Statsbudsjettet 2026
MDG til kamp mot regjeringens elbil-kutt
Det er fortsatt nødvendig med sterke økonomiske insentiver for å nå elbilmålet, mener Miljøpartiet De Grønne.
Ingrid Liland er MDGs finanspolitiske talsperson og sjefsforhandler.
Aslak Bodahl
Saken oppsummert
aslak@lomedia.no
steinar.schjetne@lomedia.no
Det framgår av det alternative budsjettet partiet framla fredag formiddag.
Partiet krever at regjeringen modererer den kraftige økningen i moms på elbiler i neste års statsbudsjett.
– Vi mener den plutselige endringen som regjeringen har innført, er altfor hastig. Et så stort avgiftssjokk må komme med bedre varsling, sier finanspolitiske talsperson Ingrid Liland på spørsmål fra FriFagbevegelse.
Bare timer senere samme dag skal partiet inn i de formelle forhandlingene om statsbudsjettet for neste år.
Det er ventet å bli en svært turbulent budsjettprosess, hvor de fire rødgrønne opposisjonspartiene sammen og hver for seg skal sette sitt avtrykk på finanspolitikken for neste år.
– Når jeg går inn i det forhandlingsrommet med Arbeiderpartiet, og de andre rødgrønne partiene, gjør jeg det med trua på at vi skal klare å bruke den historiske muligheten vi har, sa Liland da hun presenterte budsjettet sammen med partileder Arild Hermstad.
Øker med 100.000 årlig
Inn i forhandlingene går Liland med krav om at grensen for moms på elbiler settes til 400.000 kroner, ikke 300.000 kroner, slik regjeringen foreslår i budsjettforslaget.
Endringen kommer for brått og er for stor, mener MDG. Også de vil fase ut momskuttet for elbiler, men vil gjøre det over en lengre tidsperiode, konkret med 100.000 kroner årlig fra og med neste år.
Endringen neste år skal først tre i kraft 1. april. ifølge MDG. Sånn skal de som allerede har bestilt bil slippe en ekstrakostnad de ikke var kjent med da de bestilte.
Gjennomsnittsprisen for nye biler ligger så langt i år på 571.000 ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. En slik bil vil få et momspåslag for 2026 på 50.000 kroner, og deretter 75.000 kroner ekstra i 2027, om regjeringen får det som den vil.
Til sammen vil den gjennomsnittlige elbilen til sammen få 125.000 kroner i moms.
Aktuelt: Krever krisemilliarder til kollektivtrafikk
Vil flytte subsidier
– Når elbilmålet er nådd, vil vi flytte denne type fordeler over på andre miljøvennlige transportløsninger. Det er ikke et mål om at vi skal kontinuerlig skal få enda flere elbiler på norske veier, sier Liland.
Også SV vil fremme krav om at forslaget regjeringen kommer med i budsjettforslaget modereres.
Partiet vil utsette innføringen av momsøkningen til 1. mars, og øker avgiftene på fossilbiler for å fortsatt stimulere til elbilkjøp.
Finansminister Jens Stoltenberg forsvarte elbilgrepet slik da han la fram budsjettforslaget 15. oktober.
– Det er verken bra for miljøet eller statsfinansene å støtte kjøp av nye personbiler framfor annet forbruk. Vi foreslår derfor i første omgang å redusere støtten før den fases helt ut. Dette vil gi oss mulighet til å prioritere å redusere andre skatter og avgifter.
Snart forhandlinger
Forhandlingene innad i den rødgrønne blokken om neste års statsbudsjett starter klokka 14 fredag – bare noen timer etter at MDG la fram sitt opplegg.
Liland mener MDG har en historisk mulighet til på dra politikken i grønnere retning.
– Aldri før har regjeringen vært avhengig av et grønnere alternativ enn nå, poengterer hun.
De alternative budsjettene gir et uttrykk for den samlede finanspolitikken hvis partiet hadde fått styre landet.
Det er først når alle Ap-regjeringens samarbeidspartier har lagt fram sine budsjetter, at forhandlingene kan begynne.
Nå: 0 stillingsannonser

