Anbud og sikkerhet
Norge kan ikke stille strengere krav til bussjåførenes sikkerhet enn resten av Europa, sier Samferdselsdepartementet
Alle er enige om at kollisjonssikkerheten for norske bussjåfører er for dårlig. Slik svarer Samferdselsdepartementet.
ANBUD OM NORSKE RUTER: I iveren etter å vinne anbudskonkurransene, blir sjåføres sikkerhet satt til side, mener Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
Nylig kolliderte en nyere buss med en liten elbil. Resultatet var at fronten på bussen ble trykket inn. I 2017 ble en sjåfør drept og en livstruende skadet da to busser kolliderte.
I iveren etter å vinne anbud, blir sjåføres sikkerhet satt til side, mener Fellesforbundet.
Den lille elbilen på bildet smadret bussen: – Sjåførenes sikkerhet ofres for å vinne anbud
– Dagens krav til kollisjonssikkerhet i buss er ikke tilfredsstillende, innrømmer statssekretær Tommy Skjervold i Samferdselsdepartementet.
Han peker på at kravene internasjonalt til kollisjonssikkerhet stadig har blitt styrket for andre kjøretøy, mens utviklingen ikke har vært den samme for buss.
Ikke gjennomslag
– Vi har derfor, i nært samarbeid med representanter for bussjåførene, tatt initiativ til strengere internasjonale krav til kollisjonssikkerhet i buss. Dessverre har vi så langt ikke fått gjennomslag for dette ennå, men vi følger opp havarikommisjonens tilråding etter den nevnte tragiske bussulykken i 2017, og ser på hvordan vi kan følge opp dette videre, sier han.
p
At noen av fylkeskommunene har gått i front og stiller tøffere krav, er han glad for.
– Når det gjelder anbud, er det fylkeskommunene som i første rekke er ansvarlig for å stille tilstrekkelige krav i anbudene de utlyser. Det er positivt at enkelte fylker nå vier dette temaet større oppmerksomhet, men det er samtidig potensiale for større bevissthet i mange fylker, understreker han.
Vil ikke ha særnorske krav
Skjervold forteller videre at det er en prosess i gang for å følge opp sikkerhetstilrådingen fra Havarikommisjonen om bruk av nasjonale forskrifter som grunnlag for å heve kollisjonssikkerheten i buss i løyvepliktig transport i Norge.
Dette er bussjåførenes skrekk-bilde. Slik svarer arbeidsgiverne
– Men det er for tidlig å si noe mer konkret om dette nå, sier han.
I likhet med NHO Transport mener han at jobben likevel må gjøres internasjonalt.
– Det er harmonisert internasjonalt teknisk regelverk for kjøretøy, herunder buss, som Norge er bundet av. Vi kan derfor ikke stille særnorske tekniske krav til busser i Norge, avslutter statssekretær Tommy Skjervold i Samferdselsdepartementet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.