JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
 Bussjåførene i Drammen forteller om mye støtte fra publikum. Mandag fikk de  besøk av Fagforbundets leder Mette Nord.

Bussjåførene i Drammen forteller om mye støtte fra publikum. Mandag fikk de besøk av Fagforbundets leder Mette Nord.

Ketil Blom

Fagforbundets leder om busstreiken

Mette Nord: – NHO har begått et uhørt avtalebrudd overfor bussjåførene

Arbeidsgiverne er nødt til å banke på bussjåførenes dør med et nytt lønnstilbud, krever Fagforbundets leder Mette Nord.



29.09.2020
14:12
23.10.2020 12:35

ola.tommeras@fagbladet.no

Fagforbundets leder Mette Nord prater seg varm etter å ha møtt streikende bussjåfører i Drammen i går. Hun er tydelig provosert av situasjonen med en motpart som nekter å gå med på tidligere avtale om at sjåførene skal nærme seg industriarbeiderlønn.

Fagforbundets streikeleder i Drammen, Kenneth Bekkenes, og kollegaene hans streiker på åttende dagen når forbundets leder avlegger dem besøk.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Absurde utslag

– De devaluerer en hel bransje når de går ifra løfter på denne måten. Jeg synes det er uhørt, sier hun.

Mette Nord tordner mot sjåførenes arbeidsvilkår.

– Vi forventer trygghet i bussen. Ingen kunne tenkt seg at bussen ikke er sjekket før avgang. Det er absurd når sjåførene må sikkerhetssjekke bussen ubetalt på fritida, sier hun.

Nord trekker pusten dypt når vi spør om Stordranges begrunnelse for å gå vekk fra avtalen, at lønnsnivået i industrien har endret seg på grunn av automatisering.

– I industrien har lavtlønte arbeidsplasser forsvunnet og andre kommet. NHO kan ikke ensidig omdefinere industriarbeiderlønn og endre en avtale. Det gir i hvert fall ikke samarbeidsklima, sier hun.

Les også: Fellesforbundet i Rogaland vurderer sympatistreik for bussjåførene

ABSURD: – Vi forventer trygghet i bussen. Det er absurd når sjåførene må sikkerhetssjekke bussen ubetalt på fritida, sier Fagforbundets leder Mette Nord. Mandag troppet hun opp hos de streikende i Drammen.

ABSURD: – Vi forventer trygghet i bussen. Det er absurd når sjåførene må sikkerhetssjekke bussen ubetalt på fritida, sier Fagforbundets leder Mette Nord. Mandag troppet hun opp hos de streikende i Drammen.

Ketil Blom

Penger til alt, men ikke sjåføren

– Operatørselskapene har konkurrert oss ned i kjelleren hva gjelder lønn og arbeidsvilkår, sier Kenneth Bekkenes.

Han mener mye av grunnen ligger i anbudssystemet som busstrafikk har ligget under de to siste tiårene.

På begynnelsen av 2000-tallet gikk de første anbudene ut i markedet til det private selskapet som kunne kjøre bussene til lavest mulig pris. I dag er hundre prosent av all rutetrafikk konkurranseutsatt.

– Før var det ett selskap som sto for tjenesten. Nå skal operatørselskapet og selskapet som eier dem, igjen tjene penger, og penger skal gå til selskaper som skal bestille og administrere konkurransen. Til slutt er det lite igjen til dem som skal gjøre jobben, sier Bekkenes.

Les også: Kværner Stord byttet turbuss-selskap under busstreiken. Det har fått klubblederen på verftet til å se rødt

– Lederlønn relevant

Rå konkurranse krever tilsynelatende også rått betalt lederskap. Det har vært et poeng i debatten at lederne i selskapene tjener opp mot tre millioner i året i gjennomsnitt.

I motsetning til motparten, mener Mette Nord at lederlønningene er relevant å peke på når sjåførene framsetter sine krav.

– Det er absolutt relevant. Når ledelse og administrasjon klarer å ta ut så mye penger, samtidig som sjåførene som gjør jobben ikke blir verdsatt, da er lederlønna relevant i debatten, sier hun.

STØTTER OSS: Folk felst støtter streiken, fastslår streikeleder Kenneth Bekkenes (i midten).

STØTTER OSS: Folk felst støtter streiken, fastslår streikeleder Kenneth Bekkenes (i midten).

Ketil Blom

Folk er positive

Kenneth Bekkenes har nesten bare fått positive tilbakemeldinger fra publikum, til tross for problemene streiken medfører. Han har likevel erfart at det trengs kunnskap om organiseringen av busskjøring i dag.

Mange kjenner ikke til at sjåførene med jevne mellomrom får nye arbeidsgivere ettersom hvilket selskap som seirer i anbudskonkurransene.

– Vi har alltid vært i bybildet. Folk har en oppfatning av bussen som et trygt sted med en sjåfør som har tid til å gjøre jobben. De vet ikke at slikt som tid til å sjekke bussen før avgang ofte har forsvunnet i konkurransen. Det er likevel sånt vi gjør som førere, fordi vi er ansvarlige for utstyret, sier han.

NHO må ta initiativet

Etter åtte dager har det ikke vært kontakt mellom partene. Om hvem som bør ta kontakt med hvem, har Mette Nord følgende beskjed:

– De ansattes organisasjoner har takket pent og høflig nei til et tilbud der avtaler ikke innfris. Da er det NHOs tur til å banke på døren med et tilbud.

NHO kan ikke ensidig omdefinere industriarbeiderlønn og endre en avtale.

Mette Nord, leder i Fagforbundet

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.09.2020
14:12
23.10.2020 12:35



Mest lest

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»


Flere saker