JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Wizz Air etablerer seg i Norge

Uklart om arbeidsmiljøloven vil gjelde for Wizz Air-ansatte som flyr i Norge

Bare dersom Wizz Air oppretter norske baser, vil flyselskapet og besetningen omfattes av den norske arbeidsmiljøloven. Nå ser Luftfartstilsynet nærmere på måten Wizz Air organiserer seg på i Norge.
Det er foreløpig uklart hvordan Wizz Air vil rigge seg i Norge. Om besetningen er bosatt her til lands, vil arbeidsmiljøloven gjelde for de ansatte.  (illustrasjonsfoto)

Det er foreløpig uklart hvordan Wizz Air vil rigge seg i Norge. Om besetningen er bosatt her til lands, vil arbeidsmiljøloven gjelde for de ansatte. (illustrasjonsfoto)

Pressefoto, WizzAir.com

aurora@lomedia.no

helge@lomedia.no

Wizz Air annonserte tidligere denne måneden at de starter opp med innenriksflyginger i Norge. Etter først å ha lansert ruter fra Oslo til flere norske byer og en base på Oslo lufthavn (Gardermoen), fulgte selskapet opp et par uker senere med nyheten om flere ruter og en base til, på Trondheim lufthavn (Værnes).

Til å begynne med vil selskapet starte med eksisterende mannskap, har Wizz Air-sjefen tidligere uttalt. Disse må nødvendigvis fly inn fra andre land for å bemanne innenriksflyene i Norge.

Etter at Wizz Air-sjef József Váradi gikk hardt ut med uttalelsen: «Vi er et flyselskap uten fagforeninger», har selskapets personaldirektør Johan Eidhagen lovet at Wizz Air følger gjeldende lover og reguleringer i landene de opererer i.

Avslørt: Wizz Air-lønna – slik er pilotens kontrakt

Vet ikke hvordan Wizz Air vil organisere seg

Men vil det ungarske selskapet, som har ansatte fra flere europeiske land, måtte forholde seg til norsk arbeidsmiljølov?

Dersom basene Wizz Air oppretter, kan defineres som en norsk base, en såkalt hjemmebase, er svaret ja. Da spiller det ingen rolle hvilken nasjonalitet piloter og kabinansatte eller selskapet har, forklarer Luftfartstilsynet.

Men om det er slike hjemmebaser Wizz Air mener, når de sier at de oppretter baser i Oslo og Trondheim, er foreløpig uklart.

– Vi undersøker nå hvordan Wizz Air har tenkt å organisere seg med baser i Norge, sier Erik Hammer seksjonssjef for Menneskelig ytelse og utdanning i Luftfartstilsynet, i en epost til FriFagbevegelse.

Tas i forsvar av NHO: – Wizz Air sier at de følger de regler som gjelder i Norge, og vi kjenner ikke til noe annet

Han forklarer at den såkalte hjemmebasen i sivil luftfart normalt er det stedet der flyselskapet har bestemt at de ansatte skal starte og ende sine flyginger, og der flyselskapet normalt ikke er ansvarlig for overnatting.

Altså vil de ansatte typisk finne seg et bosted i nærheten av basen, slik som var tilfelle da Ryanair etablerte sin første norske base i 2010.

Dersom det opprettes en slik hjemmebase, vil norsk arbeidsmiljølov gjelde – og Luftfartstilsynet vil blant annet gjennomføre tilsyn med selskapets systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS) og besetningsmedlemmenes fysiske og psykososiale arbeidsmiljø.

– Dette gjelder uavhengig av besetningsmedlemmets eller selskapets nasjonalitet, sier seksjonssjef Hammer.

LO: Lover å være vaktbikkje når Wizz Air starter å fly i Norge

Egne regler for luftfarten

Formålet med arbeidsmiljøloven er blant annet å sikre trygge ansettelsesforhold (stillingsvern) og likebehandling i arbeidslivet. Loven skal også sikre at arbeidsmiljøet ikke rammer de ansattes fysisk og psykisk helse, og legge til rette for et godt ytringsklima i virksomheten.

I 2019 kom en forskrift med unntak fra arbeidsmiljøloven som gjelder for sivil luftfart. Her er det blant annet unntak fra det som ellers gjelder for alminnelig arbeidstid og overtid (se faktaboks).

Forskriften inneholder for eksempel også et eget punkt om rett til omplassering når et besetningsmedlem på grunn av graviditet, ikke lenger kan jobbe om bord.

Aktuelt: Krever at Oljefondet selger seg ut av Wizz Air

Unntak for sivil luftfart fra Arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid

Forskrift om unntak fra arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter for sivil luftfart mv. trådte i kraft 1. januar 2019.

Her kommer det blant annet fram at arbeidsmiljølovens kapittel 10, som omhandler arbeidstid, med unntak av § 10–2 første og fjerde ledd, ikke gjelder for besetningsmedlemmer. «Samferdselsdepartementet eller den det bemyndiger, kan fastsette bestemmelser om arbeidstid», heter det i forskriften.

Disse punktene i Arbeidsmiljølovens § 10–2 om arbeidstidsordninger gjelder også for sivil luftfart:

(1) Arbeidstidsordninger skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn.

(4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Under ellers like forhold har arbeidstaker med redusert arbeidstid fortrinnsrett til å øke sin arbeidstid når stilling blir ledig i virksomheten, forutsatt at stillingen helt eller i det vesentlige er tillagt de samme arbeidsoppgavene. Fortrinnsrett etter §§ 14–2 og 14–3 går foran fortrinnsrett etter bestemmelsen her.

Warning
Annonse
Annonse

Unntak for sivil luftfart fra Arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid

Forskrift om unntak fra arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter for sivil luftfart mv. trådte i kraft 1. januar 2019.

Her kommer det blant annet fram at arbeidsmiljølovens kapittel 10, som omhandler arbeidstid, med unntak av § 10–2 første og fjerde ledd, ikke gjelder for besetningsmedlemmer. «Samferdselsdepartementet eller den det bemyndiger, kan fastsette bestemmelser om arbeidstid», heter det i forskriften.

Disse punktene i Arbeidsmiljølovens § 10–2 om arbeidstidsordninger gjelder også for sivil luftfart:

(1) Arbeidstidsordninger skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn.

(4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Under ellers like forhold har arbeidstaker med redusert arbeidstid fortrinnsrett til å øke sin arbeidstid når stilling blir ledig i virksomheten, forutsatt at stillingen helt eller i det vesentlige er tillagt de samme arbeidsoppgavene. Fortrinnsrett etter §§ 14–2 og 14–3 går foran fortrinnsrett etter bestemmelsen her.