hos de fleste grossistene.
– Men Elkjøp vet hva de gjorde. De har gått inn i dette med vidåpne øyne, slår Jonassen fast.
Fikk medhold i retten
Elkjøp Distribusjon ble etablert i 2016 for å distribuere varer for Norges største elektrokjede på Østlandet. Våren 2018 fremsatte de ansatte krav om tariffavtale. Elkjøp underskrev først etter at de ansatte hadde streiket. Men allerede 1. november samme år la Elkjøp ned virksomheten og skilte ut transportoppdragene til underleverandører.
15 av de ansatte gikk da til sak, og fikk medhold. Oppsigelsene ble kjent ugyldige og Elkjøp måtte betale erstatning til de oppsagte. Nesten ingen av de som gikk til sak krevde å beholde jobben. De hadde ikke lyst til å fortsette etter at de var blitt behandlet så dårlig av Elkjøp.
Dette svarer Elkjøp
– Vurderte Elkjøp muligheten for at kriminelle kom til å overta distribusjonsoppgavene når Elkjøp Distribusjon ble nedlagt?
– Nei, den muligheten vurderte vi ikke. Vi har nulltoleranse for ulovlig arbeid, det gjelder selvsagt også våre partnere og leverandører innenfor logistikkleddet. Hvis vi blir gjort kjent med slike forhold vil vi se svært alvorlig på det og i henhold til våre rutiner umiddelbart iverksette nødvendige tiltak, svarer kommunikasjonssjef Madeline Schøyen Bergly i en epost.
Kommunikasjonssjefen forklarer at Elkjøp satte sin hjemkjøringstjeneste ut til to selskaper som har dette som hovedvirke, inkludert Mavi Logistikk som er nevnt i saken.
Ber om forslag og innspill
– Dersom det viser seg at det FriFagbevegelse opplyser om stemmer, at ikke lovlige virksomheter brukes i sluttleddet ut til våre kunder, så er det noe vi som sagt vil se svært alvorlig på. Vi har derimot ikke fått noe informasjon fra juridiske myndigheter om at dette stemmer, skriver hun.
Elkjøp lover å evaluere allerede eksisterende rutiner for kontroll, og utarbeide en plan for risikovurdering og granskning.
Hun innrømmer et Elkjøp har et medansvar for for å bidra til ordnede forhold i transportbransjen, og oppfordrer samtidig LO og andre som kjenner bransjen godt til å komme med forslag til og innspill på hvordan vi og andre storbrukere/kunder kan bidra til å bedre forholdene i en bransje som generelt har utfordringer.
Nye tall: Dette er snittlønna i over 360 yrker
– Toppen av isfjellet
Nestleder i Fellesforbundet, Steinar Krogstad, har lang erfaring med arbeidet mot arbeidslivskriminalitet i byggebransjen.
Hans generelle kommentar til Elkjøp-saken er at når en bedrift setter ut arbeid for å erstatte faste ansatte, så er det for å redusere kostnadene og tjene mer penger.
– Erfaringen er at kostnadene ikke reduseres ved å bedre produktiviteten og kvaliteten, men gjennom dårligere lønns- og arbeidsvilkår og omtrentlig forhold til lov- og regelverk. Dette er en utvikling vi har sett de siste tiårene blant deler av arbeidslivet, sier han.
– Blir du sjokkert over det du leser om forholdene hos Elkjøps underleverandører?
– Nei, dette er nok bare toppen av isfjellet. Jeg har jo lang erfaring fra byggebransjen og der har det blitt satt inn mange tiltak for å heve seriøsiteten. Det vi har erfart er at når det er mange lag med underleverandører, som hos Elkjøp, så er det større sjanse for at det skjer kriminalitet, mener Krogstad.
Krogstad Fellesforbundets erfaring er også at når det blir satt søkelyset på en bransje så forsvinner de kriminelle over til andre bransjer der det er en lav terskel for å etablere seg.
Flere saker
– Toppen av isfjellet
Nestleder i Fellesforbundet, Steinar Krogstad, har lang erfaring med arbeidet mot arbeidslivskriminalitet i byggebransjen.
Hans generelle kommentar til Elkjøp-saken er at når en bedrift setter ut arbeid for å erstatte faste ansatte, så er det for å redusere kostnadene og tjene mer penger.
– Erfaringen er at kostnadene ikke reduseres ved å bedre produktiviteten og kvaliteten, men gjennom dårligere lønns- og arbeidsvilkår og omtrentlig forhold til lov- og regelverk. Dette er en utvikling vi har sett de siste tiårene blant deler av arbeidslivet, sier han.
– Blir du sjokkert over det du leser om forholdene hos Elkjøps underleverandører?
– Nei, dette er nok bare toppen av isfjellet. Jeg har jo lang erfaring fra byggebransjen og der har det blitt satt inn mange tiltak for å heve seriøsiteten. Det vi har erfart er at når det er mange lag med underleverandører, som hos Elkjøp, så er det større sjanse for at det skjer kriminalitet, mener Krogstad.
Krogstad Fellesforbundets erfaring er også at når det blir satt søkelyset på en bransje så forsvinner de kriminelle over til andre bransjer der det er en lav terskel for å etablere seg.