JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Etnisk diskriminering hos Uber og Lyft:

Uber diskriminerer mørkhudede i USA – og kjører omveier med kvinner

En ny amerikansk studie viser at Uber avlyser dobbelt så mange turer med mørkhudede passasjerer.
Uber velger passasjerer utifra hvilke type navn de har. (arkivfoto)

Uber velger passasjerer utifra hvilke type navn de har. (arkivfoto)

Ole Palmstrøm

fride.gjedebo.gjertsen@lomedia.no

Uber-sjåfører utsetter passasjerene for rasediskriminering. Det skriver Bloomberg Technology som viser til en undersøkelse utført av Massachusetts Institute of Technology, Stanford University og University of Washington.

Undersøkelsen er gjennomført i Boston og Seattle. Den viser at sjåfører fra Uber i Boston avlyste dobbelt så mange turer med menn som hadde typisk afroamerikansk-klingende navn enn andre menn. Dette til tross for at selskapet straffer sjåfører som ofte avlyser turer.

Mørkhudede passasjerer i Seattle hadde betydelig lengre ventetid på en Uber-sjåfør enn lyshudede passasjerer.

– Mye av delingsøkonomien blir laget underveis. Dette er en læringsprosess, så man kan ikke forvente at bedriftene gjør alt perfekt på første forsøk, sier Christopher Knittel, som er en av studiens forfattere, til Bloomberg.

Uber-sjåfører i Oslo risikerer førerkortet

Kan sile ut mørkhudede

I tillegg til Uber omfattet også undersøkelsen konkurrenten Lyft. Mørkhudede passasjerer kom dårlig ut i begge selskapene, men på ulike måter. Hos Lyft var ventetiden mellom de forskjellige gruppene totalt sett lik, mens den hos Uber var lengre for mørkhudede passasjerer. Hos Lyft ble ikke turene med mørkhudede passasjerer avlyst uforholdsmessig ofte, men forskerene tror dette skyldes at appen gir sjåføren navn og bilde på passasjer før avtalen er inngått. Dette gjør at sjåførene kan sile ut mørkhudede passasjerer.

– I Lyft-appen kan du diskriminere uten at du trenger å avlyse turen, forteller Knittel.

LO ser store utfordringer i delingsøkonomien

Navn og bilde må vekk

Mange forskere tror at navn og bilde er et problem i apper som Uber og Lyft. Nettopp fordi denne type informasjon gir muligheten til å diskriminere i utvalget av passasjerer. I denne undersøkelsen foreslo forskerene at Uber og Lyft kunne redusere diskriminering ved å anonymisere passasjerene, være hardere mot sjåfører som avlyser turer etter å ha akseptert i første omgang og ved å jevnlig sjekke om sjåførene driver diskriminerende oppførsel.

Likevel sier Knittel i et intervju, at det også kan være fordeler ved å dele personlig informasjon på disse appene. Det kan skape en mer vennlig og effektiv opplevelse.

– Jeg vil si meg enig at det er potensielle fordeler ved å dele navn og bilde, og selskapene må veie de negative og positive effektene opp mot hverandre, sier Knittel.

Drosjeselskap tar opp app-kampen med Uber

Appene kan reduserer ulikheter

Rachel Holt, regionssjef i Uber, tror uansett at denne nye typen «delingstransport» reduserer ulikhetene i transportbransjen på tvers av landegrensene.

– Apper som Uber holder på å forandre en transportbransje som har vært ujevn i flere generasjoner. De gjør det rimeligere og enklere for alle å reise, skriver hun i en e-post til Bloomberg.

Hun legger også til at diskriminering ikke hører hjemme hos Uber og at undersøkelser som dette kan bidra til å løse slike problemer.

Uber-sjåfører får pirat-bøter

Lengre turer for kvinner

Forskeren observerte også at kvinner kunne bli tatt med på bemerkelsesverdig lengre turer enn menn. De fortalte at kvinnelige passasjerer hadde rapportert om pratsomme sjåfører som kjørte ekstremt lange ruter, hvor turen kunne gå flere ganger gjennom samme kryss. For å unngå slike problemer foreslo forskerne forhåndsbetaling, noe Uber allerede har begynt med.

Få nyhetsbrevet vårt

Om undersøkelsen

Studien hadde rundt 1.500 passasjerer. Fire mørkhudede og fire lyshudede forskningsassistenter, som ble fordelt jevnt mellom menn og kvinner, bestilte biler i en periode på seks uker i Seattle. Alle hadde foto tilgjengelig på appene. I Boston ble undersøkelsen gjennomført med det forskerne kaller «passasjerer som utseendemessig gav dem mulighet til å opptre som både mørkhudede eller lyshudede», samtidig som de brukte enten «afroamerikansk-klingende» eller «hvite» navn.

Forfattere av studien, sammen med Knittel, er Don MacKneize, Yanbo Ge og Stephen Zoepf.

Gerd Kristiansen forklarer LOs syn på Uber og Airbnb

Hvorfor bestille en taxi når man kan kjøre haxi?

Debatt: Delingsøkonomien vil skape flere løsarbeidere

Annonse
Annonse