JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LO vil at det stilles sterkere krav til utenlandske flyselskap med base i Norge. Katinka Riksfjord Sporsem i Norsk Flygerforbund innfelt.

LO vil at det stilles sterkere krav til utenlandske flyselskap med base i Norge. Katinka Riksfjord Sporsem i Norsk Flygerforbund innfelt.

Emmie Olivia Kristiansen

Høring om Nasjonal Transportplan

LO mener regjeringen må vise større kriseforståelse for luftfarten

Regjeringen kan ikke unngå tiltak i påvente av en stortingsmelding, er beskjeden.



12.04.2021
15:11
14.04.2021 09:36

helge@lomedia.no

LO mener det er bra at det kommer en stortingsmelding om norsk luftfart, men mener regjeringen og Stortinget ikke må unnlate å adressere viktige beskrivelser og tiltak for luftfarten i påvente av dette.

– Regjeringen er alt for vag i ordbruken om situasjonen til norsk luftfart. Flere tusen har ikke sett arbeidsplassen sin på mer enn et år. Regjeringens politikk bidrar ikke nok til å bevare arbeidsplassene innen luftfarten, sier Katinka Riksfjord Sporsem, generalsekretær i Norsk Flygerforbund, til FriFagbevegelse.

Mye delt: Danske SAS-ansatte opprørt over at nordmenn kan ta over jobbene deres

Vil kutte antall år

Mandag deltok et kobbel av representanter fra LO sentralt og forbundene i en digital høring om Nasjonal Transportplan (NTP) i Stortinget.

LO mener det blant annet må vurderes å begrense NTP-perioden til 6–8 år for å få en mer bindende plan. Nå er planen på 10-11 år.

– Med en statlig bevilgningsramme på vel 1200 milliarder i planperioden, er utgangspunktet godt for å prioritere drift og vedlikehold samtidig som flere investeringsprosjekter kan realiseres. Men dette fordrer at NTP følges opp gjennom de årlige budsjettene, mener LO-nestleder Roger Heimli, som ledet delegasjonen.

Regjeringen viser selv til at luftfart er den transportformen som er hardest rammet av pandemien. Effekten pandemien har på luftfarten beskrives også i planen. LO mener imidlertid det er behov for en enda større kriseforståelse i forhold til hvor dramatisk situasjonen faktisk er for en så strategisk viktig næring.

– Uten dedikert innsats for å støtte og gjenopprette bransjen på en sosialt ansvarlig måte står vi overfor en trussel om varig skade på en næring som leverer kritisk infrastruktur og sysselsetter titusenvis av ansatte, mener Katinka Riksfjord Sporsem.

– Dette handler også om å bevare norske arbeidsplasser i luftfarten. Disse forholdene må Stortinget anerkjenne i beskrivelsen av koronapandemiens effekt og adressere langt sterkere i stortingsmeldingen om NTP, poengterer hun.

Hareide om Wizz Air: – Hver krone vi bruker på luftfart, må vi passe på at ikke går til denne typen useriøse aktører

Stortinget med unik mulighet

LO mener norsk luftfart og de norske flyselskapene trenger mer forutsigbarhet, og at regjeringen må komme med kraftfulle tiltak som gjør at bransjen faktisk kommer seg gjennom krisen.

LO har blant annet gitt tydelige innspill i forbindelse med Stortingets behandling av kompensasjonsordninger til luftfarten.

– At det fortsatt ikke er kommet på plass en økonomisk tiltakspakke er sterkt foruroligende. Stortinget må vise større utålmodighet overfor regjeringen om at den må følge opp Stortingets vedtak om kompensasjonsordning for flyselskapene, mener Sporsem.

Hun mener Stortinget nå har en unik mulighet til å bidra til å peke ut en ny kurs for luftfarten.

– Koronakrisen har tydeliggjort noen av luftfartens dysfunksjonaliteter. Nå må Stortinget benytte muligheten til å peke på en langsiktig visjon og ambisiøs plan for en sosialt ansvarlig luftfart, uten de eksisterende sosiale svakhetene ved industrien, mener hun.

En rekke EU-land går inn for en samlet plan for luftfarten der nettopp disse dysfunksjonaliteten adresseres. LO deler regjeringens ambisjon om et godt flytilbud, og en rettferdig konkurranse mellom aktørene i luftfarten, men savner en vektlegging av sosial ansvarlighet.

– Norge vil slutte seg til den europeiske erklæringen om sosial ansvarlighet i luftfarten fordi «rettferdig konkurranse og et anstendig arbeidsliv basert på den norske arbeidslivsmodellen er to sider av samme sak». Derfor er det forunderlig at regjeringen ikke vektlegger sosial ansvarlighet, anstendig arbeidsliv og arbeidstakerrettigheter i like stor grad som konkurranse i stortingsmeldingen, mener Sporsem.

– Sosial dumping nevnes heller ikke med ett ord i meldingen. Regjeringen sier kun at den «vil legge til rette for anstendige lønns- og arbeidsvilkår». Den unnlater imidlertid å foreslå konkrete tiltak, påpeker hun.

Mye lest: Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

Utfordrer et seriøst arbeidsliv

Helt konkrete tiltak LO mener kan tas inn er faste stillinger med direkte ansettelser og krav om at flyselskaper aksepterer fagforeninger, tydelige hjemmebaseregler som klart definerer arbeidsgiveransvaret, reversere forskriftsendringen som gjør det mulig å bytte ut norske og europeiske ansatte på norskregistrerte fly i interkontinental trafikk, og en tydeligere målsetting om å forby «pay to fly» internasjonalt.

LO er godt fornøyd med at det skal gjennomføres en snarlig utredning om rettsforhold rundt ansettelsesforhold.

– Stortinget bør bruke sine egne formuleringer til å tydeliggjøre en sterkere forpliktelse til å bevare norske arbeidsplasser, ansettelsesforhold og sikring av lønns- og arbeidsvilkår. Europeiske flyselskap og luftfartsansatte kan bare konkurrere og komme seg etter krisen hvis vi har et luftfartsmarked fritt for aktører som unngår sosialt regelverk, shopper blant regulatoriske instanser og praktiserer atypiske ansettelsesmodeller. LO er bekymret for konkurranseforholdene i luftfarten, og hvordan dette utfordrer et seriøst arbeidsliv, ble det hevdet i høringssvaret.

Denne skaper debatt: SAS-ansatt ble sagt opp etter 36 år, men vant fram i retten

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.04.2021
15:11
14.04.2021 09:36



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Høyre-politikeren kommer med en advarsel til venstresida på 1. mai

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Håvard Sæbø

Halvparten av innleien hos Statsbygg var ulovlig

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Privat

«Det er 1. mai, og jeg tenker på mamma, en vaskedame»

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Jan-Erik Østlie

«Vi er ikke alle i samme båt. Noen er i en yacht», sier Rødt-lederen i sin 1. mai-tale

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Stortinget

Rødt og MDG kan få LO-støtte


Flere saker