Billigfly i Norge:
LO lover å være vaktbikkje når Wizz Air starter å fly i Norge
Wizz Air varsler allerede en økning av ruter i Norge. LO-lederen forventer at selskapet forholder seg til den norske arbeidslivsmodellen.
Frem til nå har vi sett at Wizz Air har stått for det stikk motsatte av det som ligger til grunn for den norske samfunnsmodellen, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen. Han lover at LO kommer til å følge med.
Jan-Erik Østlie
helge@lomedia.no
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen lover at LO kommer til å være på vakt i fortsettelsen og mener norske myndigheter må ha øynene oppe når Wizz Air allerede ekspanderer i Norge.
Han peker blant annet på faren for overetablering og urettferdig konkurranse og en ikke bærekraftig prising av flybilletter.
– Billetter til en hundrelapp eller to, er åpenbart ikke bærekraftig verken når det gjelder et sosial ansvarlig arbeidsliv eller i et miljøperspektiv, sier han til FriFagbevegelse.
Lavprisselskapet Wizz Air varsler ytterligere seks innenriksruter i Norge. Wizz Air-sjefen József Váradi kom med nyheten under et digitalt pressemøte torsdag.
De første innenriksflyene skal etter planen lette fra 5. november.
Konsekvenser: Wizz Air-etableringen kan tvinge fram en minstepris på flybilletter i Norge
Fagforeningsfiendtlig
Selskapet fått krass kritikk for sine holdninger til fagforeninger, blant annet etter at Váradi uttalte at de var et fagforeningsfritt selskap i forbindelse med etableringen i Norge.
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen har en klar beskjed til selskapet:
– Jeg forventer at Wizz Air respekterer den norske arbeidslivsmodellen når selskapet etablerer seg med baser i Norge. Det betyr at LO krever at selskapet aksepterer de ansattes grunnleggende rett til å organisere seg, samt kreve tariffavtaler, sier Hans-Christian Gabrielsen til FriFagbevegelse.
– Nå som Wizz Air åpenbart kommer til å etablere seg i Norge blir de pent nødt til å forholde seg til den norske arbeidslivsmodellen med fagforeninger og tariffavtaler, legger han til.
Før torsdagens lansering i Norge, har Wizz Air tatt avstand fra det organiserte arbeidsliv, som er helt grunnleggende i den norske samfunnsmodellen.
– De respektløse angrepene vi har sett, viser antikvariske holdninger vi overhodet ikke har behov for i norsk arbeidsliv. Frem til nå har vi sett at Wizz Air har stått for det stikk motsatte av det som ligger til grunn for den norske samfunnsmodellen, der fagforeninger, tariffavtaler, et organisert og anstendig arbeidsliv er helt grunnleggende. Derfor har vi også sett at mange organisasjoner, aktører og andre har gjort som LO – og sagt at det er uaktuelt å benytte seg av Wizz Air så lenge de ikke respekterer et anstendig arbeidsliv, slår LO-lederen fast.
Raymond Johansen: Erna Solbergs boikott av Wizz Air er en ren tilsnikelse
Wizz Air-sjefen avviser fagforeningsnekt
Flere fagforeninger har satt Wizz Air på svartelista – og statsminister Erna Solberg (H) har sagt at hun ikke vil fly med selskapet.
– Jeg respekterer hennes syn fullt ut. Jeg håper hun ombestemmer seg når hun forstår effekten av Wizz Air og verdiene vi tar med oss til landet, sa Váradi under pressekonferansen torsdag.
Han avviste at han nekter ansatte å fagorganisere seg, men sa at dette er opp til de ansatte selv.
– Det er ikke min avgjørelse. Det er en avgjørelse som må tas av folkene i selskapet og ikke av folk utenfor, sa han.
Kommentar: Forretningskulturen til Wizz Air krasjer fullstendig med den norske samfunnsmodellen