JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Striden om søppelhenting i Oslo når nye høyder

Ordkrig mellom transportarbeidere og lastebileiere i Veireno-saken

Mener forbund motarbeider med vilje.
Veireno skaper strid i bransjen. Administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund beskylder Ole Einar Adamsrød, nestleder i Tranpsortarbeiderforbundet, for å undergrave medlemmer.

Veireno skaper strid i bransjen. Administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund beskylder Ole Einar Adamsrød, nestleder i Tranpsortarbeiderforbundet, for å undergrave medlemmer.

helge@lomedia.no

Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) beskyldes for å undergrave sine egne medlemmers arbeidsplass av motpartens hovedorganisasjon, Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Det er adm. dir. Geir A. Mo i NLF som i et innlegg i Anlegg & Transport går til frontalangrep på forbundssekretær Ole Einar Adamsrød.

I et innlegg på bloggen.no hevdet Adamsrød at Veireno ødelegger bransjens renommé, og at anbud er blitt det samme som lavest pris.

– Uten å ta hensyn til erfaring, kompetanse og virksomhetsoverdragelse for å få en best mulig overgang mellom ny og gammel operatør. Dersom slike kriterier hadde blitt ivaretatt ville de problemene Veireno påfører innbyggere og ansatte vært unngått, mente Adamsrød.

Mo svarer med å hevde at forbundssekretæren igjen er på farten i sin iver etter å skape et mest mulig negativt bilde av Veireno AS, som vant anbudet for innsamling av husholdningsavfall i Oslo.

Renovasjonsarbeidere i billig-firma må vente to måneder på første lønning

Ingen overraskelse

Renovasjonsselskapet er medlem av organisasjonen som Mo er øverste leder for. Han hevder innkjøringsproblemene som har skapt det reneste søppelkaoset i hovedstaden både var forventet og forhåndsmeldt.

– Vår felles jobb som organisasjoner for arbeidstagere og bedrifter er å tilrettelegge best mulig for bedriften, slik at ansatte og ledelse kan komme seg gjennom utfordrende perioder på hensiktsmessig vis. Til dette har vi mange verktøy. Men da må vi ha et ønske om at de skal lykkes, ikke bruke mediene for å lage vanskeligheter for ansatte og bedrift i deres arbeid, sier Mo til Anlegg & Transport.

Geir A. Mo med harde utfall mot NTF.

Geir A. Mo med harde utfall mot NTF.

Jon Terje Hellgren Hansen - NLF

– Det kan synes som at NTF benytter denne saken som et middel til å fremme sin egen ideologiske motstand mot anbudsutsettelse og private tilbydere. Dette har bidratt til å stikke kjepper i hjulene for Veirenos drift og derfor skapt en ytterligere belastning for Oslos innbyggere. NTF har motsatt seg dialog i en krevende omstillingsprosess, og i svært liten grad bidratt til å bedre samarbeidsforholdene i bedriften, hevder Mo.

Få nyhetsbrevet vårt

Slår tilbake

Ole Einar Adamsrød kjenner seg ikke igjen i kritikken.

– Å påstå at vi stikker kjepper i hjulene på Veireno faller på sin egen urimelighet. Det synliggjør jeg når jeg i mitt innlegg viser til at Veireno er kommet for å bli, sier Ole Einar Adamsrød til LO Aktuelt.

– Men det fritar ikke Veireno fra å følge lovbestemmelsene som alle andre. Tariffavtalen er ikke et verktøy for å bryte lovpålagte bestemmelser. Hvis Mo eller NLF mener det må de gå i seg selv om hva samarbeid er, legger han til.

– Vi har aldri krevd at søppelkjøringen skal tilbake til kommunen. Vi kan leve fint med anbudsutsettelse, men det forutsetter at lover og avtaler holdes. Vi kan ikke gi samtykke til at tariffavtaler og norske lover skal brytes. Veireno må som alle andre selvsagt forholde seg til arbeidsmiljøloven, mener Adamsrød.

Ole Einar Adamsrød er forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.

Ole Einar Adamsrød er forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

– NLF opplyser ikke at de sammen med Veireno ønsker utvidet bruk av overtid, utover de 60-70 timene som vil være en sikkerhetsfaktor som det ikke må spilles på. Når det gjelder påstanden om at vi bruker medlemmene i vår favør, er det helt feil. Samme gjelder når han viser til utpeking av tillitsvalgte. Mo sier ikke noe om hvorfor det beklageligvis bare er Veireno som har slike problemer under oppstarten, kontra andre anbud som starter opp, Mulig det er greit for han ikke si noe om det, er svaret fra Ole Einar Adamsrød.

Billigfirma klarer ikke å hente all søpla i Oslo. Nå gir kommunen bøter

Veireno ødelegger renovasjonsbransjens renommé

Veireno politianmeldt etter grove brudd på arbeidstidsbestemmelsene

Dette er saken

3. oktober overtok Veireno avfallsinnsamling i Oslo. Anbudet er på 419 millioner kroner - 129 millioner kroner mindre enn nest laveste anbud.

Firmaet har også vunnet anbud i Vestfold.

Etter at firmaet overtok har det vært det reneste søppelkaoset i Oslo. Nå kjører firmaet fra 06.00 om morgenen til 22.00 på kvelden for å komme ajour.

Forbundssekretær Ole Einar Adamsrød skrev en blogg som nå er besvart av Geir A. Mo hos Lastebileiernes-Forbund.

Nå hagler beskyldningene partene imellom.

Warning
Annonse
Annonse

Dette er saken

3. oktober overtok Veireno avfallsinnsamling i Oslo. Anbudet er på 419 millioner kroner - 129 millioner kroner mindre enn nest laveste anbud.

Firmaet har også vunnet anbud i Vestfold.

Etter at firmaet overtok har det vært det reneste søppelkaoset i Oslo. Nå kjører firmaet fra 06.00 om morgenen til 22.00 på kvelden for å komme ajour.

Forbundssekretær Ole Einar Adamsrød skrev en blogg som nå er besvart av Geir A. Mo hos Lastebileiernes-Forbund.

Nå hagler beskyldningene partene imellom.