JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
 Bussjåførene i Drammen forteller om mye støtte fra publikum. Mandag fikk de  besøk av Fagforbundets leder Mette Nord.

Bussjåførene i Drammen forteller om mye støtte fra publikum. Mandag fikk de besøk av Fagforbundets leder Mette Nord.

Ketil Blom

Fagforbundets leder om busstreiken

Mette Nord: – NHO har begått et uhørt avtalebrudd overfor bussjåførene

Arbeidsgiverne er nødt til å banke på bussjåførenes dør med et nytt lønnstilbud, krever Fagforbundets leder Mette Nord.



29.09.2020
14:12
23.10.2020 12:35

ola.tommeras@fagbladet.no

Fagforbundets leder Mette Nord prater seg varm etter å ha møtt streikende bussjåfører i Drammen i går. Hun er tydelig provosert av situasjonen med en motpart som nekter å gå med på tidligere avtale om at sjåførene skal nærme seg industriarbeiderlønn.

Fagforbundets streikeleder i Drammen, Kenneth Bekkenes, og kollegaene hans streiker på åttende dagen når forbundets leder avlegger dem besøk.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Absurde utslag

– De devaluerer en hel bransje når de går ifra løfter på denne måten. Jeg synes det er uhørt, sier hun.

Mette Nord tordner mot sjåførenes arbeidsvilkår.

– Vi forventer trygghet i bussen. Ingen kunne tenkt seg at bussen ikke er sjekket før avgang. Det er absurd når sjåførene må sikkerhetssjekke bussen ubetalt på fritida, sier hun.

Nord trekker pusten dypt når vi spør om Stordranges begrunnelse for å gå vekk fra avtalen, at lønnsnivået i industrien har endret seg på grunn av automatisering.

– I industrien har lavtlønte arbeidsplasser forsvunnet og andre kommet. NHO kan ikke ensidig omdefinere industriarbeiderlønn og endre en avtale. Det gir i hvert fall ikke samarbeidsklima, sier hun.

Les også: Fellesforbundet i Rogaland vurderer sympatistreik for bussjåførene

ABSURD: – Vi forventer trygghet i bussen. Det er absurd når sjåførene må sikkerhetssjekke bussen ubetalt på fritida, sier Fagforbundets leder Mette Nord. Mandag troppet hun opp hos de streikende i Drammen.

ABSURD: – Vi forventer trygghet i bussen. Det er absurd når sjåførene må sikkerhetssjekke bussen ubetalt på fritida, sier Fagforbundets leder Mette Nord. Mandag troppet hun opp hos de streikende i Drammen.

Ketil Blom

Penger til alt, men ikke sjåføren

– Operatørselskapene har konkurrert oss ned i kjelleren hva gjelder lønn og arbeidsvilkår, sier Kenneth Bekkenes.

Han mener mye av grunnen ligger i anbudssystemet som busstrafikk har ligget under de to siste tiårene.

På begynnelsen av 2000-tallet gikk de første anbudene ut i markedet til det private selskapet som kunne kjøre bussene til lavest mulig pris. I dag er hundre prosent av all rutetrafikk konkurranseutsatt.

– Før var det ett selskap som sto for tjenesten. Nå skal operatørselskapet og selskapet som eier dem, igjen tjene penger, og penger skal gå til selskaper som skal bestille og administrere konkurransen. Til slutt er det lite igjen til dem som skal gjøre jobben, sier Bekkenes.

Les også: Kværner Stord byttet turbuss-selskap under busstreiken. Det har fått klubblederen på verftet til å se rødt

– Lederlønn relevant

Rå konkurranse krever tilsynelatende også rått betalt lederskap. Det har vært et poeng i debatten at lederne i selskapene tjener opp mot tre millioner i året i gjennomsnitt.

I motsetning til motparten, mener Mette Nord at lederlønningene er relevant å peke på når sjåførene framsetter sine krav.

– Det er absolutt relevant. Når ledelse og administrasjon klarer å ta ut så mye penger, samtidig som sjåførene som gjør jobben ikke blir verdsatt, da er lederlønna relevant i debatten, sier hun.

STØTTER OSS: Folk felst støtter streiken, fastslår streikeleder Kenneth Bekkenes (i midten).

STØTTER OSS: Folk felst støtter streiken, fastslår streikeleder Kenneth Bekkenes (i midten).

Ketil Blom

Folk er positive

Kenneth Bekkenes har nesten bare fått positive tilbakemeldinger fra publikum, til tross for problemene streiken medfører. Han har likevel erfart at det trengs kunnskap om organiseringen av busskjøring i dag.

Mange kjenner ikke til at sjåførene med jevne mellomrom får nye arbeidsgivere ettersom hvilket selskap som seirer i anbudskonkurransene.

– Vi har alltid vært i bybildet. Folk har en oppfatning av bussen som et trygt sted med en sjåfør som har tid til å gjøre jobben. De vet ikke at slikt som tid til å sjekke bussen før avgang ofte har forsvunnet i konkurransen. Det er likevel sånt vi gjør som førere, fordi vi er ansvarlige for utstyret, sier han.

NHO må ta initiativet

Etter åtte dager har det ikke vært kontakt mellom partene. Om hvem som bør ta kontakt med hvem, har Mette Nord følgende beskjed:

– De ansattes organisasjoner har takket pent og høflig nei til et tilbud der avtaler ikke innfris. Da er det NHOs tur til å banke på døren med et tilbud.

NHO kan ikke ensidig omdefinere industriarbeiderlønn og endre en avtale.

Mette Nord, leder i Fagforbundet

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.09.2020
14:12
23.10.2020 12:35



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Høyre-politikeren kommer med en advarsel til venstresida på 1. mai

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Håvard Sæbø

Halvparten av innleien hos Statsbygg var ulovlig

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Privat

«Det er 1. mai, og jeg tenker på mamma, en vaskedame»

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Jan-Erik Østlie

«Vi er ikke alle i samme båt. Noen er i en yacht», sier Rødt-lederen i sin 1. mai-tale

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Stortinget

Rødt og MDG kan få LO-støtte


Flere saker