Hareide om Wizz Air:
– Hver krone vi bruker på luftfart, må vi passe på at ikke går til denne typen useriøse aktører
Samferdselsministeren fikk tirsdag overrakt et opprop der 1528 tillitsvalgte krever at Wizz Air skal kastes ut av landet.
Knut Arild Hareide kan ikke kaste Wizz Air ut av Norge, slik drøyt 1500 tillitsvalgte krever i et opprop, men sier han vil sette krav og standarder for at pengene som går til luftfart ikke skal havne i hendene på useriøse aktører.
Wizz Air/Martin Guttormsen Slørdal
aurora@lomedia.no
1528 tillitsvalgte fra ulike forbund har signert LO-oppropet «Wizz Air ut av Norge – Norsk lønn for flyarbeidere i Norge».
De mener Wizz Air bryter ILO-konvensjon om retten til å organisere seg, og viser til at LO-kongressen og de største forbundene har vedtatt at ILO-konvensjoner, Arbeidsmiljøloven og tariffavtaler skal ha forrang foran EØS-bestemmelser.
Det som skulle vært en fanemarkering utenfor Stortinget i forbindelse med den store luftfartsdebatten tirsdag, ble på grunn av koronarestriksjoner i stedet et digitalt møte der oppropet ble overrakt til samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).
– Det er klart det skaper bekymring når vi får et selskap som sier de ikke vil ha fagforeninger. Vi vet hvor positive fagforeningene har vært for landet vårt, og hvilken betydning samspillet i den norske modell har. Dette samarbeidet mellom de ulike aktørene i arbeidslivet er et utrolig gode, sa Hareide under tirsdagens møte.
FriFagbevegelse har tidligere skrevet om hvordan Wizz Air-ansatte i Romania mistet jobben etter at de startet en fagforening.
Samferdselsministeren viste til at koronapandemien har skapt større dramatikk innen luftfarten enn vi kanskje noen gang tidligere har sett.
– Det er typisk for næringer som er presset, at også arbeidslivsrettigheter blir utsatt. Vi deler deres bekymring for dette, sa han.
Ville la de seriøse aktørene vinne fram
Hareide lovet at regjeringen gjør hva de kan og bruker det handlingsrommet de har i EØS-regelverket for å stille tydelige krav og sette tydelige standarder som motvirker useriøse aktører i flybransjen.
Da samferdselsdepartementet forrige måned la ut anbud på statlig kjøp på flyruter for to måneder, var ett av kravene at grunnleggende fagforeningsrettigheter ivaretas.
– Vi satte de kravene vi kunne sette for flyrutekjøp i Norge. Vi er opptatt av fair konkurranse, og ville at de seriøse, gode aktørene skulle ha mulighet til å vinne fram. Derfor la vi føringer.
– Det ville vært spesielt om vi skulle gi flyrutekjøp til de useriøse flyselskapene.
Bakgrunn: Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge
Kan ikke kaste ut Wizz Air
Hareide ble utfordret av Ingunn Gjerstad, som leder LO i Oslo, på hvilke andre muligheter som ligger i dette handlingsrommet.
– Når vi nå jobber med å utarbeide en kompensasjonsordning for luftfarten er vi opptatt av at den skal treffe de tre aktørene som var i Norge da denne krisesituasjonen oppsto. Vi jobber med det nå, men har ikke landet det ennå.
– Vi har ikke lov til å si at de ikke kan etablere seg her, men hver krone vi bruker på luftfart må vi passe på at ikke går til denne typen useriøse aktører. Nå har Wizz Air sagt opp basen sin i Trondheim, og selv om vi skal være forsiktige med å tolke det, virker det nesten som de er litt på retur allerede. Det vi vet er at de har hatt betydelige tap gjennom den aktiviteten de har hatt i Norge.
• Mye lest: Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt
Tar ikke initiativ til minstelønn
Hareide forklarte videre at det er lettere for norske myndigheter å gi føringer når et flyselskap bygger seg opp i det norske markedet, enn når de kun har ruter inn og ut av Norge.
– En tredje vei er dette med tariffer. Jeg vet det pågår en debatt om dette innenfor luftfarten. Men slike minstelønnsstandarder gjør ofte at lønna ikke kommer høyere enn den satsen. Noen mener nok at det er bedre enn få inn useriøse aktører på det norske markedet. Men jeg vil ikke ta initiativ til dette. Det må komme fra fagforeningene, i så fall skal jeg ta stilling til det.
Beskyttelsesklausul i EØS-avtalen?
Samferdselsministeren fikk spørsmål fra Handel og Kontor-tillitsvalgt Jan R. Steinholt om han i denne krisesituasjonen som har oppstått i norsk luftfart, kan bruke artikkel 112 i EØS-avtalen til å prioritere de seriøse aktørene SAS, Norwegian og Widerøe framfor Wizz Air.
«Dersom alvorlige økonomiske, samfunnsmessige eller miljømessige vanskeligheter som kan vedvare, er i ferd med å oppstå i en sektor eller innen et distrikt, kan en avtalepart ensidig treffe egnede tiltak på de vilkår og etter den fremgangsmåte som er fastsatt i artikkel 113», heter det i artikkel 112.
– Også denne type vurderinger har vi gjort. Den vurdering jeg har fått på mitt bord er at det ikke er mulighet til det, som det ligger nå, svarte Hareide.
Les saken: NHO forsvarer Wizz Airs ankomst i Norge
– Manglende politisk vilje, og ikke rettslige muligheter
På spørsmål fra FriFagbevegelse om hvorvidt artikkel 112 kan være aktuell å bruke i dagens situasjon, svarer Atle Sønsteli Johansen, som er leder for LOs juridiske avdeling, at han ikke har vurdert denne artikkelen.
Han mener uansett dette blir et sidespor i Wizz Air-debatten.
– Problemet her er at selskapet nekter å forholde seg til de grunnleggende rettigheter som fremgår av ILOs kjernekonvensjoner. Per i dag er ILOs kjernekonvensjoner folkerettslig bindende for Norge som stat, men ILO-konvensjoner har ingen direkte virkning mellom private, slik som Wizz Air og deres ansatte.
– Hvis ILOs konvensjoner hadde blitt tatt i Menneskrettsloven, slik Arbeiderpartiet og LO har stilt krav om, ville dette blitt endret. Det har dessverre regjeringen ikke ønsket å gjøre og hovedproblemet er derfor manglende politisk vilje, og ikke rettslige muligheter.
• Wizz Air-sjefen kaller fagbevegelsen barnslig. Nå får han svar fra LO
Signerer initiativ for anstendig arbeidsliv i luftfarten
Samferdselsminister Hareide fortalte under tirsdagens digitale møte og senere under luftfartsdebatten i Stortinget, at han har bestemt seg for å signere et internasjonalt initiativ om en sosialt ansvarlig luftfart. Det er Østerrike som har lansert initiativet og Norsk Flygerforbunds Yngve Carlsen som har oppfordret ham til å signere.
– Her tar de opp mye av de samme bekymringene vi har om hvordan vi skal sikre et anstendig arbeidsliv innen luftfarten. Det er i alles interesse at vi får det til, sa ministeren tirsdag morgen.
Forbundsleder Carlsen mener en slik ministerdeklarasjon på europeisk nivå er viktig fordi mye reguleres på EU-nivå innen luftfarten, for så å tas inn i det norske regelverket.
– Det er et godt initiativ, og jeg vil gi Hareide honnør for at han knytter seg til det. Det er viktig for å få til nødvendig regulering på europeisk nivå, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
Spørreundersøkelse: Får stryk av folket: Bare én av ti er positive til Wizz Air
Kan regulere arbeidsmiljø og trygd
Han forklarer at det er spesielt viktig at EU-landene signerer på denne ministerdeklarasjonen om en sosialt ansvarlig luftfart, fordi det gir en marsordre til revisjonen av luftfartsregelverket som pågår i EU.
– Her er det for eksempel mulig å legge krav om at man bare skal ha direkte, faste ansettelser i flyselskaper. Hvis man skulle velge å si at det er et krav, måtte alle forholde seg til. Dette har kommisjonen diskutert, men om de er villige til å gå så langt og være så direkte er høyst usikkert. Det er i hvert fall mulig å regulere inn arbeidsmiljø og trygdespørsmål i ulike EU regelverk.
EU er opptatt av å sikre rettferdig konkurranse i luftfarten, forklarer Carlsen.
– Slik det er i dag tillates noen selskaper å «jukse», ved for eksempel å åpne to «fabrikker» i Norge og importere polske arbeidere og polske arbeidsvilkår hit til lands, sier han med henvisning til Wizz Airs etablering av to norske baser.
– Da får norske, seriøse selskaper en betydelig konkurranseulempe. Dette er EU opptatt av at ikke skal skje, og det er bra.
Carlsen mener utfordringen er at slike kreative modeller påvirker hele luftfarten internasjonalt og drar derfor hele den seriøse delen ned mot samme lave nivå.
– Da havner vi i en situasjon der gode jobber, tygge lønns- og arbeidsvilkår og flysikkerhet kastes ut med badevannet, sier forbundslederen.
Carlsen har for øvrig ikke signert LO-oppropet om å få Wizz Air ut av Norge, og forklarer hvorfor i denne artikkelen.