Koronakrisen:
Nav-ansatt: – Når jeg ringer folk som mottar sosialhjelp, spør jeg om de har noen å snakke med
Nav-kontoret i Asker er delvis stengt. Nå sitter sosionom Anette Wagle hjemme og ringer til sosialhjelpsmottakere.
Anette Wagle og mange av kollegene i Nav har hjemmekontor.
Privat
simen@lomedia.no
De er avhengige av å få penger fra Nav hver måned for å ha tak over hodet og mat i kjøleskapet. Sosionom Anette Wagle frykter at mange av dem som har minst, har det vanskelig når Norge stopper opp.
– På kontoret her har vi blitt enige om å spørre litt ekstra om hvordan de som mottar sosialhjelp har det i tiden vi er i nå, sier Wagle, som er tillitsvalgt for medlemmer av Fellesorganisasjonen (FO) ved kontoret.
Spør om de har noen å snakke med
Hun jobber til daglig med jobbveiledning, men nå er jobbsenteret på Nav-kontoret stengt på grunn av virusutbruddet. Mange av de ansatte jobber hjemmefra. Nå er Wagles oppgave å sørge for at alle som har krav på det, får sosialhjelp. Det blir mange telefoner i løpet av en dag.
– Når jeg ringer, spør jeg blant annet om de har noen å snakke med. Flere er ensomme, og det kan være vanskelig hvis de må sitte i karantene, sier Wagle.
– Hva svarer de når du spør?
– De fleste har heldigvis én de kan ringe.
Hva har jeg krav på av Nav? 10 spørsmål og svar om utbetalinger etter koronautbruddet
– Ekstra viktig med sosionomer i krisetider
Hun mener at sosionomenes kompetanse er ekstra viktig ved Nav-kontorene når Norge er i krise. Wagle legger spesielt vekt på sosionomenes individuelle tilnærming til sakene.
– Vi ser at alle er forskjellige og har ulike utfordringer. I disse tider er det viktig å ta individuelle vurderinger.
Nav-kontoret i Asker er nå bare åpent to timer hver dag. Det er bare de som absolutt må komme innom, som anbefales å møte opp.
Nav er godt rustet til å ta imot tusenvis av nye krav om dagpenger, hevder forskere og ansatte
Ser gjennom fingrene med dokumentasjon
De som har mulighet til det, blir oppfordret til å sende inn dokumentasjon digitalt.
– Folk får ikke lov til å skrive ut dokumenter på Nav-kontoret nå, og det er det en del som vanligvis gjør. Vi må være mer fleksible, og vi kan vurdere å gi ut epostadressen vår, slik at folk kan sende dokumentasjon digitalt. Dessverre har ikke vi digital løsning for sosialhjelp her i Asker, sier Wagle.
Hun mener det er viktig å være litt raus med både kolleger og folk som mottar sosialhjelp i krisetid.
– Vi må ikke stille så mange vilkår, og hvis en person har hatt samme inntekt de siste månedene, kan vi se litt gjennom fingrene med dokumentasjon. Nå er det viktig at folk får penger, sier hun.