Wizz Air står ikke høyt i kurs hos det norske folket, viser spørreundersøkelse.
Helge Rønning Birkelund
Spørreundersøkelse om Wizz Air
Får stryk av folket: Bare én av ti er positive til Wizz Air
I en fersk spørreundersøkelse svarer bare ni prosent av nordmenn at de er ganske eller svært positive til å fly med billigselskapet.
helge@lomedia.no
Torsdag 5. november startet Wizz Air med innenlandsruter i Norge. Med billettpriser fra rundt hundrelappen skal selskapet trekke til seg norske kunder.
Men Wizz Air har ikke blitt tatt imot med åpne armer her til lands. Tvert imot, har selskapet møtt motstand fra politikere og fagbevegelsens vrede. Statsminister Erna Solberg har sagt at hun ikke fly med Wizz Air. Det samme signalet har kommet fra en rekke institusjoner og forbund.
Nå møter det ungarske flyselskapet også motbør hos Ola og Kari Nordmann.
I en fersk undersøkelse har Opinion, på vegne av FriFagbevegelse, spurt hvilken holdning folk har til å fly med det ungarske lavprisselskapet.
Dommen er knusende:
* Mer enn seks av ti (63 prosent) er svært eller ganske negative til å fly med Wizz Air.
* Bare en av ti (9 prosent) er ganske eller svært positive til å bruke det ungarske flyselskapet.
* Kvinner er mer negative til å reise med selskapet enn menn. Hele 67 prosent av kvinner sier de er svært eller ganske negative til selskapet.
* De eldste er også mer skeptiske enn de yngre.
* De som bor i Nord-Norge, er mer skeptiske enn de som bor på Østlandet.
* Jo mer utdannelse folk har, jo mer negative er de til flyselskapet.
Et landsrepresentativt utvalg på 1003 personer over 18 år, har svart på undersøkelsen som ble gjennomført første uka i desember.
Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen
SV: Folk er fornuftige
SV er ett av flere partier som har kommet med representantforslag om luftfarten i kjølvannet av Wizz Air-etableringen.
SVs Arne Nærva mener resultatene fra undersøkelsen viser at nordmenn tar avstand fra sosial dumping.
– Folk er fornuftige som ikke støtter et selskap som driver med sosial dumping, sier han til FriFagbevegelse og fortsetter:
– SV har foreslått en minstepris på flybilletter, slik at Wizz Air ikke får drevet prisdumping for å komme inn på et marked ved å drive sosial dumping. Men samtidig foreslår vi løsninger for å skjerme Nord-Norge og kortbanenettet for prisøkning. Der er prisene høye nok.
Wizz Air: Mottakelsen i Norge har ingen betydning for satsingen
Norsk Flygerforbund: – Folk aksepterer ikke sosial dumping
Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener undersøkelsen viser at det norske folket hegner om den norske modellen, retten til å organisere seg og en rettferdig fordeling.
– Folk aksepterer tydeligvis ikke sosial dumping. Eller lavere lønnsnivå hos de ansatte, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
Han håper et så tydelig signal kan motivere Wizz Air til å omfavne den norske modellen og bidra til at ansatte kan få tariffavtaler på norske nivåer.
– Skal de operere i Norge må de avfinne seg med hvordan vi har det i Norge og drive slik de andre gjør, legger han til.
Carlsen viser blant annet til et annet lavprisselskap, som har tegnet tariffavtaler i mange europeiske land etter hvert.
– Ryanair har gjort en stor oppdagelse gjennom covid-19-pandemien: Gjennom tariffavtaler og fagforeningene har det vært mulig å samarbeide slik at man har kunnet ta besparelser der det er mulig. De har på mange måter fått en helt nødvendig oppvåkning, sier Yngve Carlsen.
Mye lest: Avinor burde nektet Wizz Air å fly i Norge, mener Mimir Kristjánsson
LO-kampanje
To andre forbundsledere i LO og en rekke tillitsvalgte har skrevet under et opprop mot flyselskapet Wizz Air. Oppropet støtter en boikott-bevegelse, men mener det ikke er tilstrekkelig. Wizz Air må ut av det norske flymarkedet, mener de som har skrevet under oppropet.
Carlsen har ikke skrevet under på oppropet, da han mener det angriper problemet på feil måte.
– Initiativet er prisverdig, men forutsetningene for oppropet blir dessverre noe feil. Wizz Air kan ikke nektes å fly i Norge. Dette har heller ikke noe med EØS-avtalen å gjøre. Det er nemlig fri etableringsrett for alle flyselskap i EU. Og så lenge Wizz Air forholder seg til gjeldende rett, og ikke kun sier de rette tingene, kan ingen nekte dem å fly i Norge.
– Det som blir viktig er å følge med på om selskapet faktisk opererer i tråd med betingelsene i det norske arbeidslivet. At selskapet aksepterer at de ansatte har rett til å organisere seg, for så å bidra til at det tegnes tariffavtaler med de ansatte, legger han til.
Bakgrunn: Fagforeninger vil stanse Wizz Air i Norge
Wizz Air: Mottakelsen har ingen betydning
Tirsdag denne uken nådde Wizz Air en ny milepæl. Lavprisselskapet landet for første gang i Kirkenes.
På en pressebrifing med norske journalister samme dag, sa markedssjef Johan Eidhagen at selskapet regner med å bruke opptil fem år på å etablere seg og få virksomheten i Norge lønnsom.
– Vi har ikke fått en mottakelse i noe annet marked i Europa som den vi har fått i Norge. Men dette får ingen betydning for vår satsing, sa Eidhagen ifølge Flysmart24.
Markedssjefen sa videre at Wizz Air er svært godt fornøyd med billettsalget på innenriksrutene i Norge.
Selskapet har 118 ansatte tilknyttet selskapets to baser i Norge, på Oslo lufthavn Gardermoen og Trondheim lufthavn Værnes, og 15 innenriksruter.
Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger
Mest lest
SETTE GRENSER: – Jeg klarte ikke se mine egne grenser for hvor mye jeg kunne jobbe. Nav-veilederen så mye tydeligere enn meg at jeg ikke ville klare å jobbe fullt. Men hun så også at det var bra for meg å jobbe. Takket være personlig oppfølging fra henne, klarte jeg det, sier Wenche Reppen. Nesten mot sin vilje søkte hun, og fikk innvilget, delvis uføretrygd.
Privat
Alenemor Wenche ble satt ut av spørsmålet fra Nav: – Evig takknemlig for hjelpen jeg fikk
ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.
Privat
Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før
«Trine» har posttraumatisk stresslidelse og går ikke ut av huset uten følge. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Colourbox
«Trine» ble drapstruet på jobb. Nå har hun ikke vært ute av huset uten følge på to år
FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.
Roy Ervin Solstad
En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav
Skjermdump
Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai
– Det verste var lønna og alle timene jeg måtte jobbe. Jeg hadde hele tida et håp om at lønnsnivået ville øke, sier Olatz Trojaola. Innfelt er skjermdump av brevet som beviser misbruket.
Irati Ayerza
Olatz (51) jobbet 700 timer uten å få ekstra betaling: – Jeg har det svart på hvitt
Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.
Mina B. Ræge/Dagsavisen
Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo
Erna Solberg
Leif Martin Kirknes
Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.
Helge Rønning Birkelund
Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge
Malin Stavsøien kan juble over vedtaket i Stortinget som gjør at hun igjen kan få dagpenger.
Privat
Nå kan Malin (28) få dagpenger igjen: – Dette er en seier for fornuften
Av hensyn til «Anne» og hennes familie er hun anonymisert i denne saken. Belastningen ved å stå fram er stor.
Ida Bing
«Anne» var innleid og mangla rettigheter på jobben: – Et mareritt å få positiv graviditetstest
KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.
Ole Palmstrøm
Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var
Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.
Privat
«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid
Sylvi Listhaug
Jan-Erik Østlie
Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder
Debatt
Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.
Ida Bing
«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas
HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.
Colourbox.com. Innfelt: fafo.no
13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene
Debatt
Vi kan ikke se at det er noen god begrunnelse for at den alminnelige aldersgrensen skal være ulik i privat og offentlig sektor, skriver Camilla Barth hos Jussformidlingen.
Anna Granqvist
«Vil du jobbe så lenge sinnet og kroppen holder? Da får vi håpe du ikke er ansatt i stat eller kommune»
Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.
Anna Granqvist
– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»
Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.
Jan-Erik Østlie
– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal
Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.
Tri Nguyen Dinh