JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Wizz Air flyr i Norge:

Avinor burde nektet Wizz Air å fly i Norge, mener Mimir Kristjánsson

Og Oslo-politikerne vil ikke at kommunen skal fly tjenestereiser med det ungarske flyselskapet.
Wizz Air har opprettet baser i Norge. Nå skal de etablere seg i Stavanger også.

Wizz Air har opprettet baser i Norge. Nå skal de etablere seg i Stavanger også.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

knut.viggen@lomedia.no

Avinor er et statlig norsk selskap. Infrastrukturen innen luftfarten er betalt av norske skattebetalere. Mimir Kristjánsson, som er en del av den politiske ledelsen i Stavanger og kan havne på Stortinget til høsten, mener derfor det ikke mangler virkemidler for å tvinge det ungarske flyselskapet til å godta tariffavtaler og at de ansatte kan organisere seg.

Norske forhold

– Skal du ha base på Gardermoen eller andre norske flyplasser må du innrette deg etter norske forhold. Da må du godta at de ansatte kan organisere seg og at man har norske lønns- og arbeidsforhold, sier Mimir Kristjánsson til FriFagbevegelse.

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

Han har på vegne av Rødt fremmet en interpellasjon til bystyret i Stavanger om at kommunens ansatte ikke skal benytte seg av Wizz Air i arbeidsrelaterte reiser betalt av Stavanger kommune. Saken skulle vært behandlet i forrige uke, men ble utsatt.

Tidligere i høst kom nyheten om at Wizz Air skal trappe opp sin satsing i Norge, og etablere baser i landet. Selskapet har også planer om rute mellom Stavanger og Oslo.

Samtidig har Wizz Airs sjef, Jozef Varadi, sagt at flyselskapet er «et selskap uten fagforeninger», og kontant avvist at de skal inngå tariffavtaler i Norge.

I etterkant av utspillet fra Varadi har en rekke organisasjoner og forbund sagt at de ikke kommer til å fly med Wizz Air. Det samme har statsminister Erna Solberg sagt.

Les også: Erna Solberg støtter boikott av Wizz Air

Seriøsitetsregler

Kristjánsson viser til at Stavanger kommunes nylig vedtatte seriøsitetsregler sier at «kommunen skal bruke sin innkjøpsmakt aktivt til å sikre gode og ordna arbeidsforhold i tråd med norsk lov og gjeldende tariffavtaler for alle som går på jobb i kommunen».

– Dette prinsippet er stikk i strid med den useriøse linjen Wizz Air har lagt seg på, mener han.

– Hvorfor skal den norske staten være med å godkjenne og subsidiere sosial dumping, spør Rødt-politikeren.

Les også: Wizz Air-sjefen kaller fagbevegelsen barnslig. Nå får han svar fra LO

Han mener oljefondet også burde selge seg ut av selskapet og Avinor burde satt en stopper for deres virksomhet så lenge de ikke godtar fagorganisering.

Han viser til at Wizz Air ikke bare får fly i Norge, men får også fly de mest lukrative rutene, uten å ta noe som helst ansvar for de mindre lukrative strekningene.

I forslaget heter det også at Stavanger kommune oppfordrer sine ansatte til å velge andre aktører enn Wizz Air når de skal ut å fly.

Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger

Oslo-politikerne vil ikke at kommunen skal fly tjenestereiser med Wizz Air

Finansutvalget i Oslo bystyre vedtok denne uka at Oslo kommune ikke skal benytte Wizz Air til tjenestereiser.

Det var Rødt som i forbindelse med budsjettforhandlingene fremmet det som på fagspråket heter en verbal med denne ordlyden: "Oslo kommune skal ikke benytte Wizz Air og andre selskaper som nekter sine ansatte å fagorganisere seg til tjenestereiser fram til de er positive til fagorganisering av sine ansatte.»

Verbalforslaget samlet et klart flertall i finansutvalget. Foruten forslagsstiller Rødt stilte både Ap, MDG, SV, SP og Venstre seg bak forslaget.

– Jeg er glad for at vi fikk en såpass stor oppslutning for dette, sier Rødt-representant Sofia Rana, som selv har 14 år bak seg som ansatt og tillitsvalgt i flybransjen.

– Så lenge disse selskapene nekter arbeidstakere å organisere seg, kan ikke Oslo kommune la sine ansatte reise med dem, sier hun.

Annonse
Annonse