Saksbehandlingstid hos Nav:
Ragnar har vært sykmeldt i snart ett år – venter fremdeles på sykepenger fra Nav
Ragnar Moy var permittert da han ble sykmeldt i forbindelse med en operasjon i skulderen i august i fjor. Da begynte også uenigheten med Nav.
Ragnar Moy blir anklaget for ikke å ha levert meldekort i to uker før han ble sykmeldt. Derfor får han ikke sykepenger.
Privat
helge@lomedia.no
I snitt er saksbehandlingstiden for førstegangssøknad om sykepenger om lag fire uker, ifølge arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
Saksbehandlingstiden for klager på sykepenger har imidlertid økt – fra 125 dager i snitt i 2020 til 171 dager i snitt de tre første månedene i 2021.
Mye delt: Arbeidsledig? Her er karriererådgiverens 10 tips
Ap utfordrer arbeidsministeren
Nå har Aps Tellef Inge Mørland spurt arbeids- og sosialministeren om saksbehandlingstiden hos Nav:
Er det akseptabelt at folk risikerer å gå nærmere et år uten å få utbetalt sykepenger? Hvilke tiltak vil regjeringen iverksette for å sikre at folk får behandlet sine saker hos Nav innen rimelig tid?
– Selv om jeg visste det var lite sannsynlig at Isaksen ville gripe inn i Ragnar Moys sak direkte, var det likevel riktig å ta dette opp med ham. Saken til Ragnar viser nemlig klart at Nav ikke fungerer godt nok på dette området, sier Mørland til FriFagbevegelse.
Han er glad for at statsråden slår fast at den lange saksbehandlingstiden på klagesaker hos Nav ikke er akseptabel.
Sykemeldt 14. august.
Da koronapandemien kom til Norge i mars 2020, ble Ragnar Moy permittert fra jobben sin allerede 23. mars.
Han innrapporterte jevnlig for dagpenger fram til han i fjor høst ble sykmeldt i forbindelse med en operasjon i skulderen.
Rett etter begynte problemene hos Nav. Påstanden er at han ikke sendte inn meldekort de to siste ukene før han ble sykemeldt. To ganger har han klaget på vedtaket. Vedtaket er blitt opprettholdt begge ganger. Det tok imidlertid flere måneder før han i det hele tatt fikk svar.
Nav hevder dagpengene ikke skulle ha vært opprettholdt i tiden før sykmeldingen. Selv mener han at han var nøye med å fylle ut meldekortet i rett tid hver gang.
– Om jeg har gjort en glipp, hadde jeg i det minste håpet at de tok kontakt slik at vi kunne finne ut av dette, sier han til Aust-Agder Blad, som først omtalte saken.
– Jeg er snart 64 år og har jobbet og betalt skatt hele mitt voksne liv. Jeg har hatt et inntrykk av Nav som serviceinnstilte. Nå føles det som jeg blir straffet for muligens å ha gjort en minimal glipp i noe som burde være ganske enkelt å løse. Jeg var permittert fram til jeg ble sykemeldt, sier Moy til Aust-Agder Blad.
Denne bør du få med deg: Det siste året har Ronja (29) søkt på 379 jobber, men fått avslag på samtlige: – Jeg har følt meg verdiløs
Ikke penger siden 3. juli
Han har også mistet ferieuker fordi han har satt opp de ferieukene han egentlig hadde fra jobben.
3. juli er siste gang det har kommet penger inn på kontoen hans. Ragnar er organisert i Parat, som nå har tatt saken for ham.
– Vi kunne fint hatt et møte og blitt enige om de feilene jeg har gjort. Men jeg skal ikke straffes for å ha gjort en liten feil, mener Moy.
Nav beklager at det har tatt så lang tid å ferdigbehandle saken, men peker på at koronaepidemien fører til lang saksbehandlingstid.
– Å vente så lenge på utbetaling fra Nav, vil for de aller fleste ha dramatiske konsekvenser for privatøkonomien, mener Tellef Inge Mørland.
Under bildet kan du lese hva regjeringen svarer.
Tellef Inge Mørland (Ap) utfordrer arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
Pressefoto
Slik svarer regjeringen
Slik forklarer statsråden hvorfor dette tar så lang tid:
– Arbeids- og velferdsetaten har vært, og er fortsatt, i en ekstraordinær situasjon som følge av koronapandemien. Pandemien medførte en betydelig økning i antallet søknader om dagpenger og i tillegg en økning i søknader om omsorgspenger og sykepenger.
– Etaten ble derfor nødt til å gjøre omfattende omdisponeringer av saksbehandlerressurser, blant annet fra klage- og ankesaksbehandlingen, for å håndtere den økte saksmengden, skriver han i sitt svar til Aps stortingsrepresentant.
Han viser til at Arbeids- og velferdsetaten har orientert ham om en positiv utvikling etter nyttår i forventet saksbehandlingstid på klager i Nav Klageinstans, der noen ytelser nå er innen saksbehandlingsfristen på 12 uker. Og at samme etater på Navs hjemmesider gir en oppdatert oversikt over forventede saksbehandlingstider for klager i alle vedtaksinstanser.
Mye delt: Lars behandler dagpengesøknader i Nav: – Vi er fabrikkarbeidere
Blir møtt med forståelse
Røe Isaksen har forståelse for at mange opplever det som personlig vanskelig at saksbehandlingstiden strekker seg over en lang periode.
– Arbeids- og sosialdepartementet følger opp Arbeids- og velferdsetaten på dette området, og forventer at etaten tar nødvendige grep for å få saksbehandlingstiden på klagesaker ned på akseptabelt nivå, skriver han.
– I tillegg vil regjeringen sette i gang en helhetlig gjennomgang av klage- og ankesystemet i Nav og Trygderetten. Vi tar sikte på å få startet arbeidet før sommeren.
– Et utvalg vil vurdere alle sider ved dagens system – både mulige forbedringer innenfor dagens modell, men også alternative måter å organisere dette på. Utvalget skal fokusere på tiltak som bedrer systemet for brukerne, sikrer rettssikkerheten deres samt en mer effektiv sakshåndtering, skriver Torbjørn Røe Isaksen i sitt svar.
Uten at Nav er fritatt for taushetsplikten, kan ikke Nav kommentere saken. Nav viser til statsrådens svar når det gjelder saksbehandlingstiden.