JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sikkerhet ved frontkollisjon i buss:

Dette er bussjåførenes skrekk-bilde. Slik svarer arbeidsgiverne

– Det bør være like strenge krav til kollisjonsbeskyttelse i busser som for andre kjøretøyer, mener NHO.
Administrerende direktør  Jon H. Stordrange i NHO Transport vil ha strengere krav for sikkerheten til bussjåførene.

Administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport vil ha strengere krav for sikkerheten til bussjåførene.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Nylig kolliderte en nyere buss med en liten elbil. Resultatet var at fronten på bussen ble trykket langt inn.

I 2017 ble en sjåfør drept og en livstruende skadet da to busser kolliderte. Havarikommisjonen for Transport konkluderte i en rapport for 2017-ulykken med at kollisjonssikkerheten ved denne type frontkollisjoner er for svak, selv om bussene tilfredsstilte internasjonalt og nasjonalt teknisk regelverk.

Nytt internasjonalt regelverk

NHO Transport mener at løsningen er å endre det internasjonale ECE-regelverket som omfatter alle land i Europa, ikke bare innenfor EØS- og EU-området.

p

– Statistisk sett skjer det få bussulykker, blant annet takket være godt kvalifiserte yrkessjåfører. Men vi har gitt konkret innspill til hvordan reglene kan endres. Selv om det skjer få ulykker, bør myndighetene ta hensyn til sjåførenes opplevde og faktiske trygghet ved utformingen av regelverket. Derfor bør det være like strenge krav til kollisjonsbeskyttelse i busser som for andre kjøretøyer, påpeker Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport.

NHO Transport mener imidlertid at å innføre særnorske krav ikke er veien å gå, selv om intensjonen er god.

– Busser blir i størst mulig grad masseprodusert og produsentene innretter seg etter internasjonalt regelverk. Spesialkrav til det lille norske markedet som påvirker bussens konstruksjon kan bli praktisk utfordrende, vanskelig å få godkjent eller svært kostbart. Satt på spissen er et sjåførliv like mye verdt i hele Europa og strengere krav til kollisjonsbeskyttelse bør dermed gjelde samtlige bussprodusenter. Derfor må det internasjonale regelverket endres slik at kravene gjelder for alle, understreker han.

Saken fortsetter under bildet.

Faksimile, FriFagbevegelse.no 23. oktober 2019.

Faksimile, FriFagbevegelse.no 23. oktober 2019.

Roy Ervin Solstad

Besøker Volvo

Det er også grunnen til at det i de fellesnordiske kravene ved anskaffelse av busser gjennom samarbeidet Bus Nordic, ikke ble tatt med kollisjonssikkerhet for sjåførene.

– Bus Nordic er basert på internasjonalt og nasjonale tekniske regelverk. I tillegg er det stilt noen krav som har spesiell betydning for nordiske forhold. Bus Nordic har ikke stilt særkrav som påvirker konstruksjonen til bussene, men vi i NHO Transport har løftet problemstillingen om kollisjonssikkerhet slik at også de andre partnerne påvirker en rask endring av det internasjonale regelverket. Her er Havarikommisjonens funn relevant dokumentasjon, sier han.

p

I november drar et utvalg bestående av medlemmer fra NHO Transport, Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet til en av bussprodusentene for å diskutere sikkerhet.

– Vi har etablert et felles utvalg som jobber med sikkerhet for sjåfører og passasjerer i buss. Bedre kollisjonssikkerhet i buss har vært utvalgets viktigste sak i 2019. Organisasjonene har blant annet levert høringsuttalelser til Statens havarikommisjon for transport, hatt dialog med Vegdirektoratet og tatt saken opp i nordiske og europeiske fora. Vi skal dessuten besøke Volvos forskningssenter i Gøteborg 6. november med sikkerhet som tema, sier Jon H. Stordrange.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse