Staten kjøper flyseter på 18 ruter:
Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter
Flyselskapene må sørge for at grunnleggende fagforeningsrettigheter ivaretas, lyder ett av kravene.
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
helge@lomedia.no
Samferdselsdepartementet har lagt ut anbud på statlig kjøp på flyruter i to nye måneder.
Regjeringen vektlegger, i tillegg til pris, en rekke kvalitetskrav for å kunne delta i konkurransen. Dette kan muligens utelukke Wizz Air i anbudsrunden.
Det stilles krav om at flyselskapene sørger for at grunnleggende fagforeningsrettigheter og retten til kollektive forhandlinger, etter ILO-konvensjonen, ivaretas i egen virksomhet og hos eventuelle underleverandører.
I tillegg er det et krav om at man skal kunne kjøpe såkalte gjennomgående billetter, slik at du for eksempel kan kjøpe billett fra Vadsø til Oslo og bytte fly i Bodø. Det er ikke mulig hvis man flyr med Wizz Air. Da må du kjøpe en billett fra Vadsø til Bodø og en fra Bodø til Oslo.
– Dette er bra, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund Yngve Carlsen til FriFagbevegelse om regjeringens krav.
– Jeg legger spesielt merke til at regjeringen forutsetter at ILO-konvensjoner vedrørende grunnleggende fagforeningsrettigheter og retten til kollektive forhandlinger respekteres av tilbyderne. Videre er kravet om og krav til gjennomgående billetter vesentlig for å kunne ivareta de reisendes behov, fortsetter han.
Undersøkelse: Bare én av ti er positive til Wizz Air
– Dette er bra, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, om regjeringens krav.
Jan-Erik Østlie
Stort press
Det har vært et stort press på myndighetene etter at Wizz Air etablerte seg på innenlandsruter i Norge.
Når samferdselsminister Knut Arild Hareide nå setter slike krav for statlig kjøp av flyruter på stamrutenettet, er det tydelig at regjeringen har tatt noen signaler.
Kommuner, fylker og selskap har svart på selskapets uttalte negative holdning til fagforeninger, ved å vedta at de ikke vil tillate arbeidsreiser med nykommeren. Flere har samtidig oppfordret ansatte til ikke å fly med selskapet.
Wizz Air har svart med å varsle søksmål mot flere kommuner, fylker og Statnett for ulovlig boikott. Dette har ikke akkurat styrket selskapets anseelse i Norge.
Les også: Stortinget vasser i forslag som vil utestenge Wizz Air fra det norske markedet
Ønsker heller kompensasjonsordning
De ekstra statlige kjøpene av flyruter grunnet covid-19, ble imidlertid bestemt lagt ut på anbud i hele EU/EØS-området, i stedet for fortsatt å tildele rutene til de tre nasjonale flyselskapene Widerøe, SAS og Norwegian. Dermed kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene.
Det er derfor det er lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Carlsen tolker dette som at regjeringen har lyttet.
Samtidig mener forbundslederen at pengene – 1,2 milliarder kroner – heller burde blitt lagt inn i en helt nødvendig kompensasjonsordning for de tre norske flyselskapene, et krav som nå er langt på overtid.
Både Ap, Sp og Frp sier, ifølge NRK, nå at de vil jobbe for at flyselskapene i Norge får kompensasjon for tapte inntekter.
Les også: Wizz Air mener boikott av flyselskapet er i strid med internasjonal rett
18 flyruter
Samferdselsdepartementet har lyst ut konkurranse om drift av til sammen 18 flyruter som per januar 2021, inngår i det midlertidige minimumstilbudet for mars og april, med mulighet for forlengelse i to måneder.
Tilbudsfristen for flyselskapene er 27. januar 2021 kl. 12.00. Det tas sikte på å tildele kontraktene i første halvdel av februar.
– Fly er viktig for næringslivet og for folk i et langstrakt land som Norge. Mange er avhengig av å fly for å komme seg til sykehus eller andre viktige avtaler, og det har derfor vært viktig for regjeringen å sikre et grunntilbud av flyruter i den situasjonen vi har vært i snart et år. Det er fortsatt usikkert hvor lenge denne situasjonen vil vare i tid, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding.
I meldingen understreker han at regjeringen er opptatt av å sikre et godt flytilbud over hele landet. Og at smittesituasjonen gjør at det fortsatt er behov for statlig støtte for å sikre samfunnets transportbehov.
– Gjennom utlysningen av konkurranse om drift av rutene i minimumstilbudet sikrer regjeringen et godt tilbud til flypassasjerene, sier Hareide.
– Det statlig støttede minimumstilbudet er viktig for næringslivet og for personer som utfører samfunnskritiske funksjoner rundt om i vårt langstrakte land, sier samferdselsministeren.
Wizz Air kan forvente tilsyn i løpet av seks måneder: Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
En god start, mener Moxnes
Rødt-leder Bjørnar Moxnes mener dette høres ut som en bra start.
– Dersom disse kravene kan bidra til å hindre Wizz Air i å fly innenlands så er det veldig bra. Det er gledelig at Hareide følger opp signalene han kom med til Rødt og Stortinget, da Wizz Airs fiendtlige holdning til fagbevegelsen var tema på Stortinget, sier Bjørnar Moxnes til FriFagbevegelse.
– Anbudskravet ligger tett opp til et av forslagene Rødt har fremmet på Stortinget, så vi forventer nå bredere politisk støtte i behandlingen i Stortinget de kommende ukene, legger han til.
Wizz Air har for øvrig midlertidig kuttet kraftig i antall flyginger i Norge på grunn av covid-19. Noen destinasjoner er lagt på is til februar og mars, meldte VG torsdag.
Stort intervju: Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air