Spørreundersøkelse om Wizz Air
Får stryk av folket: Bare én av ti er positive til Wizz Air
I en fersk spørreundersøkelse svarer bare ni prosent av nordmenn at de er ganske eller svært positive til å fly med billigselskapet.
Wizz Air står ikke høyt i kurs hos det norske folket, viser spørreundersøkelse.
Helge Rønning Birkelund
helge@lomedia.no
Torsdag 5. november startet Wizz Air med innenlandsruter i Norge. Med billettpriser fra rundt hundrelappen skal selskapet trekke til seg norske kunder.
Men Wizz Air har ikke blitt tatt imot med åpne armer her til lands. Tvert imot, har selskapet møtt motstand fra politikere og fagbevegelsens vrede. Statsminister Erna Solberg har sagt at hun ikke fly med Wizz Air. Det samme signalet har kommet fra en rekke institusjoner og forbund.
Nå møter det ungarske flyselskapet også motbør hos Ola og Kari Nordmann.
I en fersk undersøkelse har Opinion, på vegne av FriFagbevegelse, spurt hvilken holdning folk har til å fly med det ungarske lavprisselskapet.
Dommen er knusende:
* Mer enn seks av ti (63 prosent) er svært eller ganske negative til å fly med Wizz Air.
* Bare en av ti (9 prosent) er ganske eller svært positive til å bruke det ungarske flyselskapet.
* Kvinner er mer negative til å reise med selskapet enn menn. Hele 67 prosent av kvinner sier de er svært eller ganske negative til selskapet.
* De eldste er også mer skeptiske enn de yngre.
* De som bor i Nord-Norge, er mer skeptiske enn de som bor på Østlandet.
* Jo mer utdannelse folk har, jo mer negative er de til flyselskapet.
Et landsrepresentativt utvalg på 1003 personer over 18 år, har svart på undersøkelsen som ble gjennomført første uka i desember.
Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen
SV: Folk er fornuftige
SV er ett av flere partier som har kommet med representantforslag om luftfarten i kjølvannet av Wizz Air-etableringen.
SVs Arne Nærva mener resultatene fra undersøkelsen viser at nordmenn tar avstand fra sosial dumping.
– Folk er fornuftige som ikke støtter et selskap som driver med sosial dumping, sier han til FriFagbevegelse og fortsetter:
– SV har foreslått en minstepris på flybilletter, slik at Wizz Air ikke får drevet prisdumping for å komme inn på et marked ved å drive sosial dumping. Men samtidig foreslår vi løsninger for å skjerme Nord-Norge og kortbanenettet for prisøkning. Der er prisene høye nok.
Wizz Air: Mottakelsen i Norge har ingen betydning for satsingen
Norsk Flygerforbund: – Folk aksepterer ikke sosial dumping
Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener undersøkelsen viser at det norske folket hegner om den norske modellen, retten til å organisere seg og en rettferdig fordeling.
– Folk aksepterer tydeligvis ikke sosial dumping. Eller lavere lønnsnivå hos de ansatte, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
Han håper et så tydelig signal kan motivere Wizz Air til å omfavne den norske modellen og bidra til at ansatte kan få tariffavtaler på norske nivåer.
– Skal de operere i Norge må de avfinne seg med hvordan vi har det i Norge og drive slik de andre gjør, legger han til.
Carlsen viser blant annet til et annet lavprisselskap, som har tegnet tariffavtaler i mange europeiske land etter hvert.
– Ryanair har gjort en stor oppdagelse gjennom covid-19-pandemien: Gjennom tariffavtaler og fagforeningene har det vært mulig å samarbeide slik at man har kunnet ta besparelser der det er mulig. De har på mange måter fått en helt nødvendig oppvåkning, sier Yngve Carlsen.
Mye lest: Avinor burde nektet Wizz Air å fly i Norge, mener Mimir Kristjánsson
LO-kampanje
To andre forbundsledere i LO og en rekke tillitsvalgte har skrevet under et opprop mot flyselskapet Wizz Air. Oppropet støtter en boikott-bevegelse, men mener det ikke er tilstrekkelig. Wizz Air må ut av det norske flymarkedet, mener de som har skrevet under oppropet.
Carlsen har ikke skrevet under på oppropet, da han mener det angriper problemet på feil måte.
– Initiativet er prisverdig, men forutsetningene for oppropet blir dessverre noe feil. Wizz Air kan ikke nektes å fly i Norge. Dette har heller ikke noe med EØS-avtalen å gjøre. Det er nemlig fri etableringsrett for alle flyselskap i EU. Og så lenge Wizz Air forholder seg til gjeldende rett, og ikke kun sier de rette tingene, kan ingen nekte dem å fly i Norge.
– Det som blir viktig er å følge med på om selskapet faktisk opererer i tråd med betingelsene i det norske arbeidslivet. At selskapet aksepterer at de ansatte har rett til å organisere seg, for så å bidra til at det tegnes tariffavtaler med de ansatte, legger han til.
Bakgrunn: Fagforeninger vil stanse Wizz Air i Norge
Wizz Air: Mottakelsen har ingen betydning
Tirsdag denne uken nådde Wizz Air en ny milepæl. Lavprisselskapet landet for første gang i Kirkenes.
På en pressebrifing med norske journalister samme dag, sa markedssjef Johan Eidhagen at selskapet regner med å bruke opptil fem år på å etablere seg og få virksomheten i Norge lønnsom.
– Vi har ikke fått en mottakelse i noe annet marked i Europa som den vi har fått i Norge. Men dette får ingen betydning for vår satsing, sa Eidhagen ifølge Flysmart24.
Markedssjefen sa videre at Wizz Air er svært godt fornøyd med billettsalget på innenriksrutene i Norge.
Selskapet har 118 ansatte tilknyttet selskapets to baser i Norge, på Oslo lufthavn Gardermoen og Trondheim lufthavn Værnes, og 15 innenriksruter.
Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger