Lokførere fikk lønnshopp på over 60.000 kroner
Det gikk på skinner i de lokale lønnsforhandlingene for lokomotivførerne i TM Togdrift.
Jan Einar Rasmussen, lokomotivfører og tillitsvalgt TM Togdrift i Narvik, er fornøyd med årets lønnshopp.
Elisabeth Lundin
aslak@lomedia.no
Et lønnshopp på 5.300 kroner i måneden, til sammen 63.600 kroner i året, må betegnes som solid.
Forhandlingsresultatet sprenger den såkalte frontfagsramma mellom LO og NHO i våres.
– Det ble et bra oppgjør for oss, oppsummerer Jan Einar Rasmussen, lokomotivfører og tillitsvalgt i operatørselskapet TM Togdrift i Narvik, overfor FriFagbevegelse.
Ikke i særklasse
Ny månedslønn etter årets lønnsforhandlinger blir dermed 76.140 kroner for de fire lokomotivførerne som er omfattet av tariffavtalen med TM Togdrift. Økningen i grunnlønna gjelder fra 1. april.
– Hvis man kun forholder seg til tallene, ser oppgjøret kunstig høyt ut. Vi har en fast månedslønn og ingen variable tillegg uansett hvordan og når vi jobber, understreker Rasmussen.
– Oppgjøret tar også høyde for at vi har mye ubekvem arbeidstid, legger han til.
For lokomotivførerne i TM Togdrift er ikke lønnsoppgjøret i en særklasse, ifølge Rasmussen Andre kolleger i sektoren, som også er organisert i Norsk Lokomotivførerforbund (NLF), har stort sett fått mer enn den økonomiske ramma som LO og NHO ble enige om i årets mellomoppgjør.
5,2 prosent lønnsvekst var et «historisk godt resultat», ifølge LO-leder Peggy Hessen Følsvik. Alle LO-medlemmer fikk et generelt tillegg på 7,50 kroner per time, det vil si 14 625 kroner i året.
Følger prisveksten
For de som har lokal forhandlingsrett, deriblant lokomotivførerne i NLF, var det altså mulig å få til et bra tillegg på toppen av det sentrale oppgjøret. Det har Rasmussen & co. nå klart.
Rammen i oppgjøret for lokførerne i TM Togdrift ble på hele 7,5 prosent.
– Vi fikk ikke det vi spurte om, men oppgjøret var veldig bra, og jeg føler at vi klarer å holde tritt med prisveksten og vel så det, sier han om forhandlingene som var ferdige i juni.
Prisene var i juni 6,4 prosent høyere enn for ett år siden, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).
Forbundsleder Rolf Ringdal var med i forhandlingene på arbeidstakersida og var en sterk bidragsyter til at lokførerne i TM Togdrift fikk et solid lønnshopp.
– Ja, jeg fikk god hjelp. I og med at jeg er såpass fersk i gamet som tillitsvalgt, var det veldig betryggende å ha med forbundslederen, medgir Rasmussen.
Kjører person- og godstog
Rasmussen og kollegene i TM Togdrift kjører stort sett turisttoget på Ofotbanen fra Narvik til Bjørnfjell stasjon to ganger daglig. Men de har også andre og mer varierte oppdrag enten på dagtid eller om natten.
Årsaken er at de ansatte, som de eneste lokomotivførerne i landet, har lisens og sikkerhetssertifikat til å kjøre både person- og godstog. Nå består jobben av å losse jernmalm ved terminalen i Narvik.
I sommer har også lokførerne hjulpet de som driver med reparasjon av infrastruktur på jernbanen.
– Vi jobber i en turnus på fire uker, og i perioder er det mye natt. Månedslønna er fast og varierer ikke etter om du har helgevakt eller jobber seint eller tidlig, sier Rasmussen.
Turisme hele året
Hovedkunden for TM Togdrift er Arctic Train – et av landets ferskeste og minste togselskap. De siste årene har nemlig veksten i turismen vært formidabel.
Ikke bare om sommeren, men også vinterstid. Da vil folk fra hele verden oppdage det magiske med naturen i nord og få med seg nordlyset.
– Omgivelsene i arbeidshverdagen er praktfulle. I sommer har det vært helt strøkent. I løpet av juli gikk jeg ikke en eneste dag i langbukser på jobb, smiler Jan Einar Rasmussen.
Han har også grunn til å smile over ny lønn.
I år gikk nemlig forhandlingene på skinner!
Aktuelt: Dette er lønna i over 350 yrker