I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Staten kjøper flyseter på 18 ruter:
Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter
Flyselskapene må sørge for at grunnleggende fagforeningsrettigheter ivaretas, lyder ett av kravene.
helge@lomedia.no
Samferdselsdepartementet har lagt ut anbud på statlig kjøp på flyruter i to nye måneder.
Regjeringen vektlegger, i tillegg til pris, en rekke kvalitetskrav for å kunne delta i konkurransen. Dette kan muligens utelukke Wizz Air i anbudsrunden.
Det stilles krav om at flyselskapene sørger for at grunnleggende fagforeningsrettigheter og retten til kollektive forhandlinger, etter ILO-konvensjonen, ivaretas i egen virksomhet og hos eventuelle underleverandører.
I tillegg er det et krav om at man skal kunne kjøpe såkalte gjennomgående billetter, slik at du for eksempel kan kjøpe billett fra Vadsø til Oslo og bytte fly i Bodø. Det er ikke mulig hvis man flyr med Wizz Air. Da må du kjøpe en billett fra Vadsø til Bodø og en fra Bodø til Oslo.
– Dette er bra, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund Yngve Carlsen til FriFagbevegelse om regjeringens krav.
– Jeg legger spesielt merke til at regjeringen forutsetter at ILO-konvensjoner vedrørende grunnleggende fagforeningsrettigheter og retten til kollektive forhandlinger respekteres av tilbyderne. Videre er kravet om og krav til gjennomgående billetter vesentlig for å kunne ivareta de reisendes behov, fortsetter han.
Undersøkelse: Bare én av ti er positive til Wizz Air
– Dette er bra, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, om regjeringens krav.
Jan-Erik Østlie
Stort press
Det har vært et stort press på myndighetene etter at Wizz Air etablerte seg på innenlandsruter i Norge.
Når samferdselsminister Knut Arild Hareide nå setter slike krav for statlig kjøp av flyruter på stamrutenettet, er det tydelig at regjeringen har tatt noen signaler.
Kommuner, fylker og selskap har svart på selskapets uttalte negative holdning til fagforeninger, ved å vedta at de ikke vil tillate arbeidsreiser med nykommeren. Flere har samtidig oppfordret ansatte til ikke å fly med selskapet.
Wizz Air har svart med å varsle søksmål mot flere kommuner, fylker og Statnett for ulovlig boikott. Dette har ikke akkurat styrket selskapets anseelse i Norge.
Les også: Stortinget vasser i forslag som vil utestenge Wizz Air fra det norske markedet
Ønsker heller kompensasjonsordning
De ekstra statlige kjøpene av flyruter grunnet covid-19, ble imidlertid bestemt lagt ut på anbud i hele EU/EØS-området, i stedet for fortsatt å tildele rutene til de tre nasjonale flyselskapene Widerøe, SAS og Norwegian. Dermed kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene.
Det er derfor det er lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Carlsen tolker dette som at regjeringen har lyttet.
Samtidig mener forbundslederen at pengene – 1,2 milliarder kroner – heller burde blitt lagt inn i en helt nødvendig kompensasjonsordning for de tre norske flyselskapene, et krav som nå er langt på overtid.
Både Ap, Sp og Frp sier, ifølge NRK, nå at de vil jobbe for at flyselskapene i Norge får kompensasjon for tapte inntekter.
Les også: Wizz Air mener boikott av flyselskapet er i strid med internasjonal rett
18 flyruter
Samferdselsdepartementet har lyst ut konkurranse om drift av til sammen 18 flyruter som per januar 2021, inngår i det midlertidige minimumstilbudet for mars og april, med mulighet for forlengelse i to måneder.
Tilbudsfristen for flyselskapene er 27. januar 2021 kl. 12.00. Det tas sikte på å tildele kontraktene i første halvdel av februar.
– Fly er viktig for næringslivet og for folk i et langstrakt land som Norge. Mange er avhengig av å fly for å komme seg til sykehus eller andre viktige avtaler, og det har derfor vært viktig for regjeringen å sikre et grunntilbud av flyruter i den situasjonen vi har vært i snart et år. Det er fortsatt usikkert hvor lenge denne situasjonen vil vare i tid, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding.
I meldingen understreker han at regjeringen er opptatt av å sikre et godt flytilbud over hele landet. Og at smittesituasjonen gjør at det fortsatt er behov for statlig støtte for å sikre samfunnets transportbehov.
– Gjennom utlysningen av konkurranse om drift av rutene i minimumstilbudet sikrer regjeringen et godt tilbud til flypassasjerene, sier Hareide.
– Det statlig støttede minimumstilbudet er viktig for næringslivet og for personer som utfører samfunnskritiske funksjoner rundt om i vårt langstrakte land, sier samferdselsministeren.
Wizz Air kan forvente tilsyn i løpet av seks måneder: Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
En god start, mener Moxnes
Rødt-leder Bjørnar Moxnes mener dette høres ut som en bra start.
– Dersom disse kravene kan bidra til å hindre Wizz Air i å fly innenlands så er det veldig bra. Det er gledelig at Hareide følger opp signalene han kom med til Rødt og Stortinget, da Wizz Airs fiendtlige holdning til fagbevegelsen var tema på Stortinget, sier Bjørnar Moxnes til FriFagbevegelse.
– Anbudskravet ligger tett opp til et av forslagene Rødt har fremmet på Stortinget, så vi forventer nå bredere politisk støtte i behandlingen i Stortinget de kommende ukene, legger han til.
Wizz Air har for øvrig midlertidig kuttet kraftig i antall flyginger i Norge på grunn av covid-19. Noen destinasjoner er lagt på is til februar og mars, meldte VG torsdag.
Stort intervju: Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.
Jan-Erik Østlie