Revidert nasjonalbudsjett
Luftfarten får ingen ekstra-støtte: – Regjeringen gambler med hele luftfartsstrukturen, sier Flygerforbundet
Yngve Carlsen, forbundsleder i Norsk Flygerforbund, er sjokkert over at regjeringen nok en gang unnlater å legge fram en særskilt kompensasjonsordning for luftfarten.
Leder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund mener regjeringen gambler med hele luftfartsstrukturen.
Jan-Erik Østlie
helge@lomedia.no
Forbundslederen i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener regjeringens reviderte budsjett er en skandale.
– Regjeringen holder både luftfartsansatte og Stortinget for narr. At regjeringen viser så liten respekt for Stortingets vedtak, og sier at det ikke er nødvendig med en egen kompensasjonsordning i revidert nasjonalbudsjett som tar hensyn til de enorme tapene næringen er påført til nå, er nesten ikke til å tro, sier Carlsen.
Regjeringens forslag til revidert statsbudsjett, betyr at flybransjen inkluderes i den generelle kompensasjonsordningen. Uten tilbakevirkende kraft. Det holder ikke, mener Yngve Carlsen.
– Nå må Stortinget nok en gang instruere regjeringen til å gjøre det som er nødvendig for at en hardt rammet norsk luftfart skal overleve krisen. Dette handler om fremtiden for norsk luftfart og titusenvis av arbeidsplasser i tilknytning til luftfarten, sier Carlsen.
Langvarig ledighet: Røe Isaksen frykter at langtidsledigheten biter seg fast
– Får kun smuler
Senterpartiets finanspolitiske talsperson, Sigbjørn Gjelsvik, er enig.
– Det er bare småtteri, rett og slett smuler, som serveres luftfarten her. De har vært hardt rammet gjennom hele krisen. De har ennå ikke fått noen som helst kompensasjon hittil. Dette må Stortinget gå inn å rette opp i, sier Sigbjørn Gjelsvik til FriFagbevegelse.
Også NHO-direktør Ole Erik Almlid mener Stortinget må rette opp i forhold til luftfarten.
– Vi hadde forventet at revidert budsjett kom oss langt mer i møte med tanke på luftfarten. Det må Stortinget fikse, sier Ole Erik Almlid til FriFagbevegelse.
Høring om Nasjonal Transportplan: LO mener regjeringen må vise større kriseforståelse for luftfarten
Krisen som har rammet luftfarten har gitt de tre norske flyselskapene en omsetningssvikt på flere titalls milliarder kroner bare i 2020. SAS alene har hatt et nettotap på 5–6 milliarder kroner bare i 2020.
Selv hevder regjeringen å ha tilført luftfarten 22 milliarder kroner. Men det er penger som har holdt Avinor flytende. Det har gått til kutt i flypassasjeravgiften og i form av dyre terminlån.
– Det selskapene er tilført av likviditet er derfor svært lite. Regjeringen gambler nå rett og slett med hele luftfartsstrukturen, hevder Yngve Carlsen.
Når det nå ikke kommer en krone for å dekke en andel av slike enorme tap er det intet annet enn svært uansvarlig, mener han.
– Mennesker som jobber i og i tilknytning til luftfart har ikke sett arbeidsplassene sine på snart ett år, og det er vondt å se på fortvilelsen og usikkerheten som titusenvis lever med i dag. Mangelen på kontantkompensasjon betyr at svært mange ikke vil ha en jobb å gå tilbake til etter krisen, sier Carlsen.
LO-leder Peggy Hessen Følsvik trekker likevel fram et lyspunkt fra revidert budsjett. Regjeringen foreslår 10 millioner kroner til ettårig kompetanseløft for luftfarten, i samarbeid med partene i arbeidslivet.
Revidert nasjonalbudsjett: Regjeringen vil bruke 402,6 oljemilliarder i år
Dette sier samferdselsministeren:
Samferdelsminister Knut Arild Hareide mener at regjeringen har stilt opp for norsk luftfart siden krisen rammet i mars 2020.
– Vi er opptatt av at vi skal ha et godt flytilbud i Norge også etter pandemien, sier Knut Arild Hareide i en pressemelding.
– Vi følger situasjonen tett. Nå foreslår vi også å innlemme flyselskapene i kompensasjonsordningen for næringslivet. I tillegg foreslår vi at flyselskapene kan søke støtte fra lønnsstøtteordningen som gjelder fra mars 2021, og 10 mill. kroner til et ettårig kompetanseløft for luftfarten, sier han videre.