BLE BYTTET UT: Matros og bas Normann Lønøy har opplevd å bli byttet ut mot billigere arbeidskraft.
Tri Nguyen Dinh
Utflagging av skip:
Matros Normann har opplevd alle sjøfolks skrekk: Å miste jobben til billigere utenlandsk arbeidskraft
Normann Lønøy mistet jobben da skipet flagget ut.
tri@lomedia.no
Normann Lønøy er blant de eldste i gjengen på ankerhåndteringsskipet Horizon Arctic. I dag har han fast og sikker jobb i et offshoreskip med det norske NOR-flagget, men Normann har fått oppleve utflaggingsspøkelset.
– Da båten jeg jobbet i flagget om til Bahamas-flagg fikk jeg riktignok beholde jobben. Vi var fire-fem nordmenn som fikk bli med videre og jeg var den eneste norske på dekk. Ellers var det polske og rumenske sjøfolk. Jeg husker at kollegaen min fra Polen tjente 1600 dollar [14.500 kroner] i måneden. Han fikk ikke betalt for friturene, men han fikk 250 dollar i «return bonus», hvis han kom tilbake og jobbet, sier Lønøy.
p
Viktig krav
Til sammenligning tjente Lønøy rundt 50.000 kroner i måneden, med 1-1 turnus.
– Det var veldig rart å jobbe med sjøfolk som tjente mindre samtidig som man på en måte hadde samme jobb. Til slutt ble jeg også byttet ut fordi jeg var for dyr. Dette var i 2005, minnes Lønøy.
– Vi føler oss trygge og har det bra her i Horizon Arctic, men det er likevel veldig viktig at Norge stiller krav om norske vilkår i Norge hvis vi vil bevare norsk maritim kompetanse. Et slikt krav vil beskytte de som jobber og gjøre det attraktivt for unge sjøfolk som skal rekrutteres. Det finnes ikke sjøfolk som er uenig i dette, sier Lønøy.
Ble for dyr
Også matros Paul Nolsøe ble utsatt for utflagging.
I 2013 ble skipet han jobbet på flagget om til et bekvemmelighetsflagg med internasjonale vilkår om bord.
Nolsøe er fra Færøyene, men har jobbet i Norge med norsk lønn i mange år.
– Vi mistet jobbene våre fordi det var billigere å bruke mannskap på internasjonale vilkår. Det er jo ikke noe kjekt å bli valgt bort på den måten, så det hadde vært bra om Norge innførte krav om norske vilkår når skip opererer i norske farvann og på sokkelen, sier Nolsøe.
Det ironiske er at når Maritim Logg er i Bergen for å besøke Horizon Arctic så ligger det et færøyskflagget supplyskip, som driftes på utenlandske vilkår, rett ved siden av. Dette skipet opererer også på norsk sokkel – i samme farvann som skip med norsk flagg.
– Vi kjenner til skipet og mannskapet. De tjener 20-30 prosent mindre enn oss. Det blir skjev konkurranse når et slikt skip skal konkurrere om de samme kontraktene som norske skip. Faren er at flere vil flagge ut for å dumpe lønninger så lenge det er lov. Faren er at rederier gjør det for å ikke tape i konkurransen om kontrakter, sier Nolsøe.
PÅ BROA: Førstestyrmann Per Rune Kausland har erfart at det blir færre norske sjøfolk siden han begynte som sjømann. Han ber om politiske grep for å bevare norsk maritim kompetanse.
Tri Nguyen Dinh
Attraktiv kompetanse
Enn så lenge er det flest skip med NOR-flagg på sokkelen. Her er det norsk lønn og norske vilkår om bord. NOR-flagget på skipet gjør at sjøfolk som bor i Norge, som er avhengig av norsk lønn, fremdeles er attraktive for rederne.
– Men blir det for mange skip som kan ha utenlandske lønnsvilkår så blir det verre for oss. Mange norske sjøfolk vil måtte skifte segment og kanskje også yrke. Da vil den norske maritime kompetansen forvitre, sier matroskollega Iver Viddal.
Sjøfolkene om bord har mistet flere kollegaer med årene. Mange har gått fra offshore service til brønnbåt, fiskeri og rigg.
– Vi har mistet mange kollegaer, nå som ting er på vei opp igjen er det faktisk vanskelig å få ta i nok folk med riktig kompetanse. Vi skal være forsiktig med å la kompetansen forsvinne. Folk som forlater segmenter og i verste fall de maritime yrkene kommer ikke plutselig tilbake, den kompetansen kan forsvinne for godt. Det bør tas politiske grep for å forhindre dette, sier Viddal.
Ankerhåndteringsskip
En skipstype som er utstyrt med flere svært kraftig vinsjer som kan taue og ankre opp oljeplattformer og ellers fungere som forsyningsskip.
Supplyskip
Et skip som er spesielt utformet for å frakte forsyninger, utstyr og tjenester til oljerigger.
Til slutt ble jeg også byttet ut fordi jeg var for dyr.
Normann Lønøy, matros
Ankerhåndteringsskip
En skipstype som er utstyrt med flere svært kraftig vinsjer som kan taue og ankre opp oljeplattformer og ellers fungere som forsyningsskip.
Supplyskip
Et skip som er spesielt utformet for å frakte forsyninger, utstyr og tjenester til oljerigger.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer