Bussjåførene i Drammen forteller om mye støtte fra publikum. Mandag fikk de besøk av Fagforbundets leder Mette Nord.
Ketil Blom
Fagforbundets leder om busstreiken
Mette Nord: – NHO har begått et uhørt avtalebrudd overfor bussjåførene
Arbeidsgiverne er nødt til å banke på bussjåførenes dør med et nytt lønnstilbud, krever Fagforbundets leder Mette Nord.
ola.tommeras@fagbladet.no
Fagforbundets leder Mette Nord prater seg varm etter å ha møtt streikende bussjåfører i Drammen i går. Hun er tydelig provosert av situasjonen med en motpart som nekter å gå med på tidligere avtale om at sjåførene skal nærme seg industriarbeiderlønn.
Fagforbundets streikeleder i Drammen, Kenneth Bekkenes, og kollegaene hans streiker på åttende dagen når forbundets leder avlegger dem besøk.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Absurde utslag
– De devaluerer en hel bransje når de går ifra løfter på denne måten. Jeg synes det er uhørt, sier hun.
Mette Nord tordner mot sjåførenes arbeidsvilkår.
– Vi forventer trygghet i bussen. Ingen kunne tenkt seg at bussen ikke er sjekket før avgang. Det er absurd når sjåførene må sikkerhetssjekke bussen ubetalt på fritida, sier hun.
Nord trekker pusten dypt når vi spør om Stordranges begrunnelse for å gå vekk fra avtalen, at lønnsnivået i industrien har endret seg på grunn av automatisering.
– I industrien har lavtlønte arbeidsplasser forsvunnet og andre kommet. NHO kan ikke ensidig omdefinere industriarbeiderlønn og endre en avtale. Det gir i hvert fall ikke samarbeidsklima, sier hun.
Les også: Fellesforbundet i Rogaland vurderer sympatistreik for bussjåførene
ABSURD: – Vi forventer trygghet i bussen. Det er absurd når sjåførene må sikkerhetssjekke bussen ubetalt på fritida, sier Fagforbundets leder Mette Nord. Mandag troppet hun opp hos de streikende i Drammen.
Ketil Blom
Penger til alt, men ikke sjåføren
– Operatørselskapene har konkurrert oss ned i kjelleren hva gjelder lønn og arbeidsvilkår, sier Kenneth Bekkenes.
Han mener mye av grunnen ligger i anbudssystemet som busstrafikk har ligget under de to siste tiårene.
På begynnelsen av 2000-tallet gikk de første anbudene ut i markedet til det private selskapet som kunne kjøre bussene til lavest mulig pris. I dag er hundre prosent av all rutetrafikk konkurranseutsatt.
– Før var det ett selskap som sto for tjenesten. Nå skal operatørselskapet og selskapet som eier dem, igjen tjene penger, og penger skal gå til selskaper som skal bestille og administrere konkurransen. Til slutt er det lite igjen til dem som skal gjøre jobben, sier Bekkenes.
– Lederlønn relevant
Rå konkurranse krever tilsynelatende også rått betalt lederskap. Det har vært et poeng i debatten at lederne i selskapene tjener opp mot tre millioner i året i gjennomsnitt.
I motsetning til motparten, mener Mette Nord at lederlønningene er relevant å peke på når sjåførene framsetter sine krav.
– Det er absolutt relevant. Når ledelse og administrasjon klarer å ta ut så mye penger, samtidig som sjåførene som gjør jobben ikke blir verdsatt, da er lederlønna relevant i debatten, sier hun.
STØTTER OSS: Folk felst støtter streiken, fastslår streikeleder Kenneth Bekkenes (i midten).
Ketil Blom
Folk er positive
Kenneth Bekkenes har nesten bare fått positive tilbakemeldinger fra publikum, til tross for problemene streiken medfører. Han har likevel erfart at det trengs kunnskap om organiseringen av busskjøring i dag.
Mange kjenner ikke til at sjåførene med jevne mellomrom får nye arbeidsgivere ettersom hvilket selskap som seirer i anbudskonkurransene.
– Vi har alltid vært i bybildet. Folk har en oppfatning av bussen som et trygt sted med en sjåfør som har tid til å gjøre jobben. De vet ikke at slikt som tid til å sjekke bussen før avgang ofte har forsvunnet i konkurransen. Det er likevel sånt vi gjør som førere, fordi vi er ansvarlige for utstyret, sier han.
NHO må ta initiativet
Etter åtte dager har det ikke vært kontakt mellom partene. Om hvem som bør ta kontakt med hvem, har Mette Nord følgende beskjed:
– De ansattes organisasjoner har takket pent og høflig nei til et tilbud der avtaler ikke innfris. Da er det NHOs tur til å banke på døren med et tilbud.
NHO kan ikke ensidig omdefinere industriarbeiderlønn og endre en avtale.
Mette Nord, leder i Fagforbundet
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo