JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Israels krigføring i Gaza

Norsk selskap anmeldt for medvirkning til krigsforbrytelser

Det Norske Veritas godkjente flere israelske krigsskip og et amerikansk lasteskip som frakter våpen til Israel. Nå blir selskapet politianmeldt.
Den første av fire missilbåter ankom havna i Haifa i Israel i 2020.

Den første av fire missilbåter ankom havna i Haifa i Israel i 2020.

NTB/AP

Saken oppsummert

yngvil@lomedia.no

FriFagbevegelse avdekket nylig at Det Norske Veritas (DNV) godkjente israelske krigsskip som bombet Gaza.

Veritas har også gitt godkjenning til et amerikansk lasteskip, som frakter våpen til Israel.

Palestinakomiteen har derfor anmeldt DNV for å ha medvirket til krigsforbrytelser.

«Vi har notert oss disse anmeldelsene, men siden det ikke foreligger noen straffbare forhold, forventer vi ikke at påtalemyndigheten vil følge opp saken», sier Margrethe Andersen, talsperson i DNV, til FriFagbevegelse.

Saken ligger i bero

Anmeldelsene er mottatt, bekrefter førstestatsadvokat Jan Glent overfor FriFagbevegelse.

Han leder den norske påtalemyndigheten som blant annet behandler saker knyttet til krigsforbrytelser og folkemord.

Saken er i bero i påvente av avgjørelse fra Riksadvokaten i en annen sak som gjelder Israels krigføring i Gaza, forteller Glent.

Godkjenningen utløp i 2022

Krigsskipene til Israel ble bygd i Tyskland, der DNVs tyske datterselskap ga midlertidig godkjenning i 2015.

Fem år senere seilte den første korvetten inn til havn i Israel. Der ble de utstyrt med mange avanserte våpensystemer.

De midlertidige sertifikatene på skipene utløp i 2022, men ble stående i produksjonssystemet på grunn av en feil, sier talsperson Margrethe Andersen i Det Norske Veritas til FriFagbevegelse.

I DNVs oversikt står det at sertifikatene ble avsluttet 1. september 2025.

Palestinakomiteen la denne datoen til grunn i sin anmeldelse.

– Kan ha bidratt til krigsforbrytelser

Israelske myndigheter hevder Israel ikke brukte missilskipene i angrep før i oktober 2023, etter Hamas-angrepet mot Israel 7. oktober 2023.

– De kan ha bidratt til krigsforbrytelser før folkemordet i Gaza startet, påpeker Line Khateeb, leder i Palestinakomiteen i Norge.

Verdens fremste eksperter på folkemord har betegnet det israelske militærets framferd som folkemord.

Veritas sjekket ikke risiko

Det Norske Veritas har vedgått at de ikke undersøkte risikoen for at selskapet kunne bidra til krigsforbrytelser ved å ta oppdraget med å godkjenne de israelske krigsskipene.

Line Khateeb i Palestinakomiteen mener det er alvorlig at Veritas ikke gjorde aktsomhetsvurderinger.

DNV skal operere i henhold til FNs retningslinjer for ansvarlig næringsliv. Disse sier at selskaper skal vurdere slik risiko grundig i områder med krig og konflikt.

– Da kan de ikke godkjenne krigsskip til en stat som begår systematiske folkerettsbrudd, sier Line Khateeb.

– DNV sier de ikke ville tatt oppdraget med å godkjenne israelske krigsskip i dag. Hvordan reagerer du på det?

– Det er bra, svarer Palestinakomiteen-lederen.

– Frakter våpen til okkupasjonsmakten

DNV har også godkjent et amerikansk lasteskip som frakter ammunisjon til Israel, ifølge irske gravejournalister.

– DNV må gjennomgå sertifiseringen av skip som frakter våpen til okkupasjonsmakten Israel. Der et forhold de bør ta tak i snarest, krever Line Khateeb.

Palestinakomiteen mener sertifiseringen har bidratt til at fartøyet kan og har kunnet frakte våpen til Israel.

– Dette er våpen som er brukt i forbindelse med Israels utførelse av krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten og potensielt også folkemord i Palestina, understreker hun.

Palestinakomiteen har derfor anmeldt DNV for indirekte å medvirke til krigsforbrytelser.

DNV: – Eier og operatør av skipet har ansvaret

Det Norske Veritas fastholder at de heller ikke i denne saken har noe ansvar.

Det er «eier og operatør som har fullt og helt ansvar for hvilken last skipet frakter og hvilke ruter det seiler», understreker DNVs talsperson Margrethe Andersen overfor FriFagbevegelse.

«Dette er ikke informasjon klasseselskapet har tilgang til – eller ansvar for å følge opp», argumenterer hun.

Det Norske Veritas er et såkalt klasseselskap. Slike selskaper kontrollerer at skip oppfyller sjøsikkerhets- og kvalitetskrav til skrog og maritime systemer om bord.

Hvis de godkjenner, utsteder de et sertifikat.

Anmeldte tre israelske forsvarstopper

Jan Glent i Det nasjonale statsadvokatembetet for innsats mot organisert og annen alvorlig kriminalitet (NAST), forteller at de har mottatt flere anmeldelser som gjelder Israels krigføring i Gaza.

ICJ-Norge og Forsvar Folkeretten anmeldte i november 2023 tre israelske forsvarstopper for forbrytelser mot menneskeheten i Gaza.

Kripos ville ikke etterforske, og de to organisasjonene påklagde dette.

– Vi venter på avgjørelse fra Riksadvokaten i denne saken. Vi vil ha en enhetlig holdning fra norske påtalemyndigheter til disse sakene, sier Jan Glent i NAST.

Warning