JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsbudsjettet 2026

MDG krever krisemilliarder til kollektivtrafikk

Det er nødvendig med en kraftig økning i finansieringen for å holde liv i kollektivtrafikken i hele landet, mener MDG.
Kollektivtransporten skal bli bedre og billigere hvis MDG får gjennomslag, sier Ingrid Liland (MDG).

Kollektivtransporten skal bli bedre og billigere hvis MDG får gjennomslag, sier Ingrid Liland (MDG).

Alf Ragnar Olsen

Saken oppsummert

steinar.schjetne@lomedia.no

– Alle vet hvordan det står til med økonomien i kommunene og fylkeskommunene, sier finanspolitisk talsperson Ingrid Liland til FriFagbevegelse.

Når hun legger fram det alternative budsjettet til Miljøpartiet De Grønne fredag formiddag, kommer kommuneøkonomien til å stå sentralt. En prekær økonomisk situasjon kommer til å gå ut over tjenestetilbudet og kollektivtilbudet, mener hun.

– Når økonomien er stram, er det ting som ikke er pålagt som ryker først. Kommunene har jo knapt råd til det som er lovpålagt, framholder hun.

Derfor kommer MDG til kreve at det gis en øremerket krisepakke til fylkeskommunene på til sammen 2 milliarder kroner. Pengene skal brukes til å sikre et forsvarlig kollektivtilbud i hele landet.

En drøy fjerdedel av pakken – 550 millioner kroner – er økning i de statlige byvekstavtalene. 

Kritisk i byene

Avtalene skal bidra til å skape byer med «god mobilitet og fremkommelighet, og med mindre lokal luftforurensning, støy og klimagassutslipp», ifølge regjeringen.

Det betyr blant annet bidrag til finansiering av fylkeskommunal kollektivtransport og investeringer i tiltak for kollektivtransport.

– Konsekvensene av ikke å gjøre disse krisetiltakene, er at landet kommer til å bygges ned. Kollektivtransporten er helt essensiell for at folk skal komme seg rundt, sier Liland.

Hun understreker at problemene som rammer kollektivtrafikken finner sted i hele landet. I byene er det «særskilte utfordringer».

– Situasjonen blir kritisk i byene våre hvis de som ikke har bil, opplever at kollektivtransporten enten blir dyrere eller forsvinner, sier Liland.

Også Rødt har inne en krisepakke i sitt alternative budsjett på 2,3 milliarder kroner til å opprettholde tilbud, sikre flere avganger og senke kollektivprisene.

Månedskort for milliarder

Men der Rødt snakker om lavere billettpriser, slår MDG også i bordet med kongstanken om et nasjonalt månedskort. Det lar deg kjøre kollektivt – enten det er med buss, bane eller båt – for 499 kroner i måneden.

Er du under 18 år gammel, skal prisen være halvparten.

– Transportkostnadene er den nest største utgiftsposten etter bolig for en familie. Det å sørge for at folk har råd til å komme seg på fritidsaktiviteter, dra på hytta og leve uten bil uten å måtte blakke seg, skulle vært en selvfølge, sier Liland.

Hun poengterer at regjeringen bruker 11,5 milliarder kroner på norgespris og strømstøtte neste år – en lite treffsikker måte å hjelpe dem som trenger det mest på.

– Månedskort sørger for at alle kan komme seg rundt for en billig penge. Og vi at det er dem har minst som er mest avhengig av kollektivtransport, sier Liland

Snart forhandlinger

MDG er fjerde og siste parti ut av startblokka i den rødgrønne budsjettuka.

Senterpartiet var først ut tirsdag før Rødt kopierte bedriften onsdag. MDG er fjerde parti på rødgrønn side fredag.

De alternative budsjettene gir et uttrykk for den samlede finanspolitikken hvis partiet hadde fått styre landet. Det er først når alle Ap-regjeringens samarbeidspartier har lagt fram sine budsjetter, at forhandlingene kan begynne.

Det skjer etter planen fredag denne uka klokka 14.

Warning