JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Billigfly-selskap etablerer seg i Norge

Stortinget vasser i forslag som vil utestenge Wizz Air fra det norske markedet

Rødt vil sette en stopper for lavprisselskap som Wizz Air på norske innenlandsruter. Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund mener dette neppe lar seg gjøre.
Både Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt har fremmet luftfartsforslag i kjølvannet av Wizz Airs etablering med innenlandsruter i Norge. 9. februar neste år blir det debatt i Stortinget.

Både Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt har fremmet luftfartsforslag i kjølvannet av Wizz Airs etablering med innenlandsruter i Norge. 9. februar neste år blir det debatt i Stortinget.

Wizz Air

helge@lomedia.no

I februar neste år er det lagt opp til en stor luftfartsdebatt på Stortinget. Nær sagt hele venstresiden har lagt inn forslag som i en mindre eller større grad vil besegle framtida til det ungarske selskapet i Norge.

Rødt går lengst. Partileder Bjørnar Moxnes mener regjeringen må bruke eierskapet i Avinor til å nekte Wizz Air å bruke Avinors flyplasser, så lenge de ikke lar ansatte organisere seg og er villig til å inngå tariffavtale. Det samme har Rødt-politiker Mimir Kristjansson gitt uttrykk for tidligere.

– Vi vil hindre Wizz Air å fly innenriks. Selskapet er direkte fagforeningsfiendtlig og bryter med ILO-konvensjonen om foreningsfrihet. Det alene gir Norge all grunn til å nekte selskapet å fly i Norge, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes til FriFagbevegelse.

Sekundært foreslår Rødt at staten tar i bruk eierskapet sitt for å begrense selskapets virksomhet så mye som overhodet mulig.

– Staten bør snarest mulig gjøre som Statnett, som har sagt at de ikke vil bruke Wizz Air. Det står regjeringen fritt til å gjøre, mener Moxnes.

Aktuelt: Får stryk av folket: Bare en av ti er positive til Wizz Air

Sp: Nulltoleranse for sosial dumping i luftfarten

Det samme mener Senterpartiets næringspolitiske talsperson, Geir Pollestad, som har stilt spørsmål om dette til statsministeren.

Han har lest på Frifagbevelse.no at Statnett ikke vil benytte Wizz Air.

Statsministeren må svare på om Statnett har en høyere standard for krav til faglige rettigheter i selskap de kjøper tjenester av, enn resten av staten. Eller om statsministeren vil oppfordre andre deler av staten og statlige selskap til å ta samme standpunkt som Statnett?

– Regjeringen må sikre nulltoleranse for fagforeningsknusing og sosial dumping i luftfarten. Det må stilles klare krav om lønns- og arbeidsvilkår. Så lenge Wizz Air ikke kan dokumentere ryddige forhold, bør de på ingen måte få lov til å etablere seg i Norge, mener Moxnes.

Wizz Air: Mottakelsen i Norge har ingen betydning for satsingen

Forbundsleder: – Det er fri etableringsrett

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, heller imidlertid en smule kaldt vann i blodet på Rødt-leder Moxnes. Det gjør han ved å vise til den frie etableringsretten i Norge som er innarbeidet i norsk rett. Han mener på bakgrunn av det, at alle forslag som går ut på at selskapet skal nektes å fly innenlands, dessverre faller.

– Det er fri etableringsrett. Så lenge selskapet forholder seg til gjeldende rett kan ingen nekte Wizz Air, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

– Derimot er det viktig å følge med på om selskapet faktisk operer i tråd med betingelsene i det norske arbeidslivet, at de aksepterer at de ansatte har rett til å organisere seg, for så å bidra til at det tegnes tariffavtaler, fortsetter han.

Mye lest: Avinor burde nektet Wizz Air å fly i Norge, mener Mimir Kristjánsson

Rødt: Ikke nok med bekymringssamtaler

Bjørnar Moxnes har tidligere utfordret samferdselsminister Knut Arild Hareide når det kommer til hva han vil foreta seg overfor Wizz Air. Svaret fra ministeren var at han vil «være tydelig på hva som er den norske modellen».

Siden da har Hareide møtt Wizz Air. I møtet sa selskapet at det ikke er opp til dem, men opp til de ansatte om de vil organisere seg eller ikke.

Rødt-lederen mener det ikke holder med bekymringssamtaler. Han mener blant annet at regjeringen må utelukke Wizz Air som leverandør av tjenestereiser for ansatte i staten og for tjenestereiser i statlig eide selskaper.

Rødt mener også at Stortinget må be regjeringen inkludere grove eller systematiske krenkelser av arbeidstakerrettigheter som kriterium for observasjon og utelukkelse fra Oljefondet. Og at retten til å føre kollektive forhandlinger og henvisning til ILO 87 om organisasjonsretten må tas inn som grunnlag for fondets etiske retningslinjer for investeringer.

Stort intervju: Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air

SV vil endre loven for å hindre etablering i framtida

SV har levert inn et representantforslag som i tillegg ser litt framover. Regjeringen må gjennom lovverket sørge for at myndighetene på et tidlig stadium kan nekte etablering av flyselskap, dersom de ikke har organisasjonsfrihet for de ansatte og dermed bryter menneskerettighetene og Grunnloven, mener partiet.

SV mener også at norsk arbeidslovgivning med tariffavtaler skal legges til grunn ved utlysing av anbud på anbudsrutenettet (FOT-rutene), også etter overføring til fylkeskommunalt ansvar.

Partiet går i tillegg inn for å innføre krav om en minstepris på flybilletter som minst skal dekke selskapets kostnader for transport av passasjerer.

En undersøkelse som Opinion har utført for FriFagbevegelse, viser at bare én av ti nordmenn er er positivt innstilt til Wizz Air.

– Det viser at folk er fornuftige som ikke støtter et selskap som driver med sosial dumping, sier SVs Arne Nævra til FriFagbevegelse.

– SV har foreslått en minstepris på flybilletter, slik at Wizz Air ikke får drevet prisdumping for å komme inn på et marked ved å drive sosial dumping. Men samtidig foreslår vi løsninger for å skjerme Nord-Norge og kortbanenettet for prisøkning. Der er prisene høye nok, fortsetter han.

Ap: Strategi og minstepris

Arbeiderpartiet har i sitt representantforslag, med totalt 12 forslag, etterlyst en nasjonal luftfartsstrategi. De vil ha en stortingsmelding med utgangspunkt i Luftfartsutvalgets anbefalinger i «Fra statussymbol til allemannseie – norsk luftfart i forandring».

Partiet ber regjeringen utarbeide tiltak som stanser utviklingen av sosial dumping og arbeidslivskriminalitet i luftfartssektoren, for å hindre at lønns- og arbeidsvilkårene utvikler seg til en potensiell sikkerhetsrisiko.

Arbeiderpartiet ber også regjeringen utrede om det kan settes en minstepris for flybilletter etter modell fra Østerrike.

Les mer: Her er Arbeiderpartiets 12 forslag for å sikre en bærekraftig norsk luftfart

Carlsen positiv til minstepris

Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener et forslag om minstepris har flere positive elementer i seg.

– Det dreier seg blant annet om hvor billig det faktisk skal være å fly og om klima, sier han til FriFagbevegelse.

– En minstepris vil ikke garantere ordnede lønns- og arbeidsforhold. Men betingelsene for forretningsmodellen til blant annet Wizz Air vil ramle fra hverandre med en slik minstepris. I så måte er minstepris et effektivt virkemiddel, fortsetter han.

Warning
Annonse
Annonse