JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar

Forretningskulturen til Wizz Air krasjer fullstendig med den norske samfunnsmodellen

Flyselskapet Wizz Air er på vei inn i det norske innenriksmarkdet.

Flyselskapet Wizz Air er på vei inn i det norske innenriksmarkdet.

WizzAir

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Flyselskapet Wizz Air skyr fagbevegelsen som pesten.

kjell.werner@anb.no

Det ungarske flyselskapet er på vei inn på det norske innenriksmarkedet og tar en unorsk kultur med på lasset. Toppsjefen József Váradi skryter av at selskapet ikke har fagforeninger. Han karakteriserer det som barnslig når det nå varsles boikott fra flere hold i Norge. Statsminister Erna Solberg er blant dem som ikke vil fly med flyselskaper som ikke har ordentlige og ryddige arbeidsforhold for sine ansatte.

– Fagforeninger har sine egne interesser. De er kun opptatt av seg selv. De er ikke opptatt av selskapets beste eller de ansattes beste, sier Wizz Air-sjefen til Dagens Næringsliv. Han ønsker ikke «å være avhengig av en tredjepart» for å snakke med sine ansatte. Váradi vil ikke bli dratt inn i det han karakteriserer som dogmer og ineffektivitet. Han hevder at flyselskapene som har blitt «okkupert av fagforeninger» alle er på konkursens rand.

Erna Solberg støtter boikott av Wizz Air: – Jeg kommer ikke til å fly med et selskap som nekter arbeidere å organisere seg

Det ungarske flyselskapet ble startet opp i 2003 og har 4000 ansatte fra over 50 land. Selskapet har 900 ruter på 164 destinasjoner i 46 land. Wizz Air flyr allerede fra utlandet til elleve byer i Norge. Og nå er det altså norsk innenrikstrafikk som står for tur.

Vi merker oss at Fremskrittspartiets Erlend Wiborg er blant de få som ønsker Wizz Air velkommen i Norge med begrunnelse i at det er bra med enda mer konkurranse. Dette sier Wiborg i en situasjon der SAS, Norwegian og Widerøe sliter med å få endene til å møtes. Et unorsk lavprisselskap vil bare gjøre situasjonen enda verre. Wizz Air lover priser ned mot 199 kroner! Med uorganiserte ansatte. Wiborg er tydeligvis mindre opptatt av at vi her står overfor fagforeningsknusing.

Provoserer med utspill: Wizz Air-sjefen kaller fagbevegelsen barnslig. Nå får han svar fra LO

Retten til å kunne organisere seg er en grunnleggende rettighet. Det handler om å kunne organisere seg i en fagforening som så i neste omgang forhandler med en arbeidsgivermotpart om lønns- og arbeidsforhold forankret i tariffavtaler. Og bak ligger streikevåpenet, i første rekke som en trussel. I sterk kontrast til dette systemet opererer selskaper som Wizz Air. Der må de ansatte stå med lua i hånda, prisgitt selskapets godvilje.

Forretningskulturen til Wizz Air krasjer fullstendig med den norske samfunnsmodellen. I Norge er det ikke lov å nekte fagorganisering. Samtidig er det relativt bred enighet om at det organiserte arbeidslivet her til lands gir mer effektivitet og vekstkraft enn det som er tilfellet i land hvor fagbevegelsen ligger med brukket rygg. I tillegg er den norske modellen tillitsskapende. Modellen er avhengig av høy organisasjonsgrad blant både arbeidsgiverne og arbeidstakerne. Derfor er det så viktig å slå ring om og stimulere det organiserte arbeidslivet.

Foreslår tiltak: Wizz Air-etableringen kan tvinge fram en minstepris på flybilletter i Norge

Annonse
Annonse