JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Wizz Air i Norge:

Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

Wizz Air kan forvente tilsyn i løpet av seks måneder.
(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

pressefoto, WizzAir.com

aurora@lomedia.no

Luftfartstilsynet har ansvar for å kontrollere at aktørene i bransjen driver et godt og sikkert arbeidsmiljø etter arbeidsmiljøloven.

Men tilsynet kunne i fjor høst ikke svare på om Wizz Air må forholde seg til norsk arbeidsmiljølov, etter at de startet opp med innenriksflyginger i Norge.

Dersom Wizz Airs baser i Norge kan defineres som såkalte hjemmebaser, er det norsk arbeidsmiljølov som gjelder. Da spiller det ingen rolle hvilken nasjonalitet piloter og kabinansatte eller selskapet har, forklarte seksjonssjef Erik Hammer i Luftfartstilsynet til FriFagbevegelse.

På det tidspunktet var det imidlertid uklart om Wizz Airs baser i Oslo og Trondheim faktisk var slike hjemmebaser.

Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger

Siden den gang har Luftfartstilsynet vært i dialog med Wizz Air, og konklusjonen er klar:

– Vår vurdering er at selskapets besetningsmedlemmer knyttet til de norske basene, kommer inn under vårt myndighetsansvar, og vi planlegger HMS-tilsyn med dem i løpet av første halvår i 2021, sier Erik Hammer, seksjonssjef for Menneskelig ytelse og utdanning i Luftfartstilsynet, i en epost til FriFagbevegelse.

• Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

Ikke norske arbeidsavtaler

I midten av november gjennomførte de et videomøte med ledende personell i Wizz Air, angående Luftfartstilsynets ansvar som arbeidstilsyn for selskapets besetningsmedlemmer.

– Wizz Air bekreftet i møtet og i annen korrespondanse at de vil etablere to baser i Norge, i Trondheim (Værnes) og Oslo (Gardermoen), sier seksjonssjef Hammer.

– Selskapet har stadfestet at besetningsmedlemmene vil arbeide på en tremåneders rotasjonsordning og at besetningsmedlemmene ikke vil ha norske arbeidsavtaler, fortsetter han.

På bakgrunn av dette har Luftfartstilsynet altså konkludert med at de skal føre tilsyn med arbeidsmiljøet for de Wizz Air-ansatte ved de to basene.

Les også: Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air

Tilsyn på arbeidsplassen

I hovedsak vil et arbeidsmiljøtilsyn (HMS-tilsyn) ha til hensikt å kartlegge om flyselskapets HMS-arbeid er systematisk og følger arbeidsmiljøforskriftene.

Det vil si at det er etablert en verneorganisasjon, at det eksisterer rutiner for konflikthåndtering og varsling, at det gjennomføres kartlegginger av psykososialt og fysisk arbeidsmiljø, og at medarbeidere ikke eksponeres for ugunstige miljøfaktorer utover akseptable normer, skriver Luftfartstilsynet på sine nettsider.

Dersom tilsyn avdekker forhold som ikke oppfyller kravene, kan Luftfartstilsynet gi pålegg om å rette opp i forholdene. Om dette ikke skjer, kan Luftfartstilsynet benytte seg av ulike sanksjoner, som tvangsmulkt (bot).

Ny utvikling: Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter

Egne regler for luftfarten

Formålet med arbeidsmiljøloven er blant annet å sikre trygge ansettelsesforhold (stillingsvern) og likebehandling i arbeidslivet. Loven skal også sikre at arbeidsmiljøet ikke rammer de ansattes fysisk og psykisk helse, og legge til rette for et godt ytringsklima i virksomheten.

I 2019 kom en ny forskrift med unntak fra arbeidsmiljøloven som gjelder for sivil luftfart. Forskriften slår fast at arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter gjelder for sivil luftfart, med de unntak som følger av forskriften. Forskriften slår også fast at hvis et forhold er regulert i luftfartsloven eller luftfartsforskrifter, så gjelder ikke reglene i arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter.

I forskriften er det blant annet unntak fra det som ellers gjelder for alminnelig arbeidstid og overtid. Men disse punktene i Arbeidsmiljølovens § 10–2 om arbeidstidsordninger gjelder også for sivil luftfart:

(1) Arbeidstidsordninger skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn.

(4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Under ellers like forhold har arbeidstaker med redusert arbeidstid fortrinnsrett til å øke sin arbeidstid når stilling blir ledig i virksomheten, forutsatt at stillingen helt eller i det vesentlige er tillagt de samme arbeidsoppgavene. Fortrinnsrett etter §§ 14–2 og 14–3 går foran fortrinnsrett etter bestemmelsen her.

Forskriften inneholder for eksempel også et eget punkt om rett til omplassering når et besetningsmedlem på grunn av graviditet, ikke lenger kan jobbe om bord.

Warning
Annonse
Annonse

Egne regler for luftfarten

Formålet med arbeidsmiljøloven er blant annet å sikre trygge ansettelsesforhold (stillingsvern) og likebehandling i arbeidslivet. Loven skal også sikre at arbeidsmiljøet ikke rammer de ansattes fysisk og psykisk helse, og legge til rette for et godt ytringsklima i virksomheten.

I 2019 kom en ny forskrift med unntak fra arbeidsmiljøloven som gjelder for sivil luftfart. Forskriften slår fast at arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter gjelder for sivil luftfart, med de unntak som følger av forskriften. Forskriften slår også fast at hvis et forhold er regulert i luftfartsloven eller luftfartsforskrifter, så gjelder ikke reglene i arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter.

I forskriften er det blant annet unntak fra det som ellers gjelder for alminnelig arbeidstid og overtid. Men disse punktene i Arbeidsmiljølovens § 10–2 om arbeidstidsordninger gjelder også for sivil luftfart:

(1) Arbeidstidsordninger skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn.

(4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Under ellers like forhold har arbeidstaker med redusert arbeidstid fortrinnsrett til å øke sin arbeidstid når stilling blir ledig i virksomheten, forutsatt at stillingen helt eller i det vesentlige er tillagt de samme arbeidsoppgavene. Fortrinnsrett etter §§ 14–2 og 14–3 går foran fortrinnsrett etter bestemmelsen her.

Forskriften inneholder for eksempel også et eget punkt om rett til omplassering når et besetningsmedlem på grunn av graviditet, ikke lenger kan jobbe om bord.