JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

pressefoto, WizzAir.com

Wizz Air i Norge:

Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

Wizz Air kan forvente tilsyn i løpet av seks måneder.



18.01.2021
07:00
18.01.2021 15:41

aurora@lomedia.no

Luftfartstilsynet har ansvar for å kontrollere at aktørene i bransjen driver et godt og sikkert arbeidsmiljø etter arbeidsmiljøloven.

Men tilsynet kunne i fjor høst ikke svare på om Wizz Air må forholde seg til norsk arbeidsmiljølov, etter at de startet opp med innenriksflyginger i Norge.

Dersom Wizz Airs baser i Norge kan defineres som såkalte hjemmebaser, er det norsk arbeidsmiljølov som gjelder. Da spiller det ingen rolle hvilken nasjonalitet piloter og kabinansatte eller selskapet har, forklarte seksjonssjef Erik Hammer i Luftfartstilsynet til FriFagbevegelse.

På det tidspunktet var det imidlertid uklart om Wizz Airs baser i Oslo og Trondheim faktisk var slike hjemmebaser.

Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger

Siden den gang har Luftfartstilsynet vært i dialog med Wizz Air, og konklusjonen er klar:

– Vår vurdering er at selskapets besetningsmedlemmer knyttet til de norske basene, kommer inn under vårt myndighetsansvar, og vi planlegger HMS-tilsyn med dem i løpet av første halvår i 2021, sier Erik Hammer, seksjonssjef for Menneskelig ytelse og utdanning i Luftfartstilsynet, i en epost til FriFagbevegelse.

• Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

Ikke norske arbeidsavtaler

I midten av november gjennomførte de et videomøte med ledende personell i Wizz Air, angående Luftfartstilsynets ansvar som arbeidstilsyn for selskapets besetningsmedlemmer.

– Wizz Air bekreftet i møtet og i annen korrespondanse at de vil etablere to baser i Norge, i Trondheim (Værnes) og Oslo (Gardermoen), sier seksjonssjef Hammer.

– Selskapet har stadfestet at besetningsmedlemmene vil arbeide på en tremåneders rotasjonsordning og at besetningsmedlemmene ikke vil ha norske arbeidsavtaler, fortsetter han.

På bakgrunn av dette har Luftfartstilsynet altså konkludert med at de skal føre tilsyn med arbeidsmiljøet for de Wizz Air-ansatte ved de to basene.

Les også: Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air

Tilsyn på arbeidsplassen

I hovedsak vil et arbeidsmiljøtilsyn (HMS-tilsyn) ha til hensikt å kartlegge om flyselskapets HMS-arbeid er systematisk og følger arbeidsmiljøforskriftene.

Det vil si at det er etablert en verneorganisasjon, at det eksisterer rutiner for konflikthåndtering og varsling, at det gjennomføres kartlegginger av psykososialt og fysisk arbeidsmiljø, og at medarbeidere ikke eksponeres for ugunstige miljøfaktorer utover akseptable normer, skriver Luftfartstilsynet på sine nettsider.

Dersom tilsyn avdekker forhold som ikke oppfyller kravene, kan Luftfartstilsynet gi pålegg om å rette opp i forholdene. Om dette ikke skjer, kan Luftfartstilsynet benytte seg av ulike sanksjoner, som tvangsmulkt (bot).

Ny utvikling: Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter

Egne regler for luftfarten

Formålet med arbeidsmiljøloven er blant annet å sikre trygge ansettelsesforhold (stillingsvern) og likebehandling i arbeidslivet. Loven skal også sikre at arbeidsmiljøet ikke rammer de ansattes fysisk og psykisk helse, og legge til rette for et godt ytringsklima i virksomheten.

I 2019 kom en ny forskrift med unntak fra arbeidsmiljøloven som gjelder for sivil luftfart. Forskriften slår fast at arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter gjelder for sivil luftfart, med de unntak som følger av forskriften. Forskriften slår også fast at hvis et forhold er regulert i luftfartsloven eller luftfartsforskrifter, så gjelder ikke reglene i arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter.

I forskriften er det blant annet unntak fra det som ellers gjelder for alminnelig arbeidstid og overtid. Men disse punktene i Arbeidsmiljølovens § 10–2 om arbeidstidsordninger gjelder også for sivil luftfart:

(1) Arbeidstidsordninger skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn.

(4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Under ellers like forhold har arbeidstaker med redusert arbeidstid fortrinnsrett til å øke sin arbeidstid når stilling blir ledig i virksomheten, forutsatt at stillingen helt eller i det vesentlige er tillagt de samme arbeidsoppgavene. Fortrinnsrett etter §§ 14–2 og 14–3 går foran fortrinnsrett etter bestemmelsen her.

Forskriften inneholder for eksempel også et eget punkt om rett til omplassering når et besetningsmedlem på grunn av graviditet, ikke lenger kan jobbe om bord.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.01.2021
07:00
18.01.2021 15:41



Mest lest

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

Håvard Sæbø

Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden

 Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Jan-Erik Østlie

Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

Privat

Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Ola Tømmerås

LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Ylva Seiff Berge

Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Privat

Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Helge Rønning Birkelund

240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

Morten Hansen

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

På hver sin side av grensen: Til venstre LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, til høyre svenske Joakim Ahlström.

På hver sin side av grensen: Til venstre LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, til høyre svenske Joakim Ahlström.

Helge Rønning Birkelund

Dagpendler Joakim mistet en månedslønn da grensa stengte, men må betale like mye skatt

Kommentar

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Jan-Erik Østlie

«Den tradisjonen Sp skriver seg inn i, har pleid å gi voldsomt kraft i vår politiske historie»

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Anita Arntzen

Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jan-Erik Østlie

Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

Katharina Dale Håkonsen

Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse

Debatt

Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.

Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.

Jan-Erik Østlie

«Lytt til fakta og forskning, ikke følelser og fordommer», skriver FO-toppene om rusreformen

Håvard Sæbø

Fagforeningsleder melder overgang til arbeidsgiverne

Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken

Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken

Erlend Angelo

Bilkonsern gir koronabonus til 4.000 ansatte


Flere saker