JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Tidligere kabinansatt i Wizz Air, rumenske Mircea Constantin, er nå utviklingssjef i fagforbundet FPU Romania. Han mistet jobben i Wizz Air i 2014, etter at han startet en fagforening, men vant over selskapet i rumensk høyesterett.

Tidligere kabinansatt i Wizz Air, rumenske Mircea Constantin, er nå utviklingssjef i fagforbundet FPU Romania. Han mistet jobben i Wizz Air i 2014, etter at han startet en fagforening, men vant over selskapet i rumensk høyesterett.

Privat

Wizz Air etablerer seg i Norge

Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air

Da Mircea Constantin i 2014 startet fagforening for Wizz Air-ansatte i Romania, kostet det ham og 18 andre jobben. En årelang kamp endte med seier mot lavprisselskapet i høyesteretten.



03.11.2020
07:00
03.11.2020 08:36

aurora@lomedia.no

– Når Wizz Air-sjefen anser fagforeninger og tariffavtaler som en trussel, er det bakstreversk. Jeg vil ikke at dette skal være et syn for fremtiden, sier tidligere Wizz Air-ansatte Mircea Constantin til FriFagbevegelse.

Wizz Airs uttalte negative holdninger til fagforeninger, har skapt bråk her til lands, etter at det ble kjent at det ungarske lavprisselskapet åpner en rekke innenriksruter i Norge.

Avsløring: Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

Da Constantin i 2014 startet en fagforening for Wizz Air-ansatte i Romania, ble det starten på en langvarig kamp mot det ungarske flyselskapet.

Han og medstifterne mistet jobben etter at de nektet å oppløse fagforeningen. De tok saken til retten i Romania. Etter flere runder i lavere rettsinstanser, avgjorde rumensk høyesterett i fjor at Wizz Airs oppsigelse på bakgrunn av fagorganisering, var diskriminerende og ulovlig.

– Vi måtte vente lenge for at saken skulle behandles ferdig i retten, men vi fikk verdigheten tilbake da vi vant, sier Constantin til FriFagbevegelse på telefonen fra Danmark, der han deltar på en konferanse.

Provoserte med utspill: Wizz Air-sjefen kaller fagbevegelsen barnslig. Nå får han svar fra LO

Som en familie

Da han i 2008 begynte å jobbe ved flyselskapets base i Bucuresti i Romania, var Wizz Air et ungt selskap i rask vekst.

Folk var fornøyde og kom godt overens. Constantin fikk raskt rollen som instruktør for kabinpersonalet. Han trivdes godt.

– Vi var som en liten familie, sier han.

Etter som tiden gikk, endret situasjonen seg. Misnøyen blant ansatte vokste i takt med selskapets inntjening, minnes han.

– Selskapet tjente gode penger, men hadde ingen ressurser til å motivere de ansatte, i form av økte lønninger eller andre goder, forteller han.

Hvis noen prøvde å ta opp dette med ledelsen, ble det avfeid med at de som ikke var fornøyde med betingelsene, kunne søke jobb et annet sted, ifølge Constantin.

– Vi fikk vite at det var flere hundre andre som gjerne vil ha jobbene våre, sier han.

Selv hadde Constantin i lengre tid vært frustrert over at Wizz Air hadde organisert seg i Romania på en måte som gjorde at de ikke trengte å forholde seg til en lokal rumensk lov, som beskriver rettigheter for piloter og kabinansatte. Loven sikrer blant annet 12 ekstra betalte feriedager per år og tillegg i lønn på grunn av arbeidsforholdene i lufta, forklarer han.

– Vi gjorde samme jobben som andre piloter og kabinansatte i Romania, men fikk ikke de samme godene. Det var min drivkraft for å starte fagforeningen, og er en drivkraft for meg fremdeles. Jeg vil at all flybesetning skal ha disse betingelsene.

– Da jeg tok dette opp med ledelsen, viste de til at det ikke var deres feil at loven ikke gjaldt for dem. Men det er Wizz Air som har valgt å organiseres seg på denne måten i Romania, sier Constantin.

Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger

Fikk sju dager på seg til å oppløse fagforeningen

Da de høsten 2014 informerte Wizz Air-ledelsen om at de hadde startet fagforeningen Sindicatul Aerolimit Professional (SAP), med Constantin som leder, ble det ikke godt mottatt. De ble raskt kalt inn til et møte.

– Ledelsen sa at fagforeninger ikke er velkomne.

En drøy uke senere ble de kalt inn til et nytt møte.

– De ville få oss til å oppløse fagforeningen. Vi sa vi ikke var interessert i det og at vi hadde rett til å organisere oss, sier Constantin og fortsetter:

– Vi hadde forsøkt å kommunisere med ledelsen på andre måter, men kom ingen vei. Vi ville bruke fagforeningen til å sørge for bedre dialog med ledelsen. I stedet ga de oss sju dager til å legge den ned.

I dagene som fulgte, skal Wizz Air-ansatte i Romania ha blitt utsatt for sterkt press fra ledelsen om å ta avstand fra fagforeningen, ifølge Constantin.

Resultatet var at det begynte å renne inn eposter fra folk som ville trekke seg, forteller han.

– Jeg fikk også epost fra folk som ikke engang hadde meldt seg inn, som nå ville trekke seg. Da jeg ringte dem og sa dette, fortalte de at de var bekymret og at ledelsen hadde bedt dem om å sende eposten.

Kort tid etter mistet de som hadde vært med å starte fagforeningen, jobben.

– De som ikke hadde trukket seg fra fagforeningen, ble regnet som medlemmer. Vi fikk alle sparken før jul 2014.

Aktuelt: Uklart om arbeidsmiljøloven vil gjelde for Wizz Air-ansatte som flyr i Norge

– Krisa har dyttet oss i feil retning

Mye er skrevet om arbeidsforhold, kontrakter og lønninger i Wizz Air. Da det danske Fagbladet 3F snakket i 2017 i 2017 snakket med flere tidligere ansatte og ansatte fra Romania, fortalte de om lange vakter og vaktplaner som ikke lot seg kombinere med et sosialt liv. Om tap av inntekter som syk eller gravid i Wizz Air.

FriFagbevegelse fikk nylig innsyn i en kontrakt, som viste at en pilot i Wizz Air hadde en grunnlønn på rundt 12.000 kroner i måneden.

Det har også blitt rapportert at selskapet kuttet både i faste lønninger og ansiennitetsbonus tidligere i år, som følge av koronakrisa. Etter det FriFagbevegelse erfarer, har det skapt misnøye blant ansatte som sier de sliter med å få endene til å møtes.

Constantin sier at modellen med lav grunnlønn, gjør at både piloter og kabinansatte er avhengig av å fly mye for å ha en lønn det går an å leve av. Han understreker at dette ikke bare gjelder Wizz Air, men også andre lavprisselskaper.

– Det er en modell som har ført til lønninger i lufta som er på nivå med det en butikkansatt i Romania kan tjene, på bakken. Og det helt uten den risikoen som flyging innebærer.

Han konstaterer at koronakrisa i luftfarten har banet vei for videre fremgang for Wizz Air, og for denne modellen.

– Det å jobbe i lufta har alltid vært regnet som en jobb som skal belønnes bedre enn tilsvarende jobb på bakken. Denne krisa har dyttet oss i feil retning.

Han mener samtidig det er viktig å huske på at ikke alle er misfornøyde med arbeidsforholdene.

– Mange av de ansatte er ikke så kravstore, spesielt nå som arbeidsmarkedet er så tøft. De håper kanskje det skal bli bedre, men er uansett glade for å ha en jobb.

Nylig tok den norske Wizz Air-piloten Christoffer Vika, som er bosatt i London, sin arbeidsgiver i forsvar i et intervju med nettstedet Børsen. Han viser til at ingen i Wizz Air i Storbritannia har gått sammen for å lage fagforening, og forklarer det med at selskapet sørger for ryddige arbeidsforhold.

– Hvis de ikke hadde gjort det, så hadde motivasjonen for å fagorganisere oss vært større. Tar de vare på oss, så har vi ikke behov for å fagorganisere oss, sa Vika til Børsen.

Skaper debatt: NHO forsvarer Wizz Airs ankomst i Norge

Fikk jobben tilbake – mistet den igjen

Da Wizz Air tapte i rumensk rett, måtte de gi Constantin jobben tilbake. Men han har likevel ikke fått gjøre jobben han gjorde fram til 2014. Flyselskapet har betalt ham en lav grunnlønn per måned, men han har ikke fått slippe til i lufta eller som instruktør på bakken.

Og da selskapet tidligere i år sa opp mange ansatte som følge av koronakrisa, var Constantin blant dem som mistet jobben.

– Jeg fikk, som forventet, en epost i april om at jeg ikke lenger hadde jobb i Wizz Air. Jeg ble valgt ut på bakgrunn av innsatsen min på jobb, noe som er pussig, siden jeg faktisk ikke har fått gjøre jobben min på nesten fem år.

Også denne gangen setter han hardt mot hardt.

– Det er en ny rettsprosess på gang. Jeg tror vi vinner denne kampen også. Det kan skje tidlig neste år, sier Constantin.

– Men dette er ikke mitt hovedfokus, advokatene holder i det. Jeg snakker med ansatte og prøver å forklare hva vi ønsker å få til med fagforeningen.

LO lover å være vaktbikkje: – Billetter til en hundrelapp eller to, er åpenbart ikke bærekraftig

Samarbeid mot sosial dumping

Den tøffe starten som fagforeningsleder, har ikke fått Constantin til å skygge banen.

Det danske LO-forbundet Flyvbranchens Personale Union (FPU) inviterte til samarbeid, og i dag er han leder for utvikling i FPU Romania.

– Dette har vært starten på et samarbeid og et prosjekt mot sosial dumping, som vil være viktig både for Romania, Øst-Europa for øvrig og Skandinavia, sier Constantin.

Det å skaffe medlemmer er ikke førsteprioritet, forklarer han. Det viktigste nå er å spre kunnskap. Og å se på nye måter å involvere folk ute på arbeidsplassene mot sosial dumping.

– Sosial dumping er ukjent for østeuropeere flest, de forstår ikke hva det betyr.

– Hvis vi vil ha bedre forhold på jobben, må vi lære om rettighetene og pliktene våre. Mange arbeidere i Romania ser ikke engang på arbeidskontrakten før de signerer, de er så glade for å få en jobb. Vi må lære dem opp, så de forstår hva som er greit og hva som ikke er det.

Konsekvenser: Wizz Air-etableringen kan tvinge fram en minstepris på flybilletter i Norge

Ja til konkurranse – på samme premisser

Constantin minner også om flypassasjerenes rolle når det gjelder lavprisselskapenes suksess.

– I krisetid ser det ut til at billettprisen vil være ekstra viktig for forbrukerne.

– Hvis et selskap kan selge veldig billige billetter over lang tid, da blir det opp til forbrukerne å bestemme om dette selskapet er verdt å satse på – om det selskapet står for, passer i deres samfunnsmodell og kultur.

De lave lønnskostnadene i Wizz Air gir selskapet et fortrinn i konkurranse med andre selskaper som har høyere lønnskostnader.

Constantin understreker at konkurranse er bra, så lenge konkurransen skjer på samme premisser.

– Jeg kommer fra et kommunistregime der det i 50 år ikke var konkurranse. Uten konkurranse er det heller ikke utvikling. Så ja takk til konkurranse, men la oss konkurrere på samme premisser. Vi må forholde oss til de samme lovene. Dette er også viktig for kundene.

Han roser statsminister Erna Solberg og andre som har kommet på banen og sagt at de ikke vil fly med Wizz Air, dersom de nekter ansatte å organisere seg.

– Jeg håper Norge vil gripe denne muligheten til å bli med på å spre kunnskap om arbeidstakeres rettigheter til flere områder. Vi må jobbe sammen for å sørge for en bærekraftig luftfart.

FriFagbevegelse har bedt Wizz Air om å kommentere saken, men ikke fått svar.

03.11.2020
07:00
03.11.2020 08:36



Mest lest

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

Colourbox

Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

Bjørn A. Grimstad

Helsefagarbeider Therese Madelen (33) vil bli sykepleier, men fagbrevet gir null poeng

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

Arkivbilde: Petter Pettersen

Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Simen Aker Grimsrud

Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Hanna Skotheim

Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Jan Kåre Ness / NTB

Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør

Debatt

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Leif Martin Kirknes

«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

Knut Viggen

Klima må gå foran strømpriskrise, mener EL og IT-lederen. Her er hans beskjed til politikerne

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

Ingerid Jordal

Å stå opp om morgenen for å gå på jobb, føltes til tider umulig for Stine. Så fikk hun hjelp

Kommentar

Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen. 

Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen. 

Ole Berg Rusten / NTB

«Høyre vil ha mye mer av en politikk folket sier tydelig nei til. Og flyr høyt på det»


Flere saker